Daniel Heinrich Christian Richter. 1794
Fra : Uffe Richter

Dato : 27-07-04 23:14

Hej Alle.

Hvad jeg ved:

Jeg er strandet ved Daniel Heinrich Christian Richter. Født 1794 Hamburg,
Tyskland. Død 22 mar 1869 Viborg Domsogn, begravet 30 mar 1869 Viborg
Domsogn.

Fik borgerbrev ( fik lov til at være erhvervsdrivende ) den 14/10 1823 som
snedker

Viborg Stiftstidende d. 25/3 1869.

At vor kære fader snedkermester Daniel Heinrich Christian Richter, 76 år gl.
Den 22/3 1869 er indgået til den evige hvile, bekendtgøres herved for
slægtninge og venner. Begravelsen finder sted fra hospitalet tirsdagen den
30/3 kl. 11.30. Viborg den 24 marts 1869.
C. Bech, født Richter.

Fakta:

Faderen Jacob Rudolph Richter er født i Mecklenburg-Vorpommern det ligger i
Polen, men dengang hørte det under dansk herredømme.

Ligeså var dele af Tyskland (indtil 1864), Norge og Sverige også dansk
dengang, så derfor vil vi nok komme ud for personer der er født i disse
lande, man skal bare huske på, at det hele var dansk dengang.

Måske:

Sehr geehrter Herr Richter,

auf Ihre Anfrage per E-Mail vom 22.07.00 teile ich Ihnen mit, dass die
gesuchte Geburt in Hamburg wie folgt hier nachgewiesen wird:

St. Michaeliskirche, C 12, Taufbuch von 1793 bis 1798, Seite 29, Nr.
284/1794

Geburt: 23. März 1794
Taufe: 27. März 1794
Daniel Christian Heinrich Richter
Vater: Jacob Rudolph Richter [aus] Lübtin im Mecklenb[urgischen].
[vermutlich das Kirchspiel Lübtheen im heutigen Mecklenburg-Vorpommern,
Kirchenbücher seit 1706, vorher Kirchspiel Alt-Jabel, im Domarchiv
Ratzeburg, Am Domhof, D-23909 Ratzeburg], Tischler
Mutter: Maria Dorothea [geborene] Dohmen [aus] Eutin [Kirchenbücher im
Kirchenbuchamt Eutin, Am Kirchberg 4, D-23684 Gleschendorf]
Gevattern: Daniel Martens, Magdalena Christina Ehrenpfort und Helena Maria
Lange

Sie sehen also, dass die Wurzeln Ihrer Familie zu weiteren Orten in
Norddeutschland führen. Sofern Sie weitere Nachforschungen in den Hamburger
Archivbeständen vornehmen wollen, die Heirat wird vermutlich 1784 in Hamburg
geschehen sein, da ich im Register zu den Heiratsbüchern der Hamburger Wedde
(Genehmigungsbehörde zur Verheiratung in der Stadt) 1784 einen "Jac. Rud.
Richter" gefunden habe, dann sind Sie in unserem Hause herzlich eingeladen,
diese Nachforschungen fortzuführen.

1. Hvor meget kan jeg være sikker på at man her taler om den selvsamme
Daniel Heinrich Christian Richter.

2. Hvad er chancerne for at der skulle være født flere Daniel Heinrich
Christian Richter i året 1794.

3: Hvad kan jeg gøre for at finde ud af om det er den rigtige.

4. Hvad kan jeg gøre for at finde ud af mere.

Håber at i kan hjælpe mig

Mvh. Uffe Richter

www.web66.dk/richter

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 28-07-04 07:52

> Fakta:
Nej, det er bestemt ikke fakta:

> Faderen Jacob Rudolph Richter er født i Mecklenburg-Vorpommern det ligger
> Polen.
Nej. Det er en tysk delstat.
men dengang hørte det under dansk herredømme.
Nej, det har det aldrig gjort.

> Ligeså var dele af Tyskland (indtil 1864)
Ja, med store forbehold
, Norge og Sverige også dansk
> dengang,
Nej

Fra : Uffe Richter

Dato : 06-08-04 11:54

Tusind tak skal i have alle sammen, jeg kan altså tro at det er den
selvsamme Daniel som jeg har ledt efter.

Jeg vender måske tilbage med flere Spørgsmål.

Tusind tak..

Mvh. Uffe

Fra : Inger Buchard

Dato : 28-07-04 09:08

> [...]
> Christian Richter i året 1794.
>
> 3: Hvad kan jeg gøre for at finde ud af om det er den rigtige.
>
> 4. Hvad kan jeg gøre for at finde ud af mere.

1. du kan være helt sikker - omkring 1794 var Sct. Michaels sogn ikke større
end så mange andre bysogne, og navnesammenfaldet er trods ombytningen af
rækkefølgen entydig. Vær glad for fundet
2. nærmest lig 0
3. tro på, at du har ham; ellers kan du kigge på navngivningen af Daniel
Heinrich Christian Richters børn. To af dem - ældste dreng og næstældste
pige f.eks. bør hedde som deres bedsteforældre på fædrene side.
4. find på Family search - mormonernes database - under library - hvilke
kilder der er affotograferet for Lübthin. Hvis kirkebøgerne findes som
mikrofilm, kan du for under 50 kr bestille dem til gennemsyn på et
mormoncenter for familieforskning; ring til den nærmeste mormonkirke og hør,
hvor det ligger. Kirkebøgerne ligger i Schwerin på
Kirchenbuchamt beim Landeskirchlichen Archiv Schwerin se
http://www.kirche-mv.de/Famil.1409.0.html

Dette arkiv er håbløst overbebyrdet med arbejde, og det er vanskeligt at få
plads på læsesalen, så hvis du selv vil til Schwerin og se i kirkebøger,
skal du bestille plads på læsesalen nogle måneder i forvejen. Måske kan du
finde en professionel, der vil gøre arbejdet for dig. Spørg på arkivet, om
de vil hjælpe med en formidling.

Moderen Maria Dorothea Dohmen kan du jo få kirkebogskontoret i Gleschendorf
til at lede efter for dig. Eller du kan ringe til kirkekontoret og aftale en
tid, hvor du selv kan se kirkebøgerne igennem - Eutin er et smukt
naturområde og velegnet til en kort ferie. Det er Schwerin forøvrigt også.

Men vær glad for, at det ikke er Hinterpommern, du har at gøre med - det
ligger i Polen. Og husk, at Danmark og Helstaten ikke er det samme;
kongeriget Danmark havde en par enklaver i Hertugdømmerne, men
Hertugdømmerne var ikke Danmark, de hørte til Helstaten. Her skal man være
påpasselig med sit ordvalg, ellers giver det krig (igen som 1848/1864). Og
nu hvor dronningen i fredelig forening med den tyske forbundspræsident har
besøgt Gottorp uden at forlange at få det tilbage, må vi andre også vænne os
til tanken, at Hertugdømmerne ikke var danske.

Inger

Fra : Bodil Madsen

Dato : 30-07-04 07:41

Her et lille klip fra min egen slægtsforskning om Danmarks del af
Vorpommern.
--------
Iflg. bogen: "Det Danske Postvæsen 1624 - 1924" Redaktør:overpostinspektør
Jørgen Bergsøe. København 1924, Universitets trykkeriet J. H. Schultz A/S.
Efter en traktat af den 18. november 1715 mellem Kongen af Danmark og
Preussen om Pommerns Deling fik Danmark Pommern Nord for floden Peene med
byerne Stralsund, Greifswald med det gamle kendte universitet, Wolgast,
Usedom og Anklam samt Rygen.

Pommern nord for Peene og Rygen havde dansk postvæsen fra 1715 - 1720. ( Se
kort side 241 i bogen.)

I april 1716 udtrådte postdirektør W. F. v. Platen af generalpostamtet og
blev ansat som Overlanddrost i Pommern og på Rygen, leder af
Civiladministrationen i denne landsdel. Han blev senere amtmand i
Sønderborg. ( side 242).
------------
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:41075ef4$0$189$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 30-07-04 11:25

Jamen, det er da rigtigt at den danske konge en periode under Store Nordiske
Krig havde kontrol med en del af Pommeren. Mens vi er i petitesserne kan jeg
da også nævne at Svensk Pommeren i et par måneder i 1814 også var under den
danske krone, da Frederik VI byttede Norge med dette område for så igen at
bytte Svensk Pommeren med Lauenburg. Men dansk!!, det var det aldrig.
Børge