Valg af Grill (Weber)
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-08-04 20:00

Hej,

Vi griller efterhånden så meget hjemme hos os, at det er tid til at skifte
400 kr kuglegrillen fra Jysk ud med en bedre grill.

Vi diskuterer intensivt hvad vi skal have for en grill, min kæreste vil have
en gas-grill mens jeg er mere til Weber kuglegrill.

Fordelen ved en Gas-grill er selvfølgelig at den er klar med det samme, mens
der er en vis ventetid ved kullgrill.

Jeg har overvejet en Weber performer som benytter gas til opstart af
kullene, hvilket skulle være hurtigere end at bruge en traditionel
grillstarter?

En anden mulighed er en 57 cm Gold som jo så må være langsommere om at
starte op?

P.t. bruger jeg en "no-name" grillstarter men har fået at vide at det er
hurtigere at starte kullene op med en Weber pga. dennes udformning?

Hvad skal man vælge?

Fra : Peter Andersen

Dato : 09-08-04 20:26

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
>
> P.t. bruger jeg en "no-name" grillstarter men har fået at vide at det
> er hurtigere at starte kullene op med en Weber pga. dennes udformning?

Det VIGTIGSTE: find den grill der er lavet bedst, dvs. som har nogle
ordentlige og gode ben og som er helt stabil og står godt.

Weeber er ikke det bedste selvom folk tror det og betaler en masse penge...
en Aldi model er lige så god selvom den ikke er helt så stabil på benene.
Dancook er det bedste du kan få.

Husk at få en grill med termometer i toppen og med MASSER af lufthuller.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Heidi

Dato : 09-08-04 21:54

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Fordelen ved en Gas-grill er selvfølgelig at den er klar med det
> samme, mens der er en vis ventetid ved kullgrill.

Hvis man bruger en grillstarter (vi har en weber, men jeg siger ikke den
er det eneste rigtige) og stiller den oven i grillen så der kan komme
luft nedenunder, så går det faktisk pænt hurtigt. Mellem 20 og 30
minutter vil jeg skyde på. Og medmindre man når at blive meget sulten
kan de fleste vel vente på det.
Men det er nok et temperamentsspørgsmål om man er til kul eller gas. Vi
kan godt lide kul for hyggens skyld og nok også smagen. Men det er klart
at gas er hurtigere hvis det er det der betyder noget.

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-08-04 08:30

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message

> [...]
> luft nedenunder, så går det faktisk pænt hurtigt. Mellem 20 og 30
> minutter vil jeg skyde på. Og medmindre man når at blive meget sulten

Min erfaring er faktisk at det tager lidt længere tid hbis den står oppe i
grillen.
Men det sviner mindre

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 21:55

"Michael Rasmussen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> P.t. bruger jeg en "no-name" grillstarter men har fået at vide at det er
> hurtigere at starte kullene op med en Weber pga. dennes udformning?

Hej

Jeg har en weber onetouch gold og jeg er bestemt ikke helt tilfreds med
"understellet, som er lettere vakkelvornt og som ruster.
Husk når du skal vælge Gas/briketter at der IKKE er smags forskel! Det er
kun hvis du bruger kul du får røgsmagen.
- Eller hvis du tilsætter røgtræ - hvilket man også kan til gas - det kræver
bare en lille beholder til 100 kr.

Mvh Tommy

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-08-04 08:29

"Michael Rasmussen" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
have
> en gas-grill mens jeg er mere til Weber kuglegrill.

Vi har en 57 Weber One Touch Gold.

> Fordelen ved en Gas-grill er selvfølgelig at den er klar med det samme,
mens
> der er en vis ventetid ved kullgrill.

Betyder intet, er din mad altid klar til at komme på grillen ?

> [...]
> grillstarter?
>
> En anden mulighed er en 57 cm Gold som jo så må være langsommere om at

30-40 min fra tænd til varme briketter.

> P.t. bruger jeg en "no-name" grillstarter men har fået at vide at det er
> hurtigere at starte kullene op med en Weber pga. dennes udformning?

Det tror jeg ikke, men håndtaget er ved at smelte på vores Dan-Gril starter.

Fra : Rikke Nielsen

Dato : 10-08-04 08:51

Næ...hvorfor tror du at 57'eren er langsommere at starte op.... det tager
såmænd ikke mere end en havl time at gøre den klar.... det samme gælder for
47....
Rikke Navne

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-08-04 13:52

> [...]

> P.t. bruger jeg en "no-name" grillstarter men har fået at vide at det er
> hurtigere at starte kullene op med en Weber pga. dennes udformning?

En gasgrill har ikke noget med en grill at gøre.

Weberen har så tynde pinde i risten, at det kan være ligemeget.

Få en smed til at lave en ordentlig rist med minimum 10 mm jernstænger,
som ligger så tæt at smagen fra kullene kan komme op i kødet og at en
hakkedreng ikke falde igennem.

Grill, kul og tykke jernstænger hænger uløseligt sammen.

Alt andet har intet med grill at gøre.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-04 15:04

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> wrote in message

> Grill, kul og tykke jernstænger hænger uløseligt sammen.

Ja, hvis man griller direkte over gløderne. Dog benyttes en kuglegrill som
oftest til at afgive indirekte varme, hvorfor en tynd rist i dén sammenhæng
kan være hensigtsmæssig.

--
-Jens B.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-08-04 15:09

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> oftest til at afgive indirekte varme, hvorfor en tynd rist i dén sammenhæng

Ja en rund ovn til 1500,-

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-04 15:46

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Ja en rund ovn til 1500,-

Åh, jeg havde helt glemt: Din kæphest

--
-Jens B.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-08-04 10:18

> [...]
> oftest til at afgive indirekte varme, hvorfor en tynd rist i dén sammenhæng

Det er altså ikke nok at have en kuglegrill, men også en åben grill?
mvh
Jørgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-08-04 11:56

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvapost.dk> wrote in message

> Det er altså ikke nok at have en kuglegrill, men også en åben grill?

Jeg har ihvertfald begge dele. Jeg er meget glad for min gamle Copco-grill
(tror jeg, den hedder) i smedejern og med smedejernsrist, som er det eneste
rigtige til direkte grillning. Jeg har ladet mig fortælle, at der også
findes gode riste til Weber, men har ikke undersøgt sagen nærmere.

--
-Jens B.

Fra : BSL

Dato : 12-08-04 11:38

Tænk dansk - køb en Dancook de bliver produceret i Jylland ser flotte ud og
koster ikke så meget som en Weber, de har desværre ikke så meget
ekstraudstyr som Weber, men det kommer vel forhåbentlig.
Da vi for et par måneder siden var på udkig efter en ny grill kiggede vi
selvfølgelig på Weber, men så var der en af vores venner som anbefalede os
at se på en Dancook. og vi har bestemt ikke fortrudt.
og nej jeg arbejder ikke for Dancook

Med venlig hilsen Birgitte

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-08-04 12:28

"BSL" <mail@fjerndettesembach.dk> skrev i en meddelelse

> Tænk dansk - køb en Dancook de bliver produceret i Jylland ser flotte ud
og
> koster ikke så meget som en Weber

.... og så har den en kraftig grillrist, så den også kan bruges som
almindelige åben grill.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-08-04 13:09

[Michael Rasmussen | Mon, 9 Aug 2004 21:00:18 +0200]

>Jeg har overvejet en Weber performer som benytter gas til opstart af
>kullene, hvilket skulle være hurtigere end at bruge en traditionel
>grillstarter?

Ja, jeg købte en sådan og synes stadig at det er den bedste gril at arbejde
med; den er ultra nem at starte, relativ hurtig at tage i brug, og giver
stadig den *rigtige* røgsmag.

Hvis man har pengene til den, kan jeg kun anbefale den.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk