Mit nye stofanet er sløvt :-(
Fra : Peter

Dato : 07-05-01 19:35

Hej

Jeg har lige fået oprettet stofanet. Det har jeg glædet mig til lige siden
at jeg prøvede min nabos hurtige forbindelse. Han henter stabilt med 120
kb/s fra tucows.dk.
Stor var glæden defor den dag da teknikeren kom. Han havde dog lidt
problemer med at få det tilsluttet. Jeg skulle derfor hjælpe ham med at
kigge på et måleinstrument, han havde tilsluttet til antennestikket, mens at
han var henne i antenneskabet og "hive i nogle ledninger" , som han sagde.

Før at teknikeren gik i gang stod måleren på -65 dB og så skulle jeg råbe
til ham når den kom ned på -9dB, da forbindelsen så var ok. Det skete også,
men hurtigt efter steg den til ca. -35 dB. Da teknikeren kom tilbage kiggede
han på måleren og mulede lidt hvorefter at han sagde at det var ligemeget at
den stod på de -35 dB ?

Da han var kørt skulle jeg selvfølgelig prøve min forbindelse, og så blev
jeg skuffet. Sølle 70-80 kb/s mod min nabos 120kb/s. Det skal lige siges at
vi bor i en helt nybygget blok og får signalet fra samme antenneskab.

Kan det være teknikerens skyld ?? Hvis det er kan jeg så gøre noget ved det
?? Stofa garantere jo kun at det er 10 gange hurtigere ned et alm modem og
det er det jo.

Desuden sker der det at når jeg vil se min oplysninger under service på
www.stofanet.dk at den ikke kan se min Ip. Hvis det sker skal man kontakte
support, men de siger at det er ligemeget og at det ikke virker for nogen
kunder - behøves jeg at sige at det virker for min nabo (

Fra : Tjek

Dato : 08-05-01 20:56

"Peter" <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> ?? Stofa garantere jo kun at det er 10 gange hurtigere ned et alm modem og

Måske totalt sindssygt forslag , men de har vel en kundeservice du kan
kontakte?

- Tjek

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-05-01 12:32

"Peter" <test@test.dk> wrote in message
> [...]

at
> vi bor i en helt nybygget blok og får signalet fra samme antenneskab.

Hej Peter

Selv om I er tilsluttet samme "antenneskab" kan der godt være forskel på
signalets kvalitet. En hastighed på 70 - 80 Kbyte/sek tyder dog ingenlunde
på signaltab, eller ringe signal. Havde du et for dårligt signal, så
modemets sende eller modtage niveau enten er for lavt eller for højt, så
ville din forbindelses hastighed nærmere ligge på 3-10Kbyte/sek pga.
pakketab.

> [...]
det
> ?? Stofa garantere jo kun at det er 10 gange hurtigere ned et alm modem og

Hvis du kan hente med 70-80Kbyte/sek er der ikke mere teknikkeren kan gøre,
så er dit signal som det skal være.

> [...]
> support, men de siger at det er ligemeget og at det ikke virker for nogen
> kunder - behøves jeg at sige at det virker for min nabo (

Du og din nabo er sikkert ikke på samme subnet. Der kan godt være forskel på
om vi har dit subnet klar på www.stofanet.dk, det afhænger af om vores
databaser er opdaterede, så prøv evt. at skrive tilbage med din interne
ip-adresse, så skal jeg checke op på det.

Men ellers vil jeg sige at de 70-80Kbyte/sec. kontra 120 Kbyte/sec. er et
spørgsmål om held/uheld, tidspunkt af døgnet, almindelig belastning sov.

Lars B

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 11-05-01 15:22

On Fri, 11 May 2001 13:32:26 +0200, Lars Jensen wrote:

Hej

> [...]
> modemets sende eller modtage niveau enten er for lavt eller for højt, så
> ville din forbindelses hastighed nærmere ligge på 3-10Kbyte/sek pga.

Umiddelbart efter jeg fik installeret stofanet havde jeg pakketab på ~15 %
og en effektiv hastighed på godt 60 kB/s. Så jeg er ikke helt sikker på at
ovenstående holder vand.

--
Søren O.

Ja, ja, den er god med dig.

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-05-01 15:32

"Søren Boll Overgaard" <boll@fw1.dk> wrote in message
> [...]

> og en effektiv hastighed på godt 60 kB/s. Så jeg er ikke helt sikker på at

Nu er pakketab jo ogs¨å et vidt begreb :)

Hvor havde du et pakketab på 15% til? Hvis det f.eks. er login-serveren, så
har det jo kun noget at sige i selve login fasen. :)

> --
> Søren O.

Lars B

> Ja, ja, den er god med dig.

Det kan du selv være!

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 11-05-01 15:37

On Fri, 11 May 2001 16:31:49 +0200, Lars Jensen wrote:

> Nu er pakketab jo ogs¨å et vidt begreb :)

Er det det?

> Hvor havde du et pakketab på 15% til? Hvis det f.eks. er login-serveren, så
> har det jo kun noget at sige i selve login fasen. :)

15 % til verden.
Det være sig TDC, Telia eller andres net.

--
Søren O.

There are no stupid questions, only inquisitive idiots

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-05-01 16:15

> Er det det?

Selve begrebet, nej, men f.eks. at en ping, en tracert osv. viser et tab
betyder ikke nødvendigvis at der er problemer med forbindelsen. Hvis en
router har lidt travlt, så svarer den blot ikke på ICMP, det er ikke det
samme som at sige at du har pakketab på din forbindelse som har betydning
for f.eks. dine hastigheder ved download.

> 15 % til verden.
> Det være sig TDC, Telia eller andres net.

Men sikkert ikke forårsaget af signalproblemer, så vil du se et meget større
pakketab end 15%.

> --
> Søren O.

Lars B

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-05-01 16:38

On Fri, 11 May 2001 17:15:08 +0200, Lars Jensen wrote:
> [...]
>samme som at sige at du har pakketab på din forbindelse som har betydning
>for f.eks. dine hastigheder ved download.

Hvis man har pakketab til en router, så betyder det ikke nødvendigvis noget,
men hvis man har pakketab til de servere man forsøger at downloade fra, så
er der et reelt problem.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-05-01 16:41

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message

> Hvis man har pakketab til en router, så betyder det ikke nødvendigvis
noget,
> men hvis man har pakketab til de servere man forsøger at downloade fra, så
> er der et reelt problem.

Deri er jeg selvfølgelig enig.

> --
> Jesper Skriver, CCIE #5456

Lars B

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 11-05-01 18:21

> Men sikkert ikke forårsaget af signalproblemer, så vil du se et meget større
> pakketab end 15%.

I så fald er det påfaldende at problemerne løste sig efter et besøg fra en
venlig mand fra stofanet der, ifølge hans eget udsagn:
"skiftede alt udstyret med undtagelse af ledningerne".

--
Søren O.

Bedøm din edbforhandler på http://edbforhandlere.dk/

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-05-01 18:26

> I så fald er det påfaldende at problemerne løste sig efter et besøg fra en
> venlig mand fra stofanet der, ifølge hans eget udsagn:
> "skiftede alt udstyret med undtagelse af ledningerne".

Jamen, hvis det forholdete sig sådan hos dig, så må jeg sige at "I stand
corrected", men det er bestemt første gang jeg hører at en kunde med et
signalproblem fortsat har en downloadhastighed på 60Kbyte/sek.. når du siger
at problemet løstes, hvad var din hastighed så efter besøget?

Men jeg tror ikke at det forholder sig sådan hos Peter. Og han skal fortsat
være velkommen til lige at skrive tilbage, så chekcer jeg det gerne op med
det samme :)

> --
> Søren O.

Lars B
...... som sidder ved telefonen hvis Peter ringer......

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 11-05-01 18:36

On Fri, 11 May 2001 19:25:32 +0200, Lars Jensen wrote:

> [...]
> signalproblem fortsat har en downloadhastighed på 60Kbyte/sek.. når du siger
> at problemet løstes, hvad var din hastighed så efter besøget?

Det er til stadighed 130 kB/s

> Men jeg tror ikke at det forholder sig sådan hos Peter. Og han skal fortsat
> være velkommen til lige at skrive tilbage, så chekcer jeg det gerne op med
> det samme :)

Min pointe var også blot at det ikke kan udelukkes at det er signalproblemer
der er skyld i hans problemer.

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-05-01 20:28

> [...]

> Det er til stadighed 130 kB/s

> Min pointe var også blot at det ikke kan udelukkes at det er

Jeg ville aldrig udelukke noget uden at kende alle omstændighederne, men jeg
er fortsat af den overbesvisning at en hastighed på 70-80Kbyte/sek ikke
indikerer at der skulle være deciderede problemer med en StofaNet opkobling.
Der er så mange andre ting der kan spille ind.

Som Peter også skriver, så er hastigheden jo ikke så dårlig at man ligefrem
kan tillade sig at klage, eller ? Man kan selvfølgelig stille spørgsmål til
hvorfor en evt. nabo på samme tid som man selv kun kan downloade med
70Kbyte/sek, kan downloade med 120Kbyte/sek, fra samme server osv...

> Søren O.

Lars B

Fra : MAP

Dato : 22-05-01 19:31

Her er en side som kan hjælpe dig hvis du har et SurfBoard 4100 Cabel
modem, og mener at dit signal er dårligt!!

http://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/cmtips.html#signal

Hilsen
Mads