Hvordan deler de 3 børn arven.
Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 05-07-04 16:51

Et ægtepar har 2 fælles børn og konen har tillige en søn fra tidligere
forhold.

Først dør manden og efter 1 år dør konen.

Hvordan deler de 3 børn arven ?

Ville det være anderledes, hvis konen var død først ?

Med venlig hilsen

Vilhelm

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 05-07-04 19:21

"Vilhelm Johansen" <evj@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Et ægtepar har 2 fælles børn og konen har tillige en søn fra tidligere
> forhold.

> Først dør manden og efter 1 år dør konen.

Når manden dør, fortsætter konen med at sidde i uskiftet bo.

> Hvordan deler de 3 børn arven ?

Der er altså ikke noget at dele mellem børnene, medmindre konen selv ønsker at
skifte med de to fællesbørn. Hvis hun gør det, mener jeg at det derefter
forholder sig således at konen arver 1/3 efter manden og de to børn arver
tilsammen de 2/3 efter manden/faderen. De omtalte brøkdele er af den afdøde
mands formue, som typisk er 1/2-delen af ægteparrets samlede formue.

> Ville det være anderledes, hvis konen var død først ?

Ja, for da kan manden ikke umiddelbart sidde i uskiftet bo, da konens ene-søn
har ret til sin arv her og nu efter moderen. Han kan dog give sin "stedfar" lov
til at fortsætte med uskiftet bo. Hvis han gør det, vil arven ved mandens død
fordeles som følger:

Fællesbørnene arver hver 1/2*1/3 (efter moderen) + 1/2*1/2 (efter faderen) =
5/12
Hendes søn arver 1/2*1/3 (efter moderen) = 1/6

(Moderens formue skal deles i tre dele, hvoraf hver hvert af børnene skal have
hver en del, mens mandens formue skal deles i to dele hvoraf hver af de to
fællesbørn hver skal arve en del)

Hvis hendes søn ikke giver lov til at sidde i uskiftet bo, bliver beregningen
for kompliceret til at jeg lige kan overskue den.

/Michael

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 05-07-04 19:31

Michael C. Nielsen wrote:

> Når manden dør, fortsætter konen med at sidde i uskiftet bo.
[klip]
> Der er altså ikke noget at dele mellem børnene, medmindre konen selv
> ønsker at skifte med de to fællesbørn.

Kan fællesbørnene ikke forlange, at boet bliver skiftet ?

Henriette Døssing

Fra : Ole Jansen

Dato : 06-07-04 13:14

Henriette Døssing wrote:

> Kan fællesbørnene ikke forlange, at boet bliver skiftet ?

Nej - det kan de ikke, såfremt der ikke er særeje i boet.
Arveloven § 8:
Efter en ægtefælles død er den efterlevende ægtefælle berettiget til at
overtage ægtefællernes fælleseje uden at skifte med deres fælles
livsarvinger.

Hilsen Dorte

Fra : Hype

Dato : 06-07-04 16:36

"Ole Jansen" <Ole.Jansen@privat.INVALID> skrev i en meddelelse

> [...]
> Efter en ægtefælles død er den efterlevende ægtefælle berettiget til at
> overtage ægtefællernes fælleseje uden at skifte med deres fælles

Hvad så, hvis der er oprettet et testamente, hvor der står at
skilsmissesæreje skal tilfalde kvindens "enebarn"?

/michael

Fra : Ole Jansen

Dato : 09-07-04 08:28

Hype wrote:
> [...]
> Hvad så, hvis der er oprettet et testamente, hvor der står at
> skilsmissesæreje skal tilfalde kvindens "enebarn"?

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet. Skilsmissesæreje forekommer ved
skilsmisse, og træder kun i kraft i tilfælde af skilsmisse. Så vidt jeg ved
er der tale om fælleseje så længe ægteskabet består, og kun ved skildsmisse
opgøres boet som særeje.

I så tilfælde er der ikke nogle som er døde! Og derfor ikke nogle som skal
arve!

Eller hvad? Er der nogle som kan svare, så er jeg nysgerrig.

Hilsen Dorte

Fra : Svend Pedersen

Dato : 05-07-04 21:05

> [...]
> forhold.
>
> Først dør manden og efter 1 år dør konen.

Først dør manden:

Enken kan da beslutte, at hun vil overtage fællesboet uden at skifte.
Mandens eventuelle særeje arver hun en tredjedel af. Mandens livsarvinger to
tredjedele (dvs: deres to fælles børn hver en tredjedel af mandens særeje).
Vælger enken at sidde i uskiftet bo er der foreløbigt intet til hendes
særkuldsbarn (herligt ord).

Så dør hun et år senere:

Da deler hendes tre livsarvinger hele boet.

> Ville det være anderledes, hvis konen var død først ?

Ja. Hendes livsarving træder da forud for manden, men det har Michael C.
Nielsen vist svaret meget kvalificeret på.

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 06-07-04 05:03

"Svend Pedersen" <glem@det.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> særkuldsbarn (herligt ord).

> Så dør hun et år senere:

> Da deler hendes tre livsarvinger hele boet.

Ja, men det er da kun hvis hun har skiftet med de to børn, som hun har med sin
mand. Hvis hun har siddet i uskiftet bo, skal arven da fordeles med 5/12 til
hver af fællesbørnene og 1/6 til hendes sær-søn. Fællesbørnene skal have mere,
da de først nu skal have arven efter deres far. Den skal hendes sær-søn jo ikke
have noget af. Han har formodentligt selv en far, som han skal arve / har
arvet.

/Michael