Das Boot?
Fra : Morten Clausen

Dato : 01-08-04 18:13

Hej Gruppe
Jeg skal bruge Das Boot på dvd, jeg er dog ny mht. dvd'er mv. og er ingen
filmekspert. Jeg kan se der kommer en ny version
http://www.dvd-venner.dk/filminfo/film_fakta.asp?dvd_id=6806 og der findes,
som jeg forventede, en eksisterende version
http://www.softfair.dk/shoppen/vare.php3?id=9272444245 men jeg kan ikke
finde ud af hvad forskellen på dem er. Er den ene en forkortet original film
og den anden hele serien eller hvad? På forhånd tak.

Mvh Morten

Fra : Frank Press

Dato : 01-08-04 18:29

Hej Morten!

Der findes 3 versioner!

1. en biografversion
2. Director's Extended cut! (Dit link nr. 2) 3,25 min. NTSC
2. Mini Serie (Dit link nr. 1) (4,51 min. NTSC) (4,39 min. Pal)

Das Boot blev lavet som mini serie, men blev kortet ned så den kunne komme i
biografen!

Hilsen Frank

Fra : Jan Andersen

Dato : 01-08-04 18:54

On Sun, 1 Aug 2004 19:28:34 +0200, "Frank Press" <ftpbms@mail.dk>
wrote:

>Der findes 3 versioner!
>
>1. en biografversion
>2. Director's Extended cut! (Dit link nr. 2) 3,25 min. NTSC
>2. Mini Serie (Dit link nr. 1) (4,51 min. NTSC) (4,39 min. Pal)

Hvis jeg nu skal være pernitten, så varer MS-pal 4:42 (oprundet).

Og den oprindelige bio-version mener jeg ikke findes på dvd?

Forskellen på MS & DC er desuden at DC indeholder et helt nyt lydspor.
Dvs. ny dialog og lydeffekter. Og det er ikke helt ringe til demobrug

DC har desuden et godt kommentarspor, med mindre du køber
Supebit-udgaven.

Jeg vil mene man skal have begge udgaver (tre, hvis man også vil have
superbit)

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : Morten Clausen

Dato : 01-08-04 18:59

Tak for det hurtige svar. Jeg tror jeg køber 4t.53min. versionen når man nu
aligevel skal se film. 12 min forskeld på pal og ntsc fatter jeg dog
ikke. Er den ene film (NTSC), længere eller?

Mvh Morten

Fra : Frank Press

Dato : 01-08-04 19:06

Hej Morten!

Ja, Pal er 4% længere!

Er du interesseret, så har jeg miniserien til salg til 160,- på Reg. 1

Fra : J

Dato : 01-08-04 19:07

> [...]
> aligevel skal se film. 12 min forskeld på pal og ntsc fatter jeg dog
> ikke. Er den ene film (NTSC), længere eller?

Nej, de er lige lange, men da PAL afspiller film med 25 billeder i sekundet
og filmen oprindeligt er filmet med 24 billeder i sekundet, så kører alle
PAL-film 4% for hurtigt. Det gælder for alle spillefilm i PAL, uanset om det
er på VHS, DVD eller laserdisk. Det amerikanske format NTSC kører med den
rigtige hastighed.
PAL har dog bl.a. en højere opløsning, ligesom der mig bekendt ikke findes
NTSC-udgivelser med danske undertekster, så der er desværre fordele og
ulemper ved begge.

Men som Jan Andersen skriver ovenover, så kan du jo bare købe én af hver

Jonas

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-08-04 20:00

"J" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> er på VHS, DVD eller laserdisk. Det amerikanske format NTSC kører med den

Mon ikke den oprindeligt er filmet i PAL?
Det er jo trods alt en tysk produktion?

Det betyder dog ikke at der ikke er brugt en NTSC master til dvd
produktionen.
Dette vil så medføre at PAL udgaven kører lidt hurtigere, eller at NTSC
masteren kører for langsomt?

Fra : J

Dato : 01-08-04 20:12

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:410d3d9b$0$274$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Mon ikke den oprindeligt er filmet i PAL?
> Det er jo trods alt en tysk produktion?

Nej, desværre. Den er filmet på film, ikke video, selv om den oprindelig kom
som TV-serie, og altså således med 24 billeder i sekundet.

Jonas

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-08-04 20:35

> [...]
kom
> som TV-serie, og altså således med 24 billeder i sekundet.

Det var en skam.

Interessant er det dog, at der på imdb står dette:
Germany:50 min (6 episodes) / USA:293 min (DVD)

6 gange 50 er 300 minutter, og der står at dvd'en i usa kun varer 293
minutter?
Dette kan dog ikke tilskrives PAL -> NTSC konvertering, da den i så fald vil
være længere.
Men hvad kan årsagen så være, evt. at afsnittene ikke helt varer 50 minutter
eller?

Skal helt sikkert have mini serien på dvd, når den kommer i Reg. 2.
Das Boot har altid været en absolut favorit.

Fra : Frank Press

Dato : 01-08-04 20:52

Hej!

Den er kommet på reg. 2!

Hilsen Frank
"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:410d45aa$0$266$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : ML-78

Dato : 01-08-04 21:00

Martin Johansson skrev:

"> Interessant er det dog, at der på imdb står dette:
> Germany:50 min (6 episodes) / USA:293 min (DVD)
>
> 6 gange 50 er 300 minutter, og der står at dvd'en i usa kun varer 293
> minutter?

På DVD'en (både den amerikanske og de europæiske) har man foretaget det
lidt underlige valg at lade serien køre ud i ét i stedet for separate
afsnit. De 300 minutter fordelt på seks afsnit inkluderer altså start-
og sluttekster for hvert afsnit, hvilket ikke er med på DVD'en.

> Skal helt sikkert have mini serien på dvd, når den kommer i Reg. 2.

Det er den allerede.

ML-78

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-08-04 21:52

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afsnit. De 300 minutter fordelt på seks afsnit inkluderer altså start-
> og sluttekster for hvert afsnit, hvilket ikke er med på DVD'en.

Er den det?
Mente bestemt at at den først kom til september/oktober?
Nå ja, jo før jo bedre
Jeg læste nemlig at den ville komme engang efter sommeren på reg. 2.

Fra : ML-78

Dato : 01-08-04 22:01

Martin Johansson skrev:

> Er den det?
> Mente bestemt at at den først kom til september/oktober?
> Nå ja, jo før jo bedre
> Jeg læste nemlig at den ville komme engang efter sommeren på reg. 2.

Både UK- og DK-udgaverne udkom i maj. Der er samme indhold på og begge
har danske undertekster.

ML-78

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-08-04 22:11

> Både UK- og DK-udgaverne udkom i maj. Der er samme indhold på og begge
> har danske undertekster.

Interessant, det er en anden udlægning end den jeg læste.
Der stod nemlig at R1 kom til sommer, og R2 efter sommeren.

Det passer også nogenlunde, hvis man ser på hvad axelmusic kan tilbyde.

http://www.axelmusic.dk/productDetails/5050582266498 Denne kommer 25/8
http://www.axelmusic.dk/productDetails/7000000089526 Denne er allerede
kommet.

Men hvad søren er forskellen på disse to?

Her står også at den udkom i maj som du siger. Men jeg kan ikke helt få det
til at hænge sammen.
http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=107722083884027

Her er reg. 1 udgivelsen som kom i juni. Det var da jeg søgte om mere info
om den at jeg læste det med en Reg 2 udgave efter sommeren.

http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=860322418400204

Fra : ML-78

Dato : 01-08-04 22:31

Martin Johansson skrev:

> [...]
> kommet.
>
> Men hvad søren er forskellen på disse to?

Det ved jeg heller ikke. Den første kan jo være en fejl, men der er godt
nok både pris og udgivelsesdato på. Prisen er i øvrigt langt mere
rimelig end den nuværende danske udgave, som er over 100 kr. dyrere end
den engelske.

Mit umiddelbare gæt er, at den første var noget AxelMusic oprettede da
udgivelsen først blev annonceret, og som de har glemt at slette da der
kom nye oplysninger om udgivelsen. F.eks. kaldes den "Das Boot (1-6)"
hvorimod den sidste bare hedder "Das Boot - series" hvilket stemmer
bedre overens med indholdet.

> Her står også at den udkom i maj som du siger. Men jeg kan ikke helt
få det
> til at hænge sammen.
> http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=107722083884027

Forklaringen er vel at "efter sommeren" var en forkert angivelse.
Laserdisken har den jo på lager nu.

ML-78

Fra : ML-78

Dato : 01-08-04 22:38

Jeg skrev:

> [...]
> kom nye oplysninger om udgivelsen. F.eks. kaldes den "Das Boot (1-6)"
> hvorimod den sidste bare hedder "Das Boot - series" hvilket stemmer

Nu ser jeg så lige, at www.proshop.dk også har den billige danske udgave
med udgivelsesdato 25/8, men åbenbart ikke den danske udgave til knap
300 kr. der kan købes hos andre butikker.

Det bliver mystiskere og mystiskere.

ML-78

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-08-04 22:40

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> Forklaringen er vel at "efter sommeren" var en forkert angivelse.
> Laserdisken har den jo på lager nu.

Skidt også med alle disse gætterier.
Det vigtigste er at den er kommet, og det er den da heldigvis.
Skal lige se om der bliver råd til en bestilling.
Eneste anke er, at den ikke er i det rigtige format.
IMDB angiver 1:1.66 og boksen siger 1:85, men det hører til småtingene.

Er det tyske lydspor forresten i DD 5.1?
Kan huske at jeg blev godt skuffet, da jeg opdagede at den danske DC udgave
af filmen, kun havde tysk DD 2.0.
(Synes ikke lige jeg har fundet noget info om lydsporet?)
Der er mange film/serier der ikke gør sig godt på tysk, men denne er trods
alt tysk så der er det helt rigtigt.

Fra : ML-78

Dato : 01-08-04 22:59

Martin Johansson skrev:

> Eneste anke er, at den ikke er i det rigtige format.
> IMDB angiver 1:1.66 og boksen siger 1:85, men det hører til
småtingene.

Det er lidt ærgerligt de ikke valgte at udgive den med det rigtige
format.

> Er det tyske lydspor forresten i DD 5.1?
> Kan huske at jeg blev godt skuffet, da jeg opdagede at den danske DC
udgave
> af filmen, kun havde tysk DD 2.0.

Der er både DD 5.1 samt det originale stereospor.

ML-78

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-08-04 23:44

> småtingene.
>
> Det er lidt ærgerligt de ikke valgte at udgive den med det rigtige
> format.

Ja men det ses desværre ofte.
Robocop er også 1:1,66 men er udgivet i 1:1,85.

> udgave
>
> Der er både DD 5.1 samt det originale stereospor.

Det lyder sørme fint.
Tror lige jeg venter med at bestille, så når DK udgaven sikkert også at
komme.
Tror ikke det bliver svært at finde den billigt senere på måneden.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-08-04 22:05

Martin Johansson <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote:

> Er den det?
> Mente bestemt at at den først kom til september/oktober?

Den engelske R2 blev udgivet 17. maj 2004
http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=11472

Jeg har godt nok set et eller andet om en "dansk udgave" efter sommeren,
men da den engelske R2 allerede har danske undertekster, kan der næppe
være anden forskel end teksten på coveret?

Jeg har set UK R2 til ca. 18 pund et par steder.

--
Jesper Lund

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-08-04 22:27

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> være anden forskel end teksten på coveret?
>
> Jeg har set UK R2 til ca. 18 pund et par steder.

Jamen det lyder jo glimrende.

Her står der at der ikke er nogen cuts. (skulle tjekkes man ved jo aldrig
med R2UK, dog er der som sagt DK tekster, og så er der sjældent klippet)
http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=5567

Og hos Benson koster den sørme kun £16.99
http://www.bensons-world.co.uk/dvd/products/8/7000000089526.asp

Hvor har du set den til ca. £18?
Altid rart med lidt flere forhandlere.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-08-04 22:40

> Jamen det lyder jo glimrende.

[klip]

> Og hos Benson koster den sørme kun £16.99
> http://www.bensons-world.co.uk/dvd/products/8/7000000089526.asp
>
> Hvor har du set den til ca. £18?
> Altid rart med lidt flere forhandlere.

www.dvdpricecheck.co.uk
.... som af en eller anden grund ikke har Benson med på "mini series".

Benson tager vist nok 1.25 per disc i forsendelse (det er sgu nok 2.5
for denne dvd, da der er 2 disc, men er ikke sikker?), og så taler vi om
19.49 pund. På den anden side sender de inden for EU, modsat
www.play.com og www.loaded247.co.uk som sender fra Jersey (ja, det er en
dvd som jeg selv holder øje med...).

--
Jesper Lund

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-08-04 22:47

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> www.dvdpricecheck.co.uk
> ... som af en eller anden grund ikke har Benson med på "mini series".

Kender godt siden, ved ikke hvorfor jeg ikke selv tænkte på den.

> [...]
> for denne dvd, da der er 2 disc, men er ikke sikker?), og så taler vi om
> 19.49 pund. På den anden side sender de inden for EU, modsat

Jeg kan heller ikke lige huske hvordan Benson takserer forsendelse.
Men det er _klart_ en fordel at Benson holder sig indenfor EU.
Det andet kan hurtigt blive ret dyrt.

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-08-04 21:54

> [...]
> afsnit. De 300 minutter fordelt på seks afsnit inkluderer altså start-
> og sluttekster for hvert afsnit, hvilket ikke er med på DVD'en.

Forresten lyder det logisk det med teksterne.
Det vil måske også virke lidt dumt med alle de tekster?
Men der er da tekster på alle BoB afsnittene, og sådan virker det også mest
rigtigt.

Fra : ML-78

Dato : 01-08-04 19:07

Morten Clausen skrev:

> Tak for det hurtige svar. Jeg tror jeg køber 4t.53min. versionen når
man nu
> aligevel skal se film.

Jeg synes også serien er bedre end den ellers rigtig gode filmversion.
Desuden er den jo oprindelig lavet som en serie.

> 12 min forskeld på pal og ntsc fatter jeg dog
> ikke. Er den ene film (NTSC), længere eller?

Det er samme udgave af serien. Forskellen skyldes at PAL og NTSC
afspilles med forskellige hastigheder. NTSC afspilles med næsten rigtig
hastighed, mens PAL kører 4,2 % for hurtigt. Til gengæld har
PAL-formatet nogle fordele på billedsiden.

ML-78

Fra : Morten Clausen

Dato : 01-08-04 19:29

> [...]
> hastighed, mens PAL kører 4,2 % for hurtigt. Til gengæld har
> PAL-formatet nogle fordele på billedsiden.

Så skal man altså stange popkorn 4,2% hurtigere hvis man ser PAL. Det virker
lidt underligt med al den teknologi der findes, at men ikke kan forbedre
dette til 100% norm. spilletid? Man burde kunne konvertere filmen lige godt
over til båbe pal eller ntsc mht. spilletid. Men så bør jeg vel vælge ntsc
hvis den kommer med danske tekster.

Mvh Morten

Fra : ML-78

Dato : 01-08-04 19:50

Morten Clausen skrev:

> [...]
virker
> lidt underligt med al den teknologi der findes, at men ikke kan

Det kunne man også sagtens gøre, men så skal man lave et nyt format og
det er der en vis træghed i at indføre. Nutidige tv er jo lavet til at
være NTSC og/eller PAL, og så må DVD'erne jo nødvendigvis følge disse
formater hvis nogen skal kunne se dem.

> Man burde kunne konvertere filmen lige godt
> over til båbe pal eller ntsc mht. spilletid.

Det er en del af PAL- og NTSC-standarderne at billederne vises med
bestemte hastigheder, så det kan man ikke umiddelbart. Formaterne
baserer sig på teknologi fra 1950'erne hvor et tv's opdateringsfrekvens
måtte baseres på netfrekvensen. Det er selvfølgelig unødvendigt i dag,
men nu er standarderne jo formuleret.

> Men så bør jeg vel vælge ntsc
> hvis den kommer med danske tekster.

Man finder sædvanligvis kun danske tekster på PAL-udgivelser.

ML-78

Fra : Jesper

Dato : 02-08-04 18:47

Morten Clausen <immamail-removespam-@mail.tele.dk> wrote:

> Tak for det hurtige svar. Jeg tror jeg køber 4t.53min. versionen når man nu
> aligevel skal se film. 12 min forskeld på pal og ntsc fatter jeg dog
> ikke. Er den ene film (NTSC), længere eller?

NTSC afspilles i rigtig hastighed og har 30 billeder pr. sekund. Film
har 24, så ved at indskyde en række halvbilleder ekstra får man 30
billeder pr. sekund. PAL kører med 25 billeder pr. sekund og film
afspilles 4,17% for hurtigt.

--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 01-08-04 18:53

"Morten Clausen" <immamail-removespam-@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
film
> og den anden hele serien eller hvad? På forhånd tak.

Jeg har ikke set serie-versionen, men har superbit-versionen som jeg er
meget glad for! Kan varmt anbefales! Men nu er det også en af mine
yndlingsfilm vi har med at gøre!

/Mikkel

Fra : Frank Press

Dato : 01-08-04 23:26

REG: 1.
Columbia TriStar Home Entertainment
4.51 (2 Disc)
1.85:1
Tysk & Engelsk DD 5.1 (Tysk & Engelsk Original Stereo)
Engelske Undertekster & Franske tekster
Das Boot (The Original Uncut Version) (2 Disc Set) (Reg. 1 U.S.)
(1.48/3.03)

Reg. 2 Engelsk
Columbia TriStar Home Entertainment
4.39 (2 Disc)
1.85:1
Tysk & Engelsk DD 5.1
Engelske Undertekster & Danske tekster
Das Boot (The Original Uncut Version Digitally Remastered) (2 Disc Set)
(Reg. 2 Engelsk) (1.44/2.55)

Ekstra materiale er ens på begge 2.
Begge er udkommet, da jeg har dem begge!

Håber det hjælper jer vidre!

Fra : Martin Johansson

Dato : 01-08-04 23:45

> [...]
> (Reg. 2 Engelsk) (1.44/2.55)
>
> Ekstra materiale er ens på begge 2.
> Begge er udkommet, da jeg har dem begge!

Tak for opsummeringen, så er det lidt nemmere at hitte ud af.