Hjælp til oversættelse af tysk opskrift sø~
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 10-08-04 13:15

Jeg har forsøgt mig med nedenstående opskrift på "walnuss-Eckchen", men
bunden får en konsistens nogenlunde som uhævet butterdej og er ikke
synderligt spændende at bide i. Jeg har oversat efter mit bedste skoletysk,
men der er muligvis gået noget galt, så her følger den tyske opskrift med
mine ubehjælpsomme oversættelser i parantes. Håber der er nogen der kan
fortælle mig hvor det går galt

Zutaten für 30 Portionen (30 portioner - allerede her er der noget der
siger mig at der går et eller andet galt, for skulle den mængde jeg har
lavet blive til 30 stykker ville de være på størrelse med mariekiks)

Für den Mürbeteig: (til mørdejen)
100 gMehl (mel)
50 gSpeisestärke (maizenamel/majsstivelse)
65 gZucker (sukker)
1 Ei(er), davon das Eiweiss (hviden fra 1 æg)

Für den Belag: ("Pålægget"("det der kommes oven på"))
2 ELKonfitüre (Preiselbeerkonfitüre) (2 spkf. marmelade - hvilken kan jeg
ikke lige finde ud af, men brugte appelsin og det smagte fint)
120 gZucker (sukker)
1 Pkt.Vanillezucker (1 ??? vanillesukker)
150 gWalnüsse, gehackt (hakkede valnødder)
75 gButter (smør)
50 gSchlagsahne (piskefløde)

ZUBEREITUNG
Mehl mit Stärke mischen, mit den anderen Zutaten zu einem glatten Teig
verkneten, zugedeckt 30 Min. kalt stellen.
(Bland mel og maizena, bland sammen med de øvrige ingredienser til en glat
dej, lad stå køligt og tildækket 30 minutter)

Ofen auf 175 Grad vorheizen. Teig auf einer Hälfte eines gefetteten
Backblechs ausrollen, mit Konfitüre bestreichen.
(Varm ovnen op til 175 grader. Rul dejen ud på en smurt, halv bageplade og
fordel marmeladen over)

Zucker und Vanillezucker in einer Pfanne karamellisieren, Nüsse unterrühren.
Butter hinzufügen und rühren, bis sich der Zucker gelöst hat, mit 2 EL
Wasser und Sahne ablöschen und goldbraun karamellisieren. Masse auf den Teig
streichen.
(Karamelliser sukker og vanillesukker i en pande og rør nødderne ud heri.
Tilsæt smørret og rør rundt indtil alt sukkeret er opløst, tilsæt to
spiskeskefulde vand og fløden og lad karamellisere til det er gyldentbrunt.
Fordel karamelmassen på dejen)

Auf unterster Schiene etwa 15 Minuten backen. Abkühlen lassen und in
Quadrate teilen.
(Bages på nederste rille i ca. 15 minutter. Afkøl og skær i tern)

Umiddelbart lurer jeg på om der evt skal bagepulver i dejen, men det bare
ikke er blevet skrevet på. Jeg måtte også tilsætte en ekstra æggehvide for
at få dejen til at hænge sammen.
Da jeg for nyligt var i Berlin og smagte en "walnuss eckchen" var dejen
hævet og meget mere "thebirkes-agtig" - slet ikke som det uhævede underlige
noget jeg lige nu har stående ude på køkkenbordet.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

--
Mvh Mads

Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Fra : Daniela Althof

Dato : 10-08-04 13:52

Hej Mads...
Det eneste du satte spørgsmål ved var mængden af vaniljesukker.. Det er
et brev vaniljesukkser der skal til...
Jeg kan dog heller ikke lige se hvad der går galt, for din oversættelse
er fin nok..

Kunne ikke lige umiddelbart finde en opskrift på nettet for at løse dit
problem med bagepulveret..

Mvh. Daniela

Fra : Christina G

Dato : 10-08-04 16:03

> Håber der er nogen der kan hjælpe.
>

> --
> Mvh Mads

Hej Mads,

Preiselbeer - Tyttebær

1 Pkt. Vanillezucker er som nævnt af Daniela et brev. Hvis du bruger dansk
vaniljesukker fra dåsen, så er det nok med en toppet teske, da den danske er
mere smagsintensiv end den tyske.

Da skal per definition ikke bagepulver i en mørdej. Når den ikke vil hænge
sammen, kan du tilsætte _lidt_ kold vand ad gangen indtil det bliver til en
sammenhængende masse.

De Nussecken jeg kender, er lavet med mørdej og hjørnerne er overtrukket med
mørk chokolade. Det kan selvfølgelig være, at der er regionsforskelle. Jeg
kommer fra Frankfurt og da Nussecken ikke er mit foretrukkne bagværk, har
jeg aldrig tænkt over, hvordan de laver dem i Berlin.

Håber du finder "din" opskrift et sted,
mvh, Christina

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 10-08-04 17:57

"Christina G" <christina-g@nospam.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> De Nussecken jeg kender, er lavet med mørdej og hjørnerne er overtrukket
med
> mørk chokolade. Det kan selvfølgelig være, at der er regionsforskelle. Jeg

Lyder umiddelbart lidt i stil med det jeg fik i Berlin. Du skulle vel ikke
ligge inde med en opskrift?

Hilsen Mads

Fra : Christina G

Dato : 10-08-04 20:27

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> wrote in message

> Lyder umiddelbart lidt i stil med det jeg fik i Berlin. Du skulle vel ikke
> ligge inde med en opskrift?

Desværre nej.

Christina