Danske - Norske officerer - opslag
Fra : K. Thidemann

Dato : 23-07-04 22:14

Søger oplysninger om pensionist fra det 3die Jyske Infanteri Regiment,
Ole Thallaksen, født ca. 1748, død 10 november 1811 i Torslev,
Hjørring amt.

venlig hilsen
Ketty Thidemann

Fra : aafe

Dato : 28-07-04 17:22

On Fri, 23 Jul 2004 23:14:08 +0200, K. Thidemann wrote:

>Søger oplysninger om pensionist fra det 3die Jyske Infanteri Regiment,
>Ole Thallaksen, født ca. 1748, død 10 november 1811 i Torslev,
>Hjørring amt.

Hej Ketty

Jeg ved ikke om du fik klaret dette problem, men idag forsøgte jeg
forgæves at lede efter ham i de Danske of Norske Officerer 1648-1814,
der befinder sig i Rigsarkivets forhal.

Men, som nævnt, forgæves ;-(

med venlig hilsen
Arne
ps. Jeg prøvede også at kigge efter ham i Nygaards sedler, men
ligeledes forgæves.

Fra : K. Thidemann

Dato : 30-07-04 21:31

On Wed, 28 Jul 2004 18:22:23 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>
>med venlig hilsen
>Arne
>ps. Jeg prøvede også at kigge efter ham i Nygaards sedler, men

Hej Arne

Mange tak for hjælpen -

Jeg har på fornemmelsen at Ole Thallaxsen er født i Norge.

Mit sene svar skyldes at vi har holdt en minniferie i Skagen.

Mange gode hilsener
Ketty og Hans

Fra : aafe

Dato : 30-07-04 22:05

On Fri, 30 Jul 2004 22:30:53 +0200, K. Thidemann wrote:

>Jeg har på fornemmelsen at Ole Thallaxsen er født i Norge.

Hvis vi nu bare vidste hvornår han var soldat, kan vi jo prøve
stambøgerne, men der har du måske allerede kigget?

Men, det er jo underligt han ikke blev fundet i værket Danske og
Norske Officerer, når han var officer.

Kan det tænkes, at han var underofficer ?

med venlig hilsen
Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 30-07-04 23:03

On Fri, 30 Jul 2004 23:04:40 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>
>Men, det er jo underligt han ikke blev fundet i værket Danske og
>Norske Officerer, når han var officer.
>
>Kan det tænkes, at han var underofficer ?

Kære Arne

Ja .... han var måske kun underofficer. Ludfattig var han da han døde,
de sidste penge havde konen brugt til medicin i forbindelse med
mandens sygdom.

Du skal ikke bruge tid på ham Arne.

Vi ved ikke så meget om ham.
Født omk. 1748 ? -- død 10. nov. 1811 Torslev Øster Han Herred.

3die Jyske Infanteri Regiment = det Aalborgske Regiment.

Torslev 1685-1809, Øster Han herred, Hjørring amt, HMB C 92 A-1, kort
8/9, side 282
Copulerede: 1805 11. januar
unge karl Ole Teillaxen? af Kokkedahl
penscionist af det Aalborgske Regiment og
enke kone Anna Pedersdatter Nør af Torslev
forlover Mads Ladefoged, Lars Nør
------------------------
Skifte efter Ole Thallaksen
Kokkedal Skifteprotokol 1777-1842, G 54-3, kort 11/17, side 303b-305a
Anno 1811 den 10de Novemb. anmeldt at Huusbeboer
Ole Thallaksen i Torslev Bye og Sogn, samme dag ved
døden var afgaaet og efterladt sig en kone med 2de smaae
børn. Anno 1811 den 9de Decemb., som 30te dag efter afgangne
Huusbeboer Olle Thallaksen i Torslev Sogn og Bye, mødte udi
stervboehuuset hos enken Anne Pedersdatter paa
skifteforvalterens vegne Villadsen fra Kokkedal med
vitterlighedsvidner Sognefogden Christen Andersen og Gaardmand Lars
Christensen, begge af Torslev, for at registere og vurdere boet til
videre skifte og deeling imellem enken og hendes med den afdøde i
ægteskab aulede og iliveværende børn nemlig:
1 søn Søren Ollesen 1 aar gammel og 1 datter Margrethe Sophie
Ollesdatter 4 aar gammel. Paa disse børns vegne var tilstæde som
formynder deres moderbroder Laurs Pedersen Nør af Torslev. Enken var
tilstæde med laugværge Gregers Christophersen af bemelte Torslev.

Mvh

Ketty og Hans

Fra : aafe

Dato : 31-07-04 18:21

On Sat, 31 Jul 2004 00:02:52 +0200, K. Thidemann wrote:

>Ja .... han var måske kun underofficer. Ludfattig var han da han døde,
>de sidste penge havde konen brugt til medicin i forbindelse med
> [...]

Hej igen Ketty og Hans

Det ved jeg nu snart ikke, jeg synes da, at i ved en hel del om ham,
og sågar har skifteprotokollen med (for mit vedkommende er det f.eks
kun i ganske få tilfælde, jeg har skifteprotokoludskrift med på mine
jyske aner).

Og jeg synes et gennemsyn af stambøgerne er oplagt, selvom fødestedet
ikke altid er lige detaljeret beskrevet i stambøgerne.

Blot kunne det i den forbindelse være interessant at vide, hvor højt
op i alderen officerer og/eller underofficerer typisk kunne beholde
deres stillinger.

Hvad siget FT 1801 og/eller FT 1787, er han der opført som soldat ?

med venlig hilsen
Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 01-08-04 15:59

On Sat, 31 Jul 2004 19:20:49 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>deres stillinger.
>
>Hvad siget FT 1801 og/eller FT 1787, er han der opført som soldat ?

Hej Arne

Ja gennemgang af stambøgerne er da oplagt, men ikke lige for, når man
bor i det mørke Jylland.
Af skifter har jeg over 50 stk. - men her klarer jeg mig bedre fordi
vi har skifteprotok. fra flere godser i Han Herred på microkort.

Nej jeg kan ikke finde Ole Teillaxen,Töllaxen eller Tallaxen i FT-
1787 eller 1801.

Hans førstefødte søn bærer navnet Adam Ludvig - jeg kommer til at
tænke på at han måske er opkaldt efter Adam Ludvig Moltke der var
Oberst ved regimentet iflg. FT-1787.

Med venlig hilsen
Ketty

Fra : aafe

Dato : 01-08-04 16:40

On Sun, 01 Aug 2004 16:59:20 +0200, K. Thidemann wrote:

>Ja gennemgang af stambøgerne er da oplagt, men ikke lige for, når man
>bor i det mørke Jylland.

Nårh, mørke og mørke, det ved jeg nu snart ikke. Jo længere du kommer
mod nord, jo større lysintensitet synes der at være. Om ikke andet, så
dog ude ved vandet

Men, når ellers jeg har mulighed for det, er jeg nu heller ikke bleg
for at lave nogle opslag i stambøgerne på Rigsarkivet. Det er desværre
muligt der kan komme til at gå en uges tid, før jeg kan komme på
Rigsarkivet. Men, når nu arkivalierne i forvejen har ligget der i
flere hundred år, ligger de der vel også om en uge.

>Af skifter har jeg over 50 stk. - men her klarer jeg mig bedre fordi
>vi har skifteprotok. fra flere godser i Han Herred på microkort.

Ja, det hjælper unægtelig på det. Jeg forestillede mig jo, at i ind
imellem kørte til Viborg.

>Nej jeg kan ikke finde Ole Teillaxen,Töllaxen eller Tallaxen i FT-
>1787 eller 1801.

Nej, det er jo lidt ærgerligt, idet det ellers kunne have givet os et
fingerpeg til hvornår han kan findes i stambøgerne. Men, hvad pokker,
så kan jeg prøve at tage et par stikprøver med en ti års mellemrum, og
på den måde skyde mig ind på ham

>Hans førstefødte søn bærer navnet Adam Ludvig - jeg kommer til at
>tænke på at han måske er opkaldt efter Adam Ludvig Moltke der var
>Oberst ved regimentet iflg. FT-1787.

Ja, det synes jeg næsten lyder helt oplagt.

med venlig hilsen
Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 01-08-04 20:19

On Sun, 01 Aug 2004 17:39:35 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>Rigsarkivet. Men, når nu arkivalierne i forvejen har ligget der i
>flere hundred år, ligger de der vel også om en uge.

Kære Arne det kan jeg næsten ikke få mig til at tage imod -
men hvis du får mulighed for det vil jeg da gerne - og husk nu det
haster bestemt ikke.

>Ja, det hjælper unægtelig på det. Jeg forestillede mig jo, at i ind
>imellem kørte til Viborg.

Det gør vi faktisk ikke længere - det var i 'gamle dage'.

Jeg skrivet privat til dig Arne !

Med venlig hilsen
Ketty

Fra : K. Thidemann

Dato : 14-08-04 22:10

> [...]
>Rigsarkivet. Men, når nu arkivalierne i forvejen har ligget der i
>flere hundred år, ligger de der vel også om en uge.

Mange tak for de tilsendte oplysninger om Ole Tallaxen, et fint stykke
research du her har lavet.

Mvh
Ketty og Hans
der ønsker dig tillykke med dagen i norgen

Fra : aafe

Dato : 16-08-04 16:04

On Sat, 14 Aug 2004 23:10:06 +0200, K. Thidemann wrote:

>Mange tak for de tilsendte oplysninger om Ole Tallaxen, et fint stykke
>research du her har lavet.

Velbekommen, men det var nu så lidt, så i gør mig alt for stor ære.

med venlig hilsen
Arne