Carbonara - pasta - lækkert!
Fra : ThomasB

Dato : 07-08-04 14:31

Hej igen igen :)

Her kommer en superhurtig pastaret, nemlig pasta carbonara.

**Carbonara**
100 gram pasta pr. person (køb nu en god pasta med durum, ikke den billige
fra netto, den er altså bare for kedelig)
1 æg pr. person
30 gram bacon pr. person (helst uden for meget fedt)
15 gram parmesan pr. person (eller hård fåreost, som giver mere krydret
smag)
1 tsk olivenolie pr. person
Salt

Sæt ca. 100 gram pasta pr. person til at koge.
Varm en pande med olivenolien, og tilsæt bacon i tern/skiver.
Ristes til de er gyldne.
Når pastaen er færdig sies vandet fra, og pastaen hældes på panden med
bacon.
Rør rundt og lad det simre i 1 minut.
Rør æggene sammen og hæld dem over den varme pasta. Rør godt rundt, indtil
æggene er smuldrene.
Tilsæt parmesanen og lad det simre i 1 minut - servér med basalikum/oregano
blade på toppen.

Et godt stykke brød, eller Bruschetta (se opskrift højere oppe) til, er
rigtigt lækkert!

Mvh Thomas

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-08-04 20:08

"ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk> skrev:

> Rør æggene sammen og hæld dem over den varme pasta. Rør godt rundt, indtil
> æggene er smuldrene.
> Tilsæt parmesanen og lad det simre i 1 minut

Hvis det er rigtigt, skal panden af varmen før æggene tilsættes. Ellers får
du meget hurtigt omelet.

> - servér med basalikum/oregano
> blade på toppen.

Uha, hvorfor det? Det hører slet ikke til i denne ret. Oregano passer
sjældent godt i friske pastaretter (der er enkelte meget enkle undtagelser),
basilikum passer bedst til "røde" pastaretter, baseret på sugo (tomatsovs).

Til gengæld har du glemt at skrive masser af friskkværnet sort peber! Det er
trods alt den ingrediens, der har givet retten sit navn (kul-mandens pasta).

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Thanks Fresh Prime S~

Dato : 07-08-04 20:35

"Kevin Edelvang" <e@e.invalid> wrote in message
> [...]

undtagelser),
> basilikum passer bedst til "røde" pastaretter, baseret på sugo

Frisk finthakket persille derimod kan være glimrende i carbonara.

Kasper

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-08-04 20:40

"Thanks Fresh Prime Skeleton" <spam@spam.invalid> skrev

> Frisk finthakket persille derimod kan være glimrende i carbonara.

Tja, jeg ville nu aldrig ty til slige uortodokse tilberedningsmetoder...
Men jeg er nok miljøskadet af at have boet i Rom.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Thanks Fresh Prime S~

Dato : 07-08-04 21:03

> [...]
>
> Tja, jeg ville nu aldrig ty til slige uortodokse tilberedningsmetoder...
> Men jeg er nok miljøskadet af at have boet i Rom.

Ja jeg har ofte et indtryk af at mange italienske retter nærmest er en
religion betinget af hvilken egn man kommer fra. Nogen mener jo der skal
fløde i carbonara, mens andre har begået mord for mindre forseelser. Jeg har
også set omtrent ligeså mange versioner af f.eks. tiramisu, osso buco og
bolognese som jeg har set folk tilberede det.

Kasper

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-08-04 22:27

"Thanks Fresh Prime Skeleton" <spam@spam.invalid> skrev i

> Ja jeg har ofte et indtryk af at mange italienske retter nærmest er en
> religion betinget af hvilken egn man kommer fra.

Tjo, men når nu retten er en romersk egns-ret?

> Nogen mener jo der skal
> fløde i carbonara, mens andre har begået mord for mindre forseelser.

Jeg er klar på den med mordet. Magen til forteelse skal man da lede længe
efter!
Nogle kokke i det romerske tilsætter en spsk fløde eller sødmælk pr. æg, men
i dk
er det oftest simpelthen en flødesovs legeret med æggeblommer. Føj. Og noget
med carbonara at gøre har det i hvert fald ikke.

En god tommelfingerregel omkring de ærkeklassiske pastaretter: Hvis der er
meget mere
end en lille håndfuld ingredienser, er den u-italiensk. Denne regel gælder
ikke på
søndagssovsen ragù (i Danmark kendt som bolognese) og enkelte andre.

I italiensk køkken er reglen altid: Less is more.

> Jeg har
> også set omtrent ligeså mange versioner af f.eks. tiramisu, osso buco og
> bolognese som jeg har set folk tilberede det.

Kun to tiramisù-opskrifter kan siges at være ægte. De kan naturligvis begge
varieres en smule (med eller uden æggehvider osv osv), men er rimelig ens.

Ossobuco er en hel anden sag. Det er mest af alt betegnelsen for
kødudskæringen
og kan tilberedes på utallige faconer. De to "hovedmetoder" er dog
rosso (med tomat) og bianco (med krydderurter, uden tomat).

Kødsovsen (ragù) findes der ganske rigtigt næsten lige så mange opskrifter
på,
som der findes mammaer, men det er alt sammen variationer over samme tema.
Du vil således sandsynligvis aldrig se en mamma smide oregano i sovsen, lige
så lidt som du vil se en smide basilikum eller persille på carbonaraen, med
mindre
det er en restaurants forgæves forsøg på at "pynte op".

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : ThomasB

Dato : 08-08-04 09:31

"Kevin Edelvang" <e@e.invalid> skrev i en meddelelse

> Tjo, men når nu retten er en romersk egns-ret?

Ja, og det er det :)

> [...]
noget
> med carbonara at gøre har det i hvert fald ikke.

Nej, men er det ikke ret typisk dansk-tilberedte italienske retter?
Se f.eks på pizza.. De kunne spare halvdelen af ingredienserne, og stadig
sælge en pizza, som er lækere. Til gengæld skal de lige varme ovnen 100-200
grader mere op, men det betyder så også at de kan lave pizza'er på den halve
tid.

> [...]
> ikke på
> søndagssovsen ragù (i Danmark kendt som bolognese) og enkelte andre.

Jo, det gælder vel også ragú, hvis man regner grundsovsen (sugo'en) som én
ingrediens, hvilket det er for de fleste mama'ere, som altid har en frisk
sugo stående :)

> I italiensk køkken er reglen altid: Less is more.

Og det er det, der er det vidunderlige vel italiensk mad!

> Kun to tiramisù-opskrifter kan siges at være ægte. De kan naturligvis
begge
> varieres en smule (med eller uden æggehvider osv osv), men er rimelig ens.

Køber italienere også mascapone færdig, eller bruger de noget andet?

> [...]
> og kan tilberedes på utallige faconer. De to "hovedmetoder" er dog
> rosso (med tomat) og bianco (med krydderurter, uden tomat).

Den skal jeg da huske at lave til efteråret, eller hvordan er det nu med
benmarv og kogalskab?

> Kødsovsen (ragù) findes der ganske rigtigt næsten lige så mange opskrifter
> på,
> som der findes mammaer, men det er alt sammen variationer over samme tema.

Det eneste man kan slå fast er vist, at der skal halvt så meget kød i, som
vi ville bruge i dk.

Tja, du har nok ret.

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-08-04 01:30

ThomasB wrote:

> Ja, og det er det :)

Jeg har nu hørt fra mange forskellige kilder af oprindelsen til både
navnet og retten er uvis, eller: der er mange forskellige bud. Et bud
der går igen i mange kilder er at det skulle være en ret "opfundet" af
amerikanske soldater under 2. verdenskrig. Jeg ved ikke om den
forklaring er rigtig (eller om en af de andre 100 forklaringer er), men
det passer ikke særligt godt med "romersk egnsret"?

> [...]
> grader mere op, men det betyder så også at de kan lave pizza'er på den halve

Der findes glimrende italienske pizzasteder i Danmark.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-08-04 01:25

Kevin Edelvang wrote:

> Tja, jeg ville nu aldrig ty til slige uortodokse tilberedningsmetoder...
> Men jeg er nok miljøskadet af at have boet i Rom.

Nu er der vel stor forskel på hvordan man laver carbonara i Rom og så
forskellige andre steder i Italien. Og man kan da heldigvis
eksperimentere og variere alle retter hvis man har lyst :)

/David

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 13-08-04 15:04

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Nu er der vel stor forskel på hvordan man laver carbonara i Rom og så
> forskellige andre steder i Italien.

Nej det er der ikke. Sandra fra Milano.

Og man kan da heldigvis
> eksperimentere og variere alle retter hvis man har lyst :)

Og ja, og kalde risotto (nej, risssoto) noget forkogt grødris blandet med
resterne fra dagen før og gjørt gul af gurkemeje. Undskyld min uskjulte
sarkasme men jeg er en Artusi-ekstremist og "lad os kalde en spade for en
spade"... eksperimenter som man har lyst, men lad være at kalde det noget
eksotisk for at gøre det mere interessant. Det har VI lært (fx kalde noget
lidt for sukret eller overdådig "americano" eller "inglese"...)

Sandra meeeeget Krabappel!

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-08-04 15:50

Mrs Krabappel wrote:

> Nej det er der ikke. Sandra fra Milano.

Jeg ved sgu godt at I er fra Italien, men derfor er der stadig forskel
på hvordan man laver retterne rundt omkring i Italien.

> [...]
> eksotisk for at gøre det mere interessant. Det har VI lært (fx kalde noget
> lidt for sukret eller overdådig "americano" eller "inglese"...)

Jeg er helt med på at det er vigtigt at bevare den oprindelige idé,
form, opskrift etc. for en ret. Men derfra og så til at sige at man
aldrig må variere en idé på nogen som helst måde, der er langt. Så ville
alle dine elskede retter ikke eksistere.

> Sandra meeeeget Krabappel!

Nej, hun er sjov.

/David

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 16-08-04 15:13

> [...]
> aldrig må variere en idé på nogen som helst måde, der er langt. Så ville
> alle dine elskede retter ikke eksistere.

Det er IKKE det jeg sagde, men fred med det.
Jeg er ikke imod eksperimenter men at kalde output af en eksperiment eller
dårlig efterligninger for den rigtige vare.
Fx tiramisu' lavet med kvark, osv.

> Nej, hun er sjov.
>
> /David
Du her heller ikke særlig morsom, Willie...

Sandra-sandra

Fra : ThomasB

Dato : 08-08-04 09:20

"Kevin Edelvang" <e@e.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis det er rigtigt, skal panden af varmen før æggene tilsættes. Ellers
får
> du meget hurtigt omelet.

Det sker ikke for mig :)

> [...]
undtagelser),
> basilikum passer bedst til "røde" pastaretter, baseret på sugo

Det var ment som pynt, derfor jeg skrev på toppen.

> Til gengæld har du glemt at skrive masser af friskkværnet sort peber! Det
er
> trods alt den ingrediens, der har givet retten sit navn (kul-mandens
pasta).

Nej, hvor pinligt! Det var jeg slet ikke klar over!

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 08-08-04 10:56

Jeg har nu 3 forskellige forklaringer på hvorfor det hedder carbonara.
Hvilken af dem der er den rigtige skal jeg ikke kunne sige: Den ene er din
forklaring med peberet (og jeg er enig med at der skal masser af
friskkværnet peber på). Den anden er at den oprindelige opskrift kommer fra
kulsvierne og den tredje er at den lokale "bacon" var mere sort i fedtet og
derfor lignede kulstykker når den var stegt.

Mvh

Karsten

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 08-08-04 22:03

> [...]
er
> trods alt den ingrediens, der har givet retten sit navn (kul-mandens

Fuldstændig enig, peber er alfa og omega, og der skal ikke piftes op med
nogetsomhelst . . . men jeg savner dog muskatnød i æggemasssen. Hører det
ikke til?
vh/Torben

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-08-04 01:24

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> basilikum passer bedst til "røde" pastaretter, baseret på sugo (tomatsovs).

Enig. Jeg har til gengæld prøvet med salvie i carbonara, og det passede
glimrende sammen.

> Til gengæld har du glemt at skrive masser af friskkværnet sort peber! Det er
> trods alt den ingrediens, der har givet retten sit navn (kul-mandens pasta).

Peber er i hvert fald vigtigt! Men så vidt jeg ved er der uvished
omkring navnets oprindelse. Der er i hvert fald flere bud.

/David

Fra : Ralph

Dato : 07-08-04 22:34

"ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen igen :)

Vil bare lige sige: DU er en mand efter mit hoved, JEG synes det er lige
"min" slags opskrifter du kommer med, skal nok suplere dig en dag jeg har
mere tid, dog lige et par kommentarer:

1) Hvorfor bruger du så meget gær, og hvorfor så lang bagetid på dine brød?
Jeg bruger nogenlunde samme opskrift, dog kun 4 dl. vand (og tilsvarende
mindre mel) da det svarer nogenlunde til denne husstands brødforbrug om
dagen, og jeg bager på enten 250 grader eller i Weber(på alm. uglaserede
klinker) i maks 12-13 minutter.

2) Din pastaret på panden laver jeg som regel af "andendagspasta" med en
frygtelig masse hvidløg og pesto istedet for æg, evt. med soltørrede
tomater.

--
venligst
Ralph

Fra : ThomasB

Dato : 08-08-04 09:43

> Vil bare lige sige: DU er en mand efter mit hoved, JEG synes det er lige
> "min" slags opskrifter du kommer med, skal nok suplere dig en dag jeg har
> mere tid, dog lige et par kommentarer:

Det er nok fordi jeg er i italiensk mad-humør, som jeg synes passer rigtig
godt til sommeren :)

Og så er italiensk mad iøvrigt billig, sund og hurtig mad - også hvis man
skal bruge 15 minutter på at lave pasta selv.

> 1) Hvorfor bruger du så meget gær, og hvorfor så lang bagetid på dine
brød?

Jeg synes nu ikke jeg bruger specielt meget gær, hvis du tænker på at du får
ca 1½ kg brød, så er 30-40 gram da ikke meget.

Jeg giver det lang tid, for så bliver skorpen rigtig sprød og fordi jeg som
regel bager ét stort brød, som bliver ret fugtigt (læs ubagt) hvis ikke det
får ca. 40 minutter. Desuden giver en "hærdet" skorpe, også længere
holdbarhed, da det ikke mister fugtigheden så nemt. Men italiensk brød skal
være en smule tørt og færsk.

Min ovn kan ikke komme meget over 230 grader.

> [...]
> mindre mel) da det svarer nogenlunde til denne husstands brødforbrug om
> dagen, og jeg bager på enten 250 grader eller i Weber(på alm. uglaserede

Jeg skal se at få fat i nogle bagesten. Bruger du dem også i alm. ovn?

> 2) Din pastaret på panden laver jeg som regel af "andendagspasta" med en
> frygtelig masse hvidløg og pesto istedet for æg, evt. med soltørrede
> tomater.

Lyder sgu også godt! Den skal prøves.

Har du prøvet at lave soltørrede tomater selv?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-08-04 21:55

ThomasB wrote:
> [...]
> 30 gram bacon pr. person (helst uden for meget fedt)
> 15 gram parmesan pr. person (eller hård fåreost, som giver mere

opskriften lyder egentlig fin nok..... jeg ville dog erstatte halvdelen af
de hele æg med kun æggeblommer....samt tilføje peber og evt en smule fløde,
men ikke meget ;)

> [...]
> Ristes til de er gyldne.
> Når pastaen er færdig sies vandet fra, og pastaen hældes på panden med

her er det så jeg står af... PÅ PANDEN???? :)

> Rør rundt og lad det simre i 1 minut.
> Rør æggene sammen og hæld dem over den varme pasta. Rør godt rundt,
> indtil æggene er smuldrene.

OG ÆGGENE PÅ????? æggene skal helst ikke tilberedes i andet end den varme
afdryppede pasta og bacon.... og skal da slet ikke være smuldrene..... det
er da det rene hærværk ;)

> Tilsæt parmesanen og lad det simre i 1 minut - servér med
> basalikum/oregano blade på toppen.
>
> Et godt stykke brød, eller Bruschetta (se opskrift højere oppe) til,
> er rigtigt lækkert!

nej du.. bland du hellere parmesan, pisket ægge/flødemasse og peber sammen i
en skål og tilsæt bacon og den friskkogte pasta heri og vend pastaen.... så
skal du bare se ;) og den er endda hurtigere end din ;)

(lige for en god ordens skyld... bemærk overflodet af smileys og tag det i
den muntre tone det er skrevet ;) )

--
Knus, Sabina

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-08-04 23:35

Sabina Hertzum wrote:

> (lige for en god ordens skyld... bemærk overflodet af smileys og tag det i
> den muntre tone det er skrevet ;) )

http://www.romavera.com/spaghetti_alla_carbonara.html

/David

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-08-04 07:06

David Rasmussen wrote:

> http://www.romavera.com/spaghetti_alla_carbonara.html

http://www.dr.dk/mad/opskrift.asp?inpOpskriftID=642

http://www.foodnetwork.com/food/recipes/recipe/0,1977,FOOD_9936_21634,00.html

desværre kan jeg ikke finde den opskrift jeg oprindeligt brugte, men den var
lidt i retningen af det beskrevne...
mon ikke det skyldes salmonella hysteriet efterhånden?

--
Knus, Sabina

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-08-04 07:52

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> lidt i retningen af det beskrevne...
> mon ikke det skyldes salmonella hysteriet efterhånden?

Jeg prøvede bare at gøre opmærksom på at der i hvert fald findes
autentiske opskrifter brugt af folk fra Rom, som minder om den Thomas
skrev, og hvor nogle af de ting du mente var uhyrlige, indgår :)

Italienske opskrifter plejer at være et spørgsmål om religion. Jeg har
aldrig forstået hvad det er der gør en opskrift hellig, og som gør at
folk tror eller synes at man ikke må eksperimentere. F.eks. smager lidt
salvie dejligt i carbonara. Og folk fra Texas kan jo bruge timer på at
diskutere om der skal bønner i en rigtig chili eller ej. Det skal der,
hvis man har lyst, er min mening :)

/David

Fra : ThomasB

Dato : 16-08-04 16:56

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> opskriften lyder egentlig fin nok..... jeg ville dog erstatte halvdelen af
> de hele æg med kun æggeblommer....samt tilføje peber og evt en smule
fløde,
> men ikke meget ;)

Hvad vil du så bruge æggehviden til? Skal den bare smides ud?
Nej du.. æggehviden skal i sammen med blommen :)

Peber ja.. glemte jeg.

Fløde er klamt i en ret, hvor der både er olivenolie og fedt fra bacon.

> her er det så jeg står af... PÅ PANDEN???? :)

Ja, på en pande. Ligesom hvis man laver ragu (kødsovs).

> OG ÆGGENE PÅ?????

Ja.. æggene skal på panden og steges, til de er salmonellafri.

> æggene skal helst ikke tilberedes i andet end den varme
> afdryppede pasta og bacon....

Jo jo..

> og skal da slet ikke være smuldrene..... det
> er da det rene hærværk ;)

Nej.. for man skal ikke sidde og få æggestykker i munden, de skal indgå i en
helhed.

> nej du.. bland du hellere parmesan, pisket ægge/flødemasse og peber sammen
> en skål og tilsæt bacon og den friskkogte pasta heri og vend pastaen....

> skal du bare se ;) og den er endda hurtigere end din ;)

Min metode kræver mindre opvask..

Og jeg vil vædde på, at jeg kan lave carbonara hurtigere end dig på min
måde.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-04 17:23

ThomasB wrote:
> fløde,
>
> Hvad vil du så bruge æggehviden til? Skal den bare smides ud?
> Nej du.. æggehviden skal i sammen med blommen :)

jeg kunne nok finde på noget at bruge hviden til, ellers ville jeg købe
blommer løst, det kan man også nu ;)

> Peber ja.. glemte jeg.
>
> Fløde er klamt i en ret, hvor der både er olivenolie og fedt fra
> bacon.

personligt ville jeg aldrig stege bacon i olie, og ville nok også hælde
fedtet fra baconen inden jeg blandede det.... i de tilfælde er fløden god ;)

> Ja, på en pande. Ligesom hvis man laver ragu (kødsovs).

;)

> Ja.. æggene skal på panden og steges, til de er salmonellafri.

man kan også købe æg der er salmonella-fri ;)

> Jo jo..

nej nej... ;)

> Nej.. for man skal ikke sidde og få æggestykker i munden, de skal
> indgå i en helhed.

de gange jeg har fået det hvor det var tilberedt på den måde du beskriver
kan det ikke undgåes at æggestykkerne kommer i munden.... det bliver meget
nemt en klumpet affære, og det synes jeg ikke det skal være... sovsen skal
jo netop være sovs, dvs flydende.....

> så
>
> Min metode kræver mindre opvask..

årh ja ;) en ekstra skål slår virkelig bunden ud af opvasken ;) hvad tror du
opvaskemaskiner er til for ;)

> Og jeg vil vædde på, at jeg kan lave carbonara hurtigere end dig på
> min måde.

måske men den er ikke nær så god ;)

--
Knus, Sabina, som har en skøn somalipige der savner et nyt hjem....
send mig en mail hvis du er interesseret ;)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-08-04 20:17

> [...]

Det er vist en smagssag! Jeg steger ikke spaghettien til min ragù,
den skal derimod koges 20 sek. længere end til carbonaraen og
så rystes godt. Derefter vendes den med ragùen (nu endelig ikke
for meget) i en skål og serveres straks.

> [...]
> nemt en klumpet affære, og det synes jeg ikke det skal være... sovsen skal

Dér har vi så den helt store fejltagelse. Carbonara er ikke sovs, men
nærmere
svøb... Der er i min bog INTET værre i en carbonara end fløde. SKAL det i,
bør det begrænses til en spiseskefuld pr. æg. Og brug dog hele æg, det er
noget
pjat at bruge flere blommer. Det er sandt, at carbonara er mere gul i
støvlelandet,
men det er deres æggeblommer også

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-08-04 08:45

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> æg, det er noget
> pjat at bruge flere blommer. Det er sandt, at carbonara er mere gul i

de gange jeg har fået carabonara i italien (nord og midt) har den været en
ultracremet sauce og ikke den æggemasse jeg har fået her i dk....

den måde jeg vælger at lave min carabonara på tilbereder også æggemassen,
men bare ikke med så direkte varme at man risikere at æggene koagulerer.....
jeg vælger at bruge flere æggeblommer for at give saucen en fyldigere
smag.....