Alle Gevorbene Soldater
Fra : Ole Laursen

Dato : 25-07-04 12:28

Hej! Jeg er stødt på glosen nævnt i subj. i FT-1787 Aalborg amt, ved søgning
på Johan Debra. Jeg kan se at der i husstanden er andre, som listes under
dette erhverv - hvad betyder det? Og hvor kommer disse soldater fra? Mit
umiddelbar gæt, ud fra deres navne at dømme, ville være Tyskland eller måske
Frankrig. Den omtalte Johan, findes igen i FT-1801 Aalborg amt, ved søgning
på Deboua, her er hans erhverv Coporal ved Regimentet.

Venlig hilsen
Ole Laursen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 25-07-04 12:52

Betydning "Alle hvervede soldater"

Fra : Inger Buchard

Dato : 25-07-04 15:09

> [...]
søgning
> på Deboua, her er hans erhverv Coporal ved Regimentet.

Hans efterkommere søger mod København
FT 1845
Carl Milius Deboa, 41, Gift, , Skrædersvend, Aalborg
Christine Hansen, 43, Gift, , hans Kone, Kjøbenhavn
Rudolf Regnert Deboa, 8, , , deres Søn, Kjøbenhavn

og een af dem får endda stavet sit navn (korrekt?)
Fritz Andreas Debois, 17, Ugift, , kleinsmedelærling, København

Så det er nok fransk;
men bortset fra det er det da meget normalt i 1700-tallet, at landets
soldater var hvervet i udlandet. Se på alle de udenlandske efternavne i
garnisonsbyerne; det var ikke kun officererne der blev lokket til landet af
en god løn.

Inger (Buchard - men det var en håndværker, der vandrede mod nord)

Fra : Harry Lund

Dato : 25-07-04 18:32

Så det er nok fransk;

eller belgisk ( Brabantia )

Fra : Ole Laursen

Dato : 25-07-04 22:44

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Så det er nok fransk;
>
> eller belgisk ( Brabantia )

Mange tak for jeres svar! Jeg har længe forsøgt at finde yderlige
information om Johan Carl Debois, men det volder store problemer - specielt
for en begynder som mig.
Her er hvad jeg har (udover det som står i mit oprindelige indlæg): Han er
født ca. 1760-71 ifølge min slægtsbog som underbygges af FT for Ålborg 1787
og 1801. Død 15. august 1826 Budolfi sogn. Gift med Maren Pedersdatter
Vadskiær 10. april 1791 (Ålborg Vor Frue Kirkebog). De får følgende børn:
Peder Ernst (Christian(sen)?) Debois, født 9 aug 1793 Ålborg, Vor Frue, død
13 jun 1838 i Skanderup sogn, Skanderborg amt. Jeg kender hans efterslægt.
Jørgen Ernst Debois, døbt 4 okt 1791 Ålborg, Vor Frue Sogn - intet mere
Birgitte Elisabeth Debois, 17 juni 1796 Ålborg, Vor Frue Sogn - intet mere
Juliane Marie Debois, 23 dec 1798 - intet mere
Juliane Birgithe Debois, 24 aug 1801 - jeg kender lidt til hendes
efterkommere
Carl Emilius Debois, født 1804 Budolfi, døbt i hjemmet 7 jan 1804, i kirken
1 feb 1804 Ålborg, Vor Frue Sogn, død 22 feb 1869 København - jeg kender
lidt til hans efterkommere.

I FT 1801 Ålborg, ses kun én søn, Peder. Men det kunne måske tænkes at de
to (eller tre) andre børn er døde, og derfor ikke optræder.

Ifølge et familiemedlem, som nu er borte, skulle Johan være kommet fra
Frankrig til Danmark. Han skulle angiveligt have spist sine papirer ved
grænsen, så hans identitet ikke kunne kendes, ellers ville han være blevet
sendt tilbage. Kan han være flygtet? Måske for at slippe for at komme med i
Napoleons tropper? Jeg har søgt ham online i indvandrearkiverne, men
forgæves desværre. Hvilket vel stemmer overens med mit familemedlems
beretning.

Kunne han være opført i militærets arkiver? Det er et område jeg endnu ikke
har stiftet bekendtskab med.

Kom med jeres råd - skal jeg se det i øjnene og lade personen ligge, eller
er der mulighed for at finde yderligere oplysninger om ham?

Venlig hilsen
Ole Laursen

Fra : Ole Laursen

Dato : 25-07-04 22:53

> [...]
>
> Kom med jeres råd - skal jeg se det i øjnene og lade personen ligge, eller
> er der mulighed for at finde yderligere oplysninger om ham?

Lige en tilføjelse. Jeg kom til at tænke på, at det vel slet ikke er sikker
han er døbt Johan Carl Debois, det kan vel tænkes det er en "fordanskning"
af hans korrekte navn - eller er jeg helt gal på den?

Fra : Inger Buchard

Dato : 26-07-04 09:09

De får følgende børn:
> [...]
> I FT 1801 Ålborg, ses kun én søn, Peder. Men det kunne måske tænkes at de
> to (eller tre) andre børn er døde, og derfor ikke optræder.

Mange børn døde tidligt, så hvis du kigger begravelsesprotokollen for
Ålborg/Vor Frue sogn igennem de første par år efter dåben, vil du sikkert
finde en del af dem døde som spæde. Måske er der et dødfødt barn i 'hullet'
mellem Jørgen /1791) og Birgitte (1796). Kirkebøgerne kan ses som mikrokort
på landsarkiverne og nogle større lokalhistoriske arkiver.
Inger Buchard