Fotoarkiv med skibe
Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-07-04 19:25

Jeg faldt lige over Handels- og Søfartsmuseets Billedarkiv med over
10.000 billeder af skibe og marinerelaterede fotos. godt for dem der
har søfolk mellem anerne, eller forsker lokalt i skibsfart m.m.

http://62.243.249.68/fotoweb/

Krydspostet dk.videnskab.historie.genealogi og -"- /lokalhistorie.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 25-07-04 16:14

On 2004-07-23 20:24:52 +0200, Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> said:

> [...]
>
> http://62.243.249.68/fotoweb/
>
> Krydspostet dk.videnskab.historie.genealogi og -"- /lokalhistorie.

Min grandonkel har en fin hjemmeside med billeder af lokale fiskerbåde fra
Gilleleje.

http://home13.inet.tele.dk/stine/

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-07-04 16:46

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> 10.000 billeder af skibe og marinerelaterede fotos. godt for dem der
> har søfolk mellem anerne, eller forsker lokalt i skibsfart m.m.

Tak for det gode link.

Jeg har dog søgt forgæves efter ulykkesdamperen "Ulvsund".
(Har endnu ikke fundet ud af om man kan søge på dele af
navnet, hvis man ikke er sikker på stavningen.)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-07-04 02:32

ULVSUND looks wrong to me !
ikke dansk

oops wrong again LOL

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&newwindow=1&safe=off&q=ulvesund+skib

I use google as a spell checker

Kråkenes Fyr og senere bodde mange år på Ulvesund Fyr.

Et Hr. J. Aall paa Næs tilhørende Fartøi med 1500 Tønder Byg blev taget iforgaars af en svensk Fregat, Jarramas, udenfor
Øster-Risør. Fartøiet havde gaaet Dagen før fra Fladstrand, fik en svensk Underløitnant Løvstrøm og 7 Mand ombord og blev skilt fra
Fregatten, da denne var ifærd med at tage en anden norsk Brig. Kulde og Mangel nødte Underløitnanten til at søge Land, og Fartøiet
kom igaar paa Grund østenfor Ulvesund. Idag Morges kom Lodser tilligemed endel af Kanonchaluppen Holbæks Mandskab Fartøiet tilhjælp,
fik det af Grunden, og nu er det her. En af de Svenske, som var næsten død af Frost, blev tilbage i Ulvesund. Den svenske Fregat var
gaaet fra Winga ved Gothenborg den 20de dennes.»

Minestrygeren ULVSUND (1956-1989)
ULVSUND (1956-1989). Minestrygeren ULVSUND.

M577

http://www.navalhistory.dk/Danish/Skibene/U/Ulvsund_minestryger(1956).htm

http://www.orlogsmuseet.dk/U/pages/Ulvsund(1955).htm

bekab-Historiska svindlerier
De båda fartygen Ulvsund och Danska Falken avseglade hösten 1663. Efter några dagar strandade Ulvsund på Anholt i Kattegatt.
Kaptenen och besättningen togs över till Danska Falken som, förutom koncernchefen Sjöhielm, därmed hade två kaptener ombord. Det
blev en för mycket. Kaptenerna söp och slogs med varandra under den långa seglingen runt Afrika till Moçambique. Där gick den ene
kaptenen i land och den andre söp ihjäl sig. Sjöhielm stävade ut på Indiska Oceanen. Till sin besättnings förtvivlan passerade de
flera tungt lastade arabiska sjörövarfartyg utan att anfalla. Istället höll Sjöhielm blicken nitad på horisonten tills de nådde den
portugisiska kolonin Goa. Där skingrade Sjöhielm besättningen, sålde fartyget, tog pengarna och följde med första bästa fartyg till
Amsterdam där han slog sig till ro och dog 1668 (Herman Lindqvist, Historien om Sverige, Storhet och fall).

Ø-færger i Danmark 1980'erne (fortsat) . Kun 5 nye danske ø-færger: - LÆSØ
(1980) - ANHOLT (1981) - ENDELAVE (1982) - HJARNØ (1987) - ULVSUND (1987) ...
www.skibstekniskselskab.dk/ download/F2004_Ferry_Dwinger.pdf

Ulvsund", "Virus", "Lindholm II" OverfartslederCarl Henrik Krebs

http://faehren.gmxhome.de/ofaer_uv.htm
Danmarks Veterinærinstitut, Afdeling for Virologi (Landbrugsministeriet), København

Kalvehave - Lindholm ab 1987
(nicht öffentlich)

ulvsunda?

In don't know

--

I'm trying to make a weB LOG every day
http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-07-04 06:38

Hugh Watkins skrev:

> ULVSUND looks wrong to me !
> ikke dansk

Damperens navn er Ulvsund. Jeg spurgte efter den for et par år
siden, og fik blandt andet dette svar:

"Ulvsund" 1904 - 1921 capsized and sank with 20 lives lost, later
salvaged and sold.
http://www.theshipslist.com/ships/lines/danishusco.html

Det var en lille DFDS-damper på 266 tons. Og forliset var en
frygtelig historie, som jeg fandt noget om i bibliotekets gamle
avis-mikrofilmruller.

Så var det at jeg ville "teste" det foreslåede fotoarkiv ved at søge
efter Ulvsund :·)

Men mange tak for din altid villige hjælpsomhed, Hugh.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Flemming Holm

Dato : 26-07-04 11:48

Ulvsund blev bygget som byggenummer 102 på Helsingør Jernskibs- og
Maskinbyggeri. Det sank ved Hesselø 23-24/10 1921. Senere hævet og
blev først ophugget i 1955. (som tysk skib).
Hele Ulvsunds historie står i bogen: DFDS 1866-1991 og der er også
foto af skibet.
Hilsen
Flemming Holm 3140

On Mon, 26 Jul 2004 07:37:36 +0200, "Herluf Holdt, 3140"

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-07-04 11:55

Flemming Holm skrev:
> [...]
> blev først ophugget i 1955. (som tysk skib).
> Hele Ulvsunds historie står i bogen: DFDS 1866-1991 og der er også

Mange tak. Den bog vil jeg bestille på biblioteket.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-07-04 12:39

> [...]
> efter Ulvsund :·)
>
> Men mange tak for din altid villige hjælpsomhed, Hugh.

actually that web site is under construction

H/S Mercurius was put on line at the request of a friend
so telephone and ask the museum

we are researching ships engineer
Henry Edward Allingham, born Liverpool 19 November 1803
who brought the surname to Denmark with
H/S Mercurius

quite a lot in Rigsarkivet
but have not found his parents in UK yet

mvh

Hugh W

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 08-10-04 11:17

On Fri, 23 Jul 2004 20:24:52 +0200, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Jeg faldt lige over Handels- og Søfartsmuseets Billedarkiv med over
>10.000 billeder af skibe og marinerelaterede fotos. godt for dem der
>har søfolk mellem anerne, eller forsker lokalt i skibsfart m.m.

Hvis nogle skulle være interesseret i (udvandrerskibet) DFDS' Oscar
II, så kan det anbefales med et besøg på bodegaen af samme navn på
H.C.Ørstedsvej i København/Frederiksberg.

Dér er simpelthen bygget op med originale paneler, dekorerede
spejlglasruder og andre sager, inkl. dekoreret med "arkivalier",
plakater, billetter, annoncer o.a.

Selv dækkeservietterne er en besøgende souvenirsamler interessant.

Venligst
John