Udlejer overtager ?
Fra : Gerner

Dato : 06-07-04 20:49

Når en lejer for egne penge, og uden hjælp fra udlejer i nogen retning,
forbedrer det lejede med f.eks. køkkenbord med underskabe, kan udlejeren så
overtage dette og bestemme hvornår der skal udskiftes låger eller linolium på
køkkenbordet ?
Kan udlejer i det hele taget betemme noget som lejer har installeret, for egne
penge, som forbedring ?

Jeg kan ikke finde noget i lejeloven, så svaret burde være et nej til begge
spørgsmål.

--
Gerner
1451WU/6852hrs

Fra : Spangkuk

Dato : 06-07-04 20:54

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev

> Jeg kan ikke finde noget i lejeloven, så svaret burde være et nej til
begge
> spørgsmål.

Hehe...nej,- de blinde må jo heller ikke gå over for rødt, vel ?

Der er i lejer/udlejer situationen 2 former for aftaler - A & B
ordningen.

Det burde give dig noget at søge på.

Spang

Fra : Gerner

Dato : 07-07-04 10:12

On Tue, 6 Jul 2004 21:54:26 +0200, "Spangkuk" <øæøåøæ@øææøå.æø> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Hehe...nej,- de blinde må jo heller ikke gå over for rødt, vel ?
>
>Der er i lejer/udlejer situationen 2 former for aftaler - A & B

Er det for meget at få et seriøst svar der bygger på lejelovens bestemmelser ?

--
Gerner
1451WU/6852hrs

Fra : John Nielsen

Dato : 07-07-04 17:18

Inden du udskifter noget, har du så lavet en aftale med udlejeren ?
www.familieadvokaten.dk skriver
Som lejer må du ikke foretage forandringer - og dermed forbedringer - i det
lejede, medmindre du har fået udlejerens samtykke. Dog må du foretage visse
installationer, fx af vaskemaskine, i din lejlighed, og det kan du eventuelt
læse mere om på emne nummer 742.

Ønsker du mere gennemgribende at forbedre din lejlighed, skal du som sagt
have udlejerens godkendelse - og tillige bør du indgå en skriftlig aftale.

I lejelovens § 62 a findes en regel om, at hvis du ønsker at forbedre din
lejlighed, kan du gyldigt aftale med din udlejer, at du skal have en
godtgørelse, hvis du flytter.

Så hvis du ikke har en skriftlig aftale med udlejeren om andet, kan
udlejeren bestemme hvornår der skal skiftes noget i lejligheden. Dette
skyldes jo det er hans ejendom.

Hvis du mener om udlejeren kan øge huslejen med begrundelse i forbedringer
du har betalt, tvivler jeg lidt på det.

John

Fra : Gerner

Dato : 07-07-04 22:51

On Wed, 7 Jul 2004 18:17:46 +0200, "John Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Så hvis du ikke har en skriftlig aftale med udlejeren om andet, kan
>udlejeren bestemme hvornår der skal skiftes noget i lejligheden. Dette
>skyldes jo det er hans ejendom.

Køkkenbordet blev installeret for 40 år siden, så der er ingen papirer.
Lejer har boet i lejligheden i 50 år, og har haft 5 udlejere i tidens løb.
Ingen af udlejerne har besigtiget lejligheden før køb.
Det er uvist hvilke papirer der er overført til nye ejere i tidens løb.
Lejer har vel ingen pligt til at beholde en tilladelse til forbedringer i mere
end 5 år efter tilladelsen blev givet ? Hvad nu hvis det var en mundlig aftale,
bla.a fordi lejer var vicevært da køkkenbordet blev opsat ? Lejer og udlejer var
venner og kom hos hinanden og lejer lånte udlejers sommerhus m.m.

--
Gerner
1458WU/6878hrs

Fra : John Nielsen

Dato : 08-07-04 16:53

Har du overvejet at tage kontakt til llo.dk for jeg fortolker, at udlejeren
har bevisførelsen for anden aftale end den der gælder i lejeloven ? LLO har
jo jurister ansat, som burde vide alt om den situation

Fra : Gerner

Dato : 08-07-04 21:08

On Thu, 8 Jul 2004 17:52:45 +0200, "John Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Har du overvejet at tage kontakt til llo.dk for jeg fortolker, at udlejeren
>har bevisførelsen for anden aftale end den der gælder i lejeloven ? LLO har
>jo jurister ansat, som burde vide alt om den situation

Gruppen her er til for at vi kan hjælpe hinanden.

Så spørgsmålet er hvem der skal bevise om der foreligger en aftale om at lejer
selv måtte opsætte køkkenskabe i lejemålet, når det kan være aftalt mundligt for
40 år siden og der i hvert fald ikke er en skriftlig aftale der kan forevises.
Og selv om man kan blive enige om at der er en aftale, er ejerskabet, af
køkkenskabet, overgået til ejeren, fordi ?

--
Gerner
1464WU/6906hrs

Fra : John Nielsen

Dato : 09-07-04 16:31

I danske retsvæsen skal man normalt kunne bevise sine påstande (der er nogle
undtagelser). Du påstår der kan ligge en aftale om udskiftning af bordplanen
så det må du bevise og udlejeren skal ikke (hvordan skulle det også kunne
lade sig gøre ?) at det gør der ikke
Ejerskabet af de fysiske skabe er jeres (hvis I har betalt dem); men det er
udlejeren lejligheden og dermed de oprindelige skabe. Han kan derfor have en
forventning omkring de faste inventar bla fordi han har
vedligeholdelsespligten. Nogle steder er det således, at udlejeren kræver
det oprindelig reetablet hvis noget udskiftes og ikke andet er aftalt.
> On Thu, 8 Jul 2004 17:52:45 +0200, "John Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> wrote
in
> dk.videnskab.jura:

> Gruppen her er til for at vi kan hjælpe hinanden.
Ja men det var mere for at få eksperter på banen

Fra : Gerner

Dato : 09-07-04 22:05

On Fri, 9 Jul 2004 17:30:33 +0200, "John Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>så det må du bevise og udlejeren skal ikke (hvordan skulle det også kunne

Hvorfor tror du ikke at udlejer skal kunne bevise ejerskab over et køkkenskab
som udlejer *ikke* har opstillet ?

>Ejerskabet af de fysiske skabe er jeres (hvis I har betalt dem); men det er
>udlejeren lejligheden og dermed de oprindelige skabe. Han kan derfor have en

Hvem siger der var nogle oprindelige skabe ?

>forventning omkring de faste inventar bla fordi han har
>vedligeholdelsespligten. Nogle steder er det således, at udlejeren kræver
>det oprindelig reetablet hvis noget udskiftes og ikke andet er aftalt.

Det vil betyde nedrivning af køkkenskabet.

--
Gerner
1468WU/6925hrs

Fra : John Nielsen

Dato : 09-07-04 22:32

> [...]
in
> dk.videnskab.jura:

> Hvorfor tror du ikke at udlejer skal kunne bevise ejerskab over et
Når en person flytter ind i en lejlighed, må man formode, at der er
køkkenskab af en eller anden art. Der skal ihvertfald være et køkken, som
udlejeren 'stiller til rådighed' for lejeren som en del af lejligheden.
Som jeg skrev, tror jeg at I ejer de køkkenskabe I har betalt; men udlejeren
er forpligtet til at vedligeholde visse dele af lejligheden. Personen er jo
kun' lejer af hans ejendom.Dermed kan han kræve udskiftning af f.eks. køkken
fordi det måske passer med de øvrige lejligheder i beboelsen

> Hvem siger der var nogle oprindelige skabe ?
Man må vel formode, at der har været køkkenskabe af en eller anden art da
personen flyttede ind.Disse skabe kan så være udskiftet

> Det vil betyde nedrivning af køkkenskabet.
Ja

Fra : Gerner

Dato : 09-07-04 23:44

On Fri, 9 Jul 2004 23:31:58 +0200, "John Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>bordplanen

>køkkenskab
>Når en person flytter ind i en lejlighed, må man formode, at der er

Man kan ikke formode noget i et retssamfund, man skal bevise.
Hvis udlejer ikke kan bevise at der fandtes et køkkenskab e.lign i lejemålet ved
indflytningen, og at et installeret køkkenskab ejes af udlejer, så må udlejer
ikke bestemme over hvad der skal ske med køkkenskabet.

>køkkenskab af en eller anden art. Der skal ihvertfald være et køkken, som
>udlejeren 'stiller til rådighed' for lejeren som en del af lejligheden.

Men indretningen af køkkenet ved første udlejning til lejer er udlejer ubekendt.
Minimum inretning af køkken består af et gasblus på et gasbord og rindende vand.

>Som jeg skrev, tror jeg at I ejer de køkkenskabe I har betalt; men udlejeren
>er forpligtet til at vedligeholde visse dele af lejligheden. Personen er jo

Ikke de dele lejeren ejer.
Vedligeholdelse består kun i at holde lejemålet i stand med hvidtning, maling,
og tapetsering.

>kun' lejer af hans ejendom.Dermed kan han kræve udskiftning af f.eks. køkken
>fordi det måske passer med de øvrige lejligheder i beboelsen

Der må du op med en paragraf fra lejeloven.

>er
>en

>Man må vel formode, at der har været køkkenskabe af en eller anden art da
>personen flyttede ind.Disse skabe kan så være udskiftet

Formodninger dur ikke.

--
Gerner
1469WU/6930hrs

Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-07-04 17:03

John Nielsen <johnkurt@ofir.dk> wrote:

> Hvis du mener om udlejeren kan øge huslejen med begrundelse i forbedringer
> du har betalt, tvivler jeg lidt på det.
>
> John

Uden at henvise til den aktuelle sag, mener jeg (90% sikker), at hvis
jeg f.eks. smækker et nyt køkken eller bad i lejemålet, så kan udlejer
rent faktisk kræve forhøjet husleje af forhøjet brugsværdi, også selvom
det er mig , der har betalt gildet!

Det lyder flippet, er der nogle der kan be-eller afkræfte det?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Gerner

Dato : 09-07-04 21:55

On Fri, 9 Jul 2004 18:03:05 +0200, mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt)
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>jeg f.eks. smækker et nyt køkken eller bad i lejemålet, så kan udlejer
>rent faktisk kræve forhøjet husleje af forhøjet brugsværdi, også selvom

Nej, det lejer forbedrer med godkendelse fra udlejer, kan kun vurderes ved
lejers fraflytning. (udlejer godkender forbedringen ved ikke at protestere inden
6 uger)

§ 62 a. Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at udføre nærmere fastsatte
forbedringsarbejder m.v. i lejligheden og ved fraflytning få godtgørelse for de
afholdte udgifter efter reglerne i stk. 4-8. By- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om afgrænsningen af disse arbejder. Bestemmelsen i 1. pkt. gælder
ikke for lejere i fremlejeforhold efter § 70 og lejere i tidsbegrænsede
lejeforhold efter § 80.

Logisk set vil ejerskab over det lejer forbedre lejemålet med, først ske ved
lejers fraflytning, hvor betalingen for forbedringen sker.

>Det lyder flippet, er der nogle der kan be-eller afkræfte det?

Det er kun det udlejer selv forbedre som kan medføre lejeforhøjelse.

§ 58. Har udlejeren under iagttagelse af § 66 forbedret det lejede, kan han
forlange lejen forhøjet med et beløb, der modsvarer forøgelsen af det lejedes
værdi. Ved vurdering af det lejedes værdi ses der bort fra forbedringer, der er
gennemført efter reglen i § 46 a, stk. 3, samt fra forbedringer, der er udført
for beløb omfattet af § 63 a.

--
Gerner
1468WU/6925hrs