/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Vikingefilm?
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 16-07-04 13:30

Hvad er der i grunden lavet af 'ordentlige' vikingefilm, dvs. ikke komedier?
Jeg kan kun komme på Den 13. kriger (!)?

--
The humans consider themselves more intelligent than the dolphins because
they have invented the wrist watch, New York and the atom bomb.
The dolphins consider themselves more intelligent than the humans...for the
exact same reasons.
Douglas Adams - Hitchhiker's Guide to the Galaxy




 
 
Magnus Dreyer (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Magnus Dreyer


Dato : 16-07-04 13:34

C. H. Engelbrecht wrote:
> Hvad er der i grunden lavet af 'ordentlige' vikingefilm, dvs. ikke komedier?
> Jeg kan kun komme på Den 13. kriger (!)?
>
Der er Vikings med Kirk Douglas
http://imdb.com/title/tt0052365/

--
Mvh Magnus Dreyer
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man kan høre rumskibene
flyve rundt ude i rummet i Star Wars.
Jeg undrer mig mere over at man en gang imellem hører et symfoniorkester.

C. H. Engelbrecht (16-07-2004)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 16-07-04 14:35

"Magnus Dreyer" <dinsdale@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:cd8hss$1dan$1@munin.diku.dk...
> > Hvad er der i grunden lavet af 'ordentlige' vikingefilm, dvs. ikke
komedier?
> > Jeg kan kun komme på Den 13. kriger (!)?
> >
> Der er Vikings med Kirk Douglas
> http://imdb.com/title/tt0052365/

Wouw, der var pludselig noget. Nogen ide om den er god eller hvad?

> Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man kan høre rumskibene
> flyve rundt ude i rummet i Star Wars.
> Jeg undrer mig mere over at man en gang imellem hører et symfoniorkester.

Hahaha. Sikke dog et vidunderligt citat.




ML-78 (16-07-2004)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 16-07-04 14:43

C. H. Engelbrecht skrev:

> > Der er Vikings med Kirk Douglas
> > http://imdb.com/title/tt0052365/
>
> Wouw, der var pludselig noget. Nogen ide om den er god eller hvad?

Flot produktion men dramatisk naiv. Den er alt i alt ret middelmådig.


ML-78


FatPete (16-07-2004)
Kommentar
Fra : FatPete


Dato : 16-07-04 17:33


> > Wouw, der var pludselig noget. Nogen ide om den er god eller hvad?
>
> Flot produktion men dramatisk naiv. Den er alt i alt ret middelmådig.

Dramatisk naiv? Tja... det har du nok ret i! Men er Spartacus ik os det på
et eller andet punkt?... Synes nu selv den er meget god! Men jeg er også
tilhænger af film fra den periode. Der er nu et eller andet over dem!

Men jeg synes da bestemt du skal tjekke den ud Engelbrecht...

Mvh Peter



ML-78 (16-07-2004)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 16-07-04 20:03

FatPete skrev:

> > Flot produktion men dramatisk naiv. Den er alt i alt ret
middelmådig.
>
> Dramatisk naiv? Tja... det har du nok ret i! Men er Spartacus ik os
det på
> et eller andet punkt?... Synes nu selv den er meget god! Men jeg er
også
> tilhænger af film fra den periode. Der er nu et eller andet over dem!


Jeg er også glad for film fra den periode, men selv om "The Vikings" til
tider er ganske flot så er den ikke nogen storfilm. Det er den for
billig til, og den er slet ikke i samme liga som "Spartacus". Desuden er
dens ensidige fremstilling af mødet mellem civiliserede, vestlige
mennesker (englænderne) og en primitiv stamme af brovtende neanderthaler
(vikingerne) lidt trættende i længden.

> Men jeg synes da bestemt du skal tjekke den ud Engelbrecht...

Helt klart. Hvis man ikke har set den før, er den et kig værd. Men nu
spurgte Engelbrecht om den var *god*, og det vil jeg ikke kalde den. Den
er bare middel.


ML-78


ML-78 (16-07-2004)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 16-07-04 13:34

C. H. Engelbrecht skrev:

> Hvad er der i grunden lavet af 'ordentlige' vikingefilm, dvs. ikke
komedier?
> Jeg kan kun komme på Den 13. kriger (!)?

"The Vikings" med Kirk Douglas.


ML-78


karsten jørgensen (16-07-2004)
Kommentar
Fra : karsten jørgensen


Dato : 16-07-04 20:12


"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
news:40f7ca33$0$236$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad er der i grunden lavet af 'ordentlige' vikingefilm, dvs. ikke
komedier?
> Jeg kan kun komme på Den 13. kriger (!)?
>
> --
> The humans consider themselves more intelligent than the dolphins because
> they have invented the wrist watch, New York and the atom bomb.
> The dolphins consider themselves more intelligent than the humans...for
the
> exact same reasons.
> Douglas Adams - Hitchhiker's Guide to the Galaxy
>
>
>
den bedste er hrafnin flygur (ravnen flyver), som er islandsk. her er
blodhævn og oldnordisk tavshed og sværdslag.
http://www.imdb.com/title/tt0087432/
kanon

karsten



C. H. Engelbrecht (16-07-2004)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 16-07-04 22:16

"karsten jørgensen" <aknot@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
news:tMVJc.25702$Vf.1296904@news000.worldonline.dk...
> > Hvad er der i grunden lavet af 'ordentlige' vikingefilm, dvs. ikke
> komedier?
> > Jeg kan kun komme på Den 13. kriger (!)?
> >
> den bedste er hrafnin flygur (ravnen flyver), som er islandsk. her er
> blodhævn og oldnordisk tavshed og sværdslag.
> http://www.imdb.com/title/tt0087432/
> kanon

Nu begynder det at ligne noget. Kan den fås på DVD? (Helst danske eller bare
engelske undertekster, er ikke så faens stiv i islandsk...)




Peter Knutsen (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 16-07-04 23:08


C. H. Engelbrecht wrote:
[Ravnen Flyver]
> Nu begynder det at ligne noget. Kan den fås på DVD? (Helst danske eller bare
> engelske undertekster, er ikke så faens stiv i islandsk...)

Ved det faktisk ikke. Men jeg husker den som værende væsentligt
være action-præget end den gennemsnitlige islandske
saga-filmatisering, så der er go'e chancer for en DVD med
tilgængelig undertekst.


Men... hvis du nogensinde falder over en vikingefilm der hedder
noget med "The Long Ships", så ska' du holde dig langt, langt
fra den. Jeg har ikke selv set den, men jeg har hørt fra
pålidelige kilder at det er et aldeles idiotisk forsøg på at
filmatisere visse sekvenser fra Frans G. Bengtsons geniale "Röde
Orm".

--
Peter Knutsen


Peter Knutsen (16-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 16-07-04 23:06


karsten jørgensen wrote:
> den bedste er hrafnin flygur (ravnen flyver), som er islandsk. her er
> blodhævn og oldnordisk tavshed og sværdslag.
> http://www.imdb.com/title/tt0087432/
> kanon

Ja, jeg så den for mange år siden, da jeg var ret ung, og husker
det som en god & speciel film. Jeg spurgte sågar efter titlen
herinde for 1-2 år siden.

Men man kan diskutere hvorvidt det er en vikingefilm. Den minder
på mange måder meget eksplicit om en western-film. Men jeg vil
da forsøge at låne den via www.bibliotek.dk en eller anden dag,
for lige at se den igen. Og er den fe' nok, så kommer den på min
"to buy" liste.

--
Peter Knutsen


Karina Hjorth (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Karina Hjorth


Dato : 17-07-04 20:52

> Hvad er der i grunden lavet af 'ordentlige' vikingefilm, dvs. ikke
komedier?
> Jeg kan kun komme på Den 13. kriger (!)?

Der findes også en dansk/skandinavisk film, der er nogle år gammel. Den er
med Kim Bodnia bl.a. og hedder Den Sidste Viking.

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.freestyledesign.dk - my webdesign company
http://thiscause.org/p/menu.php?p=Hjorth68642 - Den Røde Tråd på DVD??
- Ja, tak! Sæt dit navn på denne underskriftsindsamling....



C. H. Engelbrecht (19-07-2004)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 19-07-04 17:12

"Karina Hjorth" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse
news:40f98375$0$269$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> > Hvad er der i grunden lavet af 'ordentlige' vikingefilm, dvs. ikke
> komedier?
> > Jeg kan kun komme på Den 13. kriger (!)?
>
> Der findes også en dansk/skandinavisk film, der er nogle år gammel. Den er
> med Kim Bodnia bl.a. og hedder Den Sidste Viking.

Nu gik jeg mere efter en noget ældre målgruppe (og bedre skuespil)




Karina Hjorth (19-07-2004)
Kommentar
Fra : Karina Hjorth


Dato : 19-07-04 18:28

> Nu gik jeg mere efter en noget ældre målgruppe (og bedre skuespil)

Nu meldte historien (læs: Dit oprindelige indlæg) jo ikke noget om hverken
om det ene eller det andet. "Ordenligt" i citationstegn kan betyde mange
ting, og det er i hvert fald ikke en komedie.

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.freestyledesign.dk - my webdesign company
http://thiscause.org/p/menu.php?p=Hjorth68642 - Den Røde Tråd på DVD??
- Ja, tak! Sæt dit navn på denne underskriftsindsamling....



C. H. Engelbrecht (23-07-2004)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 23-07-04 02:17

"Karina Hjorth" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse
news:40fc0484$0$240$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Nu gik jeg mere efter en noget ældre målgruppe (og bedre skuespil)
>
> Nu meldte historien (læs: Dit oprindelige indlæg) jo ikke noget om hverken
> om det ene eller det andet. "Ordenligt" i citationstegn kan betyde mange
> ting, og det er i hvert fald ikke en komedie.

Ok, fair nok. Jeg kunne have skrevet 'voksne' vikingefilm, men det er
selvfølgelig også et vidt begreb. Alt andet lige er der blevet nævnt
adskillige titler der lyder som noget i retning af hvad jeg er på jagt
efter.




Jim Andersen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 23-07-04 11:01

C. H. Engelbrecht wrote:
> Ok, fair nok. Jeg kunne have skrevet 'voksne' vikingefilm, men det er
> selvfølgelig også et vidt begreb.

Vikinge porno ?!? Tjoe... dér er måske en niche

/jim



C. H. Engelbrecht (23-07-2004)
Kommentar
Fra : C. H. Engelbrecht


Dato : 23-07-04 16:33

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse
news:4101105c$0$66473$14726298@news.sunsite.dk...
> > Ok, fair nok. Jeg kunne have skrevet 'voksne' vikingefilm, men det er
> > selvfølgelig også et vidt begreb.
>
> Vikinge porno ?!? Tjoe... dér er måske en niche

Se, det er jeg mener med vidt begreb...




Ulla og Rasmus (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Ulla og Rasmus


Dato : 17-07-04 21:21

Hej,
der er også denne:

"Den Hvite Viking" http://imdb.com/title/tt0102081/

Det er vist som serie i TV for år tilbage - og jeg vil selv meget gerne
gense den. Har forsøgt at finde den.

Jeg husker ikke så meget omkring serien - men en yngre Maria Bonnevie er
med.

Andre der husker flere detaljer ?


Ulla


"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
news:40f7ca33$0$236$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad er der i grunden lavet af 'ordentlige' vikingefilm, dvs. ikke
komedier?
> Jeg kan kun komme på Den 13. kriger (!)?
>
> --
> The humans consider themselves more intelligent than the dolphins because
> they have invented the wrist watch, New York and the atom bomb.
> The dolphins consider themselves more intelligent than the humans...for
the
> exact same reasons.
> Douglas Adams - Hitchhiker's Guide to the Galaxy
>
>
>



Peter Knutsen (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 22-07-04 21:09


Ulla og Rasmus wrote:
> der er også denne:
>
> "Den Hvite Viking" http://imdb.com/title/tt0102081/

Hvad handler den om?

> Det er vist som serie i TV for år tilbage - og jeg vil selv meget gerne
> gense den. Har forsøgt at finde den.

Jeg husker en TV-serie om en islænding der forsøger at indføre
kristendom på øen. Den blev vist på TV (dansk eller svensk) for
adskillige år siden. Er det den?

> Jeg husker ikke så meget omkring serien - men en yngre Maria Bonnevie er
> med.
>
> Andre der husker flere detaljer ?

--
Peter Knutsen


Ulla og Rasmus (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Ulla og Rasmus


Dato : 24-07-04 22:12

Ja, det er den.

Fra imdb
"Norway in the 10th century. Askur, son of the powerful Thorgeir marries
Embla, daughter of one of the few remaining landowners in Norway, in a pagan
ceremony. King Olav, a ruthless christian, wants to eredicate all traces of
non-christian beliefs and captures the two of them during the ceremony. In
order to free Embla, Askur must go to Iceland and convert the people there
to catholicism."

Det passer jo meget godt med det du skriver. Jeg mener at der tales
islandsk - incl. af norske Bonnevie. Jeg mener at den blev vist på DR i
foråret 1992 - for i august 1992 sad jeg i toget overfor Maria Bonnevie der
var på vej på højskole - og der huskede jeg hende helt tydeligt fra serien.
Jeg ærgrer mig sådan at jeg ikke bad om en autograf - for jeg anede at hun
ville kunne blive til noget ...

Ulla




Ulla


"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse
news:cdp6t8$2aks$1@news.cybercity.dk...
>
> Ulla og Rasmus wrote:
> > der er også denne:
> >
> > "Den Hvite Viking" http://imdb.com/title/tt0102081/
>
> Hvad handler den om?
>
> > Det er vist som serie i TV for år tilbage - og jeg vil selv meget gerne
> > gense den. Har forsøgt at finde den.
>
> Jeg husker en TV-serie om en islænding der forsøger at indføre
> kristendom på øen. Den blev vist på TV (dansk eller svensk) for
> adskillige år siden. Er det den?
>
> > Jeg husker ikke så meget omkring serien - men en yngre Maria Bonnevie er
> > med.
> >
> > Andre der husker flere detaljer ?
>
> --
> Peter Knutsen
>



Peter Knutsen (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 26-07-04 07:40


Ulla og Rasmus wrote:
> Ja, det er den.
>
> Fra imdb
> "Norway in the 10th century. Askur, son of the powerful Thorgeir marries
> Embla, daughter of one of the few remaining landowners in Norway, in a pagan

Egentlig skægt at de to netop hedder det de hedder

> ceremony. King Olav, a ruthless christian, wants to eredicate all traces of
> non-christian beliefs and captures the two of them during the ceremony. In
> order to free Embla, Askur must go to Iceland and convert the people there
> to catholicism."

Jeps.

> Det passer jo meget godt med det du skriver. Jeg mener at der tales
> islandsk - incl. af norske Bonnevie. Jeg mener at den blev vist på DR i
> foråret 1992 - for i august 1992 sad jeg i toget overfor Maria Bonnevie der

Det passer meget godt med min erindring, at det var i starten af
90'erne.

> var på vej på højskole - og der huskede jeg hende helt tydeligt fra serien.
> Jeg ærgrer mig sådan at jeg ikke bad om en autograf - for jeg anede at hun
> ville kunne blive til noget ...



Jeg har i øvrigt været inde på www.bibliotek.dk for at se om de
har nogle vikingefilm, men det har de ikke. I særdeleshed har de
hverken "Den Hvide Viking" eller "Ravnen Flyver". Til gengæld
har de alle mulige *traditionelle* Hollywoodfilm. Det irriterer
mig en hel del...

--
Peter Knutsen
knutsen.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste