Dobbelte patronymer en god forklaring?
Fra : Bent Jørgensen

Dato : 11-08-04 17:46

Hej gruppe
jeg er flere steder stødt på dobbelte patronymer eks. SØREN CHRISTENSEN
FRANDSEN (1700 tallet). Er der en forklaring på hvorfor nogle har valgt
et -sen navn som familienavn, er det bestemte egne det forekommer i eller
lignende. Umiddelbart virker det ikke logisk.
Med venlig hilsen
Bent Jørgensen

begin 666 BENT JØRGENSEN.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DK84D=%3E-%3CM"14Y4#0I&
M3CI"14Y4($K84D=%3E-%3@T*14U!24P[4%)%1CM)3E1%4DY%5#IB:F]E0&4M
I8F]X+F1K#0I2158Z,C P-# X,3%4,38T-C U6@T*14Y$.E9#05)$#0H`
`
end

Fra : aafe

Dato : 11-08-04 18:03

On Wed, 11 Aug 2004 18:46:05 +0200, "Bent Jørgensen" wrote:

> [...]
>et -sen navn som familienavn, er det bestemte egne det forekommer i eller
>lignende. Umiddelbart virker det ikke logisk.

Efter min mening behøver et SEN navn ikke absolut at være patronym,
men kan også være et fast familienavn, som f.eks. navne som Brøgger,
Skov, Berg osv.

Hvis et SEN navn ikke er udledt af faderens fornavn, er det - efter
min mening - ikke et patronym.

Hvis faderen til din Søren Christensen Frandsen hed Christen, er det
Christensen, der er patronymet, mens det er Frandsen, hvis faderen hed
Frands.

Jeg kender eksempler på søskendeflokke, hvor de enkelte søskende har
fået forskellige SEN navne, som mellemnavn, og samtidig har haft det
samme patronym.

Blandt mine Djurslandske aner, har familienavnet, Iversen, i sin tid
sinket min slægtsforskning en del, idet en præst ved flere lejligheder
omtalte en af mine aner som Rasmus Iversen, på trods af, at denne ane
hed Rasmus Andersen, når det skulle være officielt.

Med Rasmus Andersen/Iversens far var det straks lidt nemmere at forstå
sammenhænget, idet han på skift blev betegnet som Anders Iversen,
Anders Ivers Pedersen, Anders Pedersen Iversen og Anders Iversen
Pedersen. Anders far hed Peder, og Pedersen var hans patronym, mens
Iversen altså var det faste familienavn, der mere eller mindre
officielt gik igen fra generation til generation.

Forklaringen på Iversen navnets oprindelse kender jeg ikke, men mon
ikke det kunne stamme fra f.eks. Slesvig eller Holsten, eller et andet
sted, hvor man lidt tidligere var gået over til faste familienavne?

Senere møder vi så også mange kombinationer af hhv. SEN navne, som
fast familienavn i kombination med et patronym. Men, det hænger sammen
med, at patronymerne jo også blev afskaffet i Danmark, og blev
erstattet med faste familienavne. Disse dobbelte SEN navne, kan vel
der indikere en vis konservatisme - måske en tro på, at man
nødvendigvis måtte have et patronym, for at det kunne være helt
rigtigt.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Bente Feldballe

Dato : 11-08-04 21:40

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et -sen navn som familienavn, er det bestemte egne det forekommer i eller
> lignende. Umiddelbart virker det ikke logisk.

Hej Bent,

Her kommer et par uddrag vedr. navneskik fra bogen "Hylke sogn i det attende
århundrede" af Anna Rasmussen:

Side 97:
De få navne, man valgte imellem, var måske grunden til, at de dobbelte
efternavne opstod og blev nogenlunde almindelige. Søren Pedersen i Toftlund
nøjedes ikke med at kalde sin søn Mikkel efter sin forgænger i gården Mikkel
Hansen, nej, drengen blev døbt Mikkel Hansen Sørensen. Man skulle ikke være
i tvivl om, hvilken Mikkel drengen var kaldt op efter. Nogle år efter blev
en ny lille Mikkel døbt. Han blev kaldt Mikkel Jørgensen Sørensen efter sin
morfar.

Side 99:
I 1734 blev Niels Sørensen, hjulmandens søn i Ustrup gift med Maren
Bertelsdatter i Brørup. Hun var datter af Bertel Pedersen, der havde haft
gården indtil nogle år før. Niels Sørensen flyttede ind i Bertels gård og
hed siden aldrig andet end Niels Bertelsen. Præsten var dog så hensynsfuld i
kirkebogen at sætte et Sørensen bagefter i parantes.

Med venlig hilsen

Bente Feldballe

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 12-08-04 09:59

Dobbelte sen-efternavne er mest udbredt i Sønderjylland.
Med venlig hilsen
Jørgen E. Sørensen

Fra : børge askholm

Dato : 12-08-04 15:32

Jørgen Ellermann Sørensen wrote:

> Dobbelte sen-efternavne er mest udbredt i Sønderjylland.
> Med venlig hilsen
> Jørgen E. Sørensen

Det lyder nu som en lidt vel kategorisk konklusion. Hvorpå bygger du din
påstand? Hvilke kilder har du øst af?

Her på Amar har vi en sagfører der hedder Ib Jacob Ibsen Jacobsen, og i
min ungdom kendte jeg en nordjyde med navnet Jens Peter Jensen Petersen
- han kunne godt nok ikke være i fred i Thy for de onde ånder - men
nordjyde var han.

vindskibelig hvislen

Børge Askholm

www.baskholm.dk