Garanti i konkursramt firma
Fra : Mikkel

Dato : 28-06-04 19:51

Hejsa
Hvordan forholder man sig hvis man har købt en vare i et firma der derefter er
gået konkurs.
Efter konkursen kommer der en fejl i hardwaren (computerbutik)
og man ved ikke hvem der har overtaget varelager og hvad er ellers er af ting og
forpligtigelser.
Er det muligt at finde ud af hvor man får repareret sin vare indenfor garantien,
eller er det bare at springe ud og købe nyt og glemme alt om garanti ??
Det skal lige siges at i dette tilfælde er det en ven i Sverige, men ved i noget
om det, vil hun være glad for hjælp, og hvad med her i DK, hvordan forholder vi
os om det sker for os her

Mvh
PeterM

Fra : Peter G C

Dato : 28-06-04 20:16

"Mikkel" <lpm@remove_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
garantien,
> eller er det bare at springe ud og købe nyt og glemme alt om garanti ??

Køber et nyt - du kan ikke springe på den konkursramta - han er ikke mere.

Måske kan du være heldig at din producent vil hjælpe, men din sælger kan du
ikke bruge til noget.

Det gælder vist tilsvarende i Sveringe.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Svend Pedersen

Dato : 28-06-04 20:21

> [...]
noget
> om det, vil hun være glad for hjælp, og hvad med her i DK, hvordan

I princippet skal I anmelde kravet overfor konkursboet og så håbe at der
kommer noget ud af det. Men der kommer næppe ret meget ud af det, for
priviligerede kreditorer som det offentlige, panthavere og kurator har
førsteret til de ofte få midler i et konkursbo. Der er ikke i Danmark noget
a la "Rejsegarantifonden" der sikrer forbrugere mod konkurser i
detailhandelen eller it-branchen. Så garantien er desværre nok ikke ret
meget værd her.

Køb noget nyt og tag det som en oplevelse.

Desværre

Svend

Fra : Ole Back

Dato : 29-06-04 10:35

> [...]
noget
> om det, vil hun være glad for hjælp, og hvad med her i DK, hvordan

Selvom du ikke kan få noget ud af forhandleren, kan det i mange tilfælde
være muligt at få sin garanti direkte ved producenten. Jeg har især oplevet
dette ved harddiske, men der skulle også være god mulighed for det med andre
komponenter - det kan aldrig skade at forhøre sig hos producenten.