Tvist om bil - Ejer/bruger.
Fra : IT priojektet - PC09

Dato : 28-06-04 23:00

Sagen berører to parter og et køretøj. Den ene part står registreret som
ejer, og den anden som bruger på registreringsattesten.

Ejeren har i en længere periode ikke kunnet komme i kontakt med brugeren,
der benytter køretøjet til dagligt.
En dag bliver ejeren kontaktet af forsikringsselskabet, som oplyser at
køretøjets forsikring ikke er blevet betalt i mere end 6 måneder, trods
gentagne rykkere.
Herefter finder ejer ud af at køretøjet ikke har været til syn, selvom
fristen er overtrådt, og vægtafgiften er ligeledes i recistance.

Ejeren er nu bekymret, og frygter at han som ejer kommer til at hænge på
udgifterne, når brugeren ikke betaler, hvilket forsikringen indrømmer
passer, for deres vedkommende.

Ejeren har kontaktet politiet. De oplyser at køretøjet ikke er efterlyst af
forsikring eller motorkontor.

Spørgsmålene:

Hvad er ejerens rettigheder over køretøjet?

Hvad er brugerens rettigheder over køretøjet?

Har ejeren ret til nårsomhelst at hente køretøjet?

Kan brugeren nægte ejeren at hente køretøjet?

Hvor meget kan ejer komme til at hænge på?

Må/kan ejeren sælge køretøjet, for at dække sine udgifter, eller kan/må
brugeren forhindre dette?

Må/kan brugeren sælge køretøjet uden ejerens viden?

Er der noget man skal være opmærksom på, ang. ejer/bruger forholdet?

Mvh "Den naive Københavner."

Fra : H.J.Suurland

Dato : 29-06-04 16:03

"IT priojektet - PC09" <ukendt@bruger.dk> skrev i en meddelelse
> Sagen berører to parter og et køretøj. Den ene part står registreret som
> ejer, og den anden som bruger på registreringsattesten.

Kære "Den naive Københavner."
For mig lyder det besynderligt at du ikke kender forskel på ejer og bruger.
Kan jeg ane lidt lusk i denne sag ?
Er det sådan at "bruger" rent faktisk har betalt bilen, men ikke kan eje den
af en eller anden grund, og derfor bruger en stråmand ("ejer") ?

Uanset om det er sådan eller ej, så er i nu fanget af hvad i har lavet og
"ejer" er ejer og "bruger" er bruger uanset hvem der har betalt den.
Derfor kan dine spørgsmål besvares således:

> Hvad er ejerens rettigheder over køretøjet?
Han ejer den.

> Hvad er brugerens rettigheder over køretøjet?
Han må bruge den fordi han har fået lov af "ejer"

> Har ejeren ret til nårsomhelst at hente køretøjet?
Ja, - med mindre den er lejet ud til "bruger" og en kontrakt siger
andreledes

> Kan brugeren nægte ejeren at hente køretøjet?
Nej, med mindre en kontrakt siger anderledes

> Hvor meget kan ejer komme til at hænge på?
Kort sagt, - ALT

> Må/kan ejeren sælge køretøjet, for at dække sine udgifter,
Ja, med samme forbehold som ovenstående.

> eller kan/må brugeren forhindre dette?
Nej, med samme forbehold som ovenstående.

> Må/kan brugeren sælge køretøjet uden ejerens viden?
Nej, det er bedrageri, og dermed starfbart

> Er der noget man skal være opmærksom på, ang. ejer/bruger forholdet?
Ja, vær ærlig, og lad være med at bruge en stråmand som ejer.

Med venlig hilsen
Hans

Fra : IT priojektet - PC09

Dato : 12-07-04 15:45

"H.J.Suurland" <hjs@oncablel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> af en eller anden grund, og derfor bruger en stråmand ("ejer") ?

Lusk?
Bruger har fået lov til at anvende bilen, mod at betale udgifterne
(forsikring, vægtafgift & vedligeholdelse).
Bruger har ikke betalt noget i forbindelse med købet.

Forsikringen har henvendt sig til ejer, da bruger ikke har betalt og
forsikringen er ophørt.
Efterfølgende telefonopkald viser at der heller ikke er betalt vægtafgift,
og bilen er udeblevet fra syn.
Politiet vil gerne have nummerpladerne, da den ikke længere er forsikret.

Ejer kommer nu til at hænge på alle udgifter, med renter og renters rente.

Brugeren og bilen er belejligvis forsvundet fra sin gamle bopæl og besvarrer
ikke telefonopkald eller SMS'er.

Hvad kan ejer gøre, for at begrænse sine udgifter?

Hvis bruger er involveret i en ulykke, kan ejer så hænges økonomisk op på
det, nu hvor forsikringen er opsagt?

Den naive københavner, der har lært ikke at være flink mod andre, på den
hårde måde.