Grøntsagsgratin
Fra : My

Dato : 07-08-04 13:31

Den anden dag på arbejdet fik vi som tilbehør grøntsagsgratin. Det var med
broccoli og gulerødder, og det var virkelig lækkert. Mere fast i det end når
jeg laver blomkålsgratin, som om det måske var en gææekage"dej" gratinen var
lavet af.

Når jeg laver blomkålsgratin er det nærmest en opbagt sovs hvor der så
kommer æggeblommer i - tror jeg nok. Har fået opskriften af svigermor - men
konsistensen bliver altid lidt vandet/sovset. Nogen der har en opskrift hvor
massen er fast?

på forhånd tak

MY

Fra : Margrete Johansen

Dato : 09-08-04 21:03

"> Når jeg laver blomkålsgratin er det nærmest en opbagt sovs hvor der så
> kommer æggeblommer i - tror jeg nok.

Husker du at vende de stiftpiskede hvider i også?

Margrete

Fra : Emil

Dato : 09-08-04 23:37

My skrev:

> [...]
>jeg laver blomkålsgratin, som om det måske var en gææekage"dej" gratinen var

Din beskrivelse tyder mest på, at det var en æggekage med
grøntsager der blev serveret.

Disse opskrifter kan varieres i det uendelige. Udgangspunktet er
altid grøntsager som er kogt 'al dente' eller helst lidt mindre.
Ovenstående småtskårne grøntsager (husk løg) svitses på tør pande
og overhældes med æggemasse (sammenpiskede æg - absolut uden salt
- med lidt peber og en smule mælk eller fløde). Reven muskatnød
kan også hæve smagsoplevelsen.
Æggemassen kan også tilsætes lidt hvedemel, en anelse bagepulver
eller stiftpiskede æggehvider. Det er mest temperamentet der
bestemmer.

Det er meget vigtigt, at retten bages ved svag varme. Derved
opnår man en brun og velsmagende bund, og kagen bliver
gennembagt, så evt. melsmag forsvinder.

Serveres med rigeligt friskklippet purløg, friskstegt bacon,
måske lidt god tomatketchup eller lign., men altid med et godt
stykke rugbrød og en øl.

m.v.h. Emil