Forældelsesfrist af dom mv.
Fra : DS

Dato : 01-07-04 13:56

Hej alle

Én der skylder mig penge er blevet dømt i retten til at betale mig, og jeg
har fået en ekstraktudskrift af dommen, som kan bruges i fogedretten i
forbindelse med at inddrive pengene. Imidlertid er det sådan at personens
adresse er ukendt (dømt in-absentia, eller hvad det hedder), og jeg ved ikke
hvornår (eller om) jeg nogensinde får de penge.

Hvor lang forældelsesfrist er der, når man har sådan en dom? Og det eneste
der kræves af mig er vel at få fat i en advokat, der kører sagen gennem
fogedretten?

Er der et sted (fx hos politiet?) hvor man efter noget tid kan forhøre sig
om personens adresse er blevet kendt? Fx hvis han er flyttet tilbage til DK.
Lige nu er han sandsynligvis i udlandet et sted, hvorfor det nok er umuligt
at inddrive pengene på nuværende tidspunkt.

/Daniel

Fra : Peter G C

Dato : 01-07-04 17:26

"DS" <noemail@spamblock.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvor lang forældelsesfrist er der, når man har sådan en dom?

20 år - kan forlænges meget nemt --> yderligere 20 år.

> Og det eneste
> der kræves af mig er vel at få fat i en advokat, der kører sagen gennem
> fogedretten?

Jep. Find en lokal - altså der hvor debitor bor.

> Er der et sted (fx hos politiet?) hvor man efter noget tid kan forhøre sig
> om personens adresse er blevet kendt?

Folkeregistret - koster ca 50 kroner.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 01-07-04 18:00

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "DS" <noemail@spamblock.com> skrev i en meddelelse
>
> 20 år - kan forlænges meget nemt --> yderligere 20 år.

Renterne forældes efter fem år, men det forlænges også nemt.

> Jep. Find en lokal - altså der hvor debitor bor.

> Folkeregistret - koster ca 50 kroner.

Hvis debitor nu ikke dukker op indenfor en overskuelig fremtid, kan man så
begære debitor politifremstillet når bopælen er ukendt?

Har man mulighed for at få fat i penge som debitor evt. har, f.eks.
indestående på bankkonti, selvom man ikke kan finde debitor og dermed ikke
få denne fremstillet i fogedretten?

/ Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 01-07-04 18:42

"Mogens Svendsen" <mps@fjernmig.mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Renterne forældes efter fem år, men det forlænges også nemt.

Renterne forældes efter 1908-loven og den forældelse afbrydes alene ved
aftale eller stævning.

[klip]

> Hvis debitor nu ikke dukker op indenfor en overskuelig fremtid, kan man så
> begære debitor politifremstillet når bopælen er ukendt?

Nej. Hvor skulle panserne dog finde gutten?

> Har man mulighed for at få fat i penge som debitor evt. har, f.eks.
> indestående på bankkonti, selvom man ikke kan finde debitor og dermed ikke
> få denne fremstillet i fogedretten?

Måske via arrest - men jeg har ikke undersøgt det. Tvangsinddrivelse
forudsætter at man træffer skyldneren her i landet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-07-04 21:10

Scripsit "Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk>

> Måske via arrest

Arrest er et foreløbigt retsmiddel og kan da ikke være relevant når
først kravet er bekræftet ved dom?

> Tvangsinddrivelse forudsætter at man træffer skyldneren her i
> landet.

Hvor har du den forudsætning fra? Hvis man vil gøre udlæg i
skyldnerens fodring mod en dansk bank, kan jeg ikke umiddelbart se at
det kræver andet end at man overbeviser en en fogedret om at den er
stedligt kompetent.

At der ikke er nogen forudsætning om at skyldneren træffes, støtter
jeg især på

§493. Fogedretten underretter så vidt muligt skyldneren om tid og
sted for forretningen. Skal forretningen foretages uden for
rettens kontor, angives tid og sted så bestemt som foreneligt med
tilrettelæggelsen af rettens arbejde. Underretningen kan ske ved
tilsigelse til forretningen, jf. § 494.

§495. Forretningen kan foretages, selv om skyldneren ikke giver møde
eller træffes. På rettens kontor kan der dog, hvis skyldneren ikke
er mødt, ikke foretages udlæg i andet end fast ejendom i henhold
til pantebrev, jf. § 478, stk. 1, nr. 6.

(så man skal bevæge sig ud af retsbygningen for at kunne foretage
udlæg i en bankkonto. Hvis skyldner ikke har nogen kendt bopæl eller
opholdssted, må forretningen kunne foretages i den kontoførende
bankafdeling?)

--
Henning Makholm "I paid off ALL my debts and bought a much-needed new car."

Fra : Peter G C

Dato : 01-07-04 21:56

[klip]

> Arrest er et foreløbigt retsmiddel

Jep.

> og kan da ikke være relevant når
> først kravet er bekræftet ved dom?

Det er meget muligt.

[klip]

> Hvor har du den forudsætning fra?

Mja.... erfaring ....

> Hvis man vil gøre udlæg i
> skyldnerens fodring mod en dansk bank, kan jeg ikke umiddelbart se at
> det kræver andet end at man overbeviser en en fogedret om at den er
> stedligt kompetent.

Skyldneren skal hives ind - efter min opfattelse. Jeg har aldrig foretaget
udlæg uden at debitor er til stede. Eneste undtagelse er pantebreve med pant
i fast ejendom. Jeg kan ikke finde paragraffer til dig, men vores
fogedretsekspert, Karina kan sikkert - eksamen må da snart være ovre. Se §
494, stk. 2.

> [...]
> rettens kontor, angives tid og sted så bestemt som foreneligt med
> tilrettelæggelsen af rettens arbejde. Underretningen kan ske ved

Handler nok ikke direkte om udlæg men måske mere om ud- eller
indsættelsesforretninger. Jf. også § 495.

/Peter

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 02-07-04 00:32

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Mogens Svendsen" <mps@fjernmig.mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse
>
> Renterne forældes efter 1908-loven og den forældelse afbrydes alene ved
> aftale eller stævning.

Ok, nemt var måske ikke det rigtige ord. Men det dog helt sikkert at man
også kan bevare kravet på renterne ved aftale eller ved at stævne for det.
Med den oprindelige dom er afgørelsen givet på forhånd.

> Nej. Hvor skulle panserne dog finde gutten?

Det jeg mente var om man kunne få vedkommende registreret som efterlyst hos
politiet, i tilfælde af at de falder over vedkommende i anden anledning. Jeg
er godt klar over, at det er et spinkelt håb...

> Måske via arrest - men jeg har ikke undersøgt det. Tvangsinddrivelse
> forudsætter at man træffer skyldneren her i landet.

Så hvis man ikke kan finde gutten, men f.eks. ved hvor han har en bankkonto,
så kan man ikke gøre noget?

/ Mogens