Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Har nogle prøvet AF 70-300 mm f/4.0-5.6D E~
Fra : H. Jørgensen

Dato : 07-08-04 07:35

Hej alle

Har nogle prøvet AF 70-300 mm f/4.0-5.6D ED på Nikon D70?
Og hvad syntes i om det ?
Har i nogle link til foto taget med den ?
Eller hvad kan ellers bruges på D70 i den prisklasse max 5000 kr skal være
ca 70-300 gerne 70-400mm

MVH

Henrik

Fra : HKJ

Dato : 07-08-04 08:22

"H. Jørgensen" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> Har nogle prøvet AF 70-300 mm f/4.0-5.6D ED på Nikon D70?

Jeg bruger den meget.

> Og hvad syntes i om det ?

Langsom autofokus, men ellers ok

> Har i nogle link til foto taget med den ?

Høj opløsning:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_3511.jpg
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6045.jpg

Måger
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_8014.jpg
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_8025.jpg
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_7989.jpg

> Eller hvad kan ellers bruges på D70 i den prisklasse max 5000 kr skal være
> ca 70-300 gerne 70-400mm

Sigma har også sådan nogle objektiver.

Fra : H. Jørgensen

Dato : 07-08-04 09:07

Tak for svaret + foto
Hvilke Sigma er gode med hurtig autofokus, og passer på D70.
Har i nogle link til forhandler ?

Henrik.

Fra : H. Jørgensen

Dato : 07-08-04 09:33

Jeg har søgt lidt og fundet disse :

Sigma 3,5-6,3/28-300 Macro NAFD
Nikon AF-D 4,0-5,6/70-300 ED 62 incl. HB-15
Tamron XR 3,5-6,3/28-300 DI N/AF
Tokina AT-X 4,5-5,6/80-400 II N-AF

Kan de bruges til D70 og hvilken skal købe ?
Eller har i nogle andre forslag, samt hvor de kan købes ?
Hvis jeg vælger et ikke Nikon, mister jeg så nogle auto funktioner med D70 ?

Henrik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-08-04 12:44

H. Jørgensen wrote:
> Eller har i nogle andre forslag, samt hvor de kan købes ?

Du burde have fundet Sigma 70-200 f2.8 EX også.

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-08-04 14:13

In article <slrnch9g3r.j0q.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Du burde have fundet Sigma 70-200 f2.8 EX også.

Og Sigma 100-300mm f/4.0 EX HSM. Det er hvad jeg har på Canon.

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-08-04 15:43

meddelelse news:slrnch9lab.3l8.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Og Sigma 100-300mm f/4.0 EX HSM. Det er hvad jeg har på Canon.

Har du nogen idé om, hvordan det er sammenlignet med Canons 100-400L?

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-08-04 16:52

Jens Bruun wrote:
> Har du nogen idé om, hvordan det er sammenlignet med Canons 100-400L?

Et godt tip til den slags spørgsmål er at finde objektivet i
pbase.com's kameradatabase og se nogle billeder, og læse en evt. review
på fredmiranda.com :)

Jeg valgte personligt 70-200 fordi jeg godt ville have f2.8, og
fordi jeg kender et par der har det objektiv i forvejen, og de var
glade for det.

For at få lidt ekstra længde har jeg så suppleret op med hhv. en 2x
TC og en 1.4x, og det virker sådan set fint nok :)

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Anders F

Dato : 08-08-04 02:50

> [...]
>
> For at få lidt ekstra længde har jeg så suppleret op med hhv. en 2x
> TC og en 1.4x, og det virker sådan set fint nok :)

Ovenstående er også mine umiddelbare valg. Men jeg tror nu altså lidt jeg
kommer til at savne min gamle (nu afdøde) 70-300 "et eller andet højt op til
ca 6.5". Ikke pga. kvaliteten (!) men fordi den var lille og let og man
kunne gå for almindelig turist - og ikke power-parparazzi...

Mvh.
Anders

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-08-04 22:51

På ejendommeligvis fremsatte HKJ følgende påstand:

> Jeg bruger den meget.

Er det den, jeg tidligere har spurgt om til kr 995,- eller er det et
dyrere objektiv?

(den var iøvrigt væk dagen efter, og butikken sagde, at der var flere,
som havde spurgt efter den! )

Claus

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 07-08-04 23:08

On Sat, 7 Aug 2004 23:50:32 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Er det den, jeg tidligere har spurgt om til kr 995,- eller er det et
>dyrere objektiv?

Til den pris vil jeg mene at du har set "G" modellen. Den vi snakker
om her (i hvert fald den, jeg har taget de viste billeder med), er et
"D" objektiv.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Anders F

Dato : 08-08-04 02:46

"Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> wrote in message

> Til den pris vil jeg mene at du har set "G" modellen.

Det er en uskik at fjerne blænderingen imho. Men man vænner sig måske til at
dreje på underlige tommelfinger/pegefinger-hjul?!

/Anders

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-08-04 09:09

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> dreje på underlige tommelfinger/pegefinger-hjul?!

Hej Anders.

Jeg er også stor tilhænger af blænderingen på objektivet. Men på D70'eren
skal man indstille blænden på kameraet selvom man ikke bruger G-objektiver,
så den er faktisk overflødig. Det er kun med ikke AF-objektiver, at man
bruger ringen til noget

MVH
Thomas

Fra : Anders F

Dato : 08-08-04 20:57

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
G-objektiver,
> så den er faktisk overflødig. Det er kun med ikke AF-objektiver, at man

Det er da løgn??? Kan man ikke som på min gamle F90x vælge om man vil bruge
ringen eller låse og bruge "hjulet"?

Mvh.
Anders (der naturligvis er på vej mod D70+)

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-08-04 21:03

D70'eren
> G-objektiver,
>
> Det er da løgn??? Kan man ikke som på min gamle F90x vælge om man vil
bruge
> ringen eller låse og bruge "hjulet"?

Ikke hvad jeg har fundet ud af, men det kan da være der er en mulighed for
det, for jeg foretrækker klart ringen. Men det vigtigste er vel at kameraet
bliver brugt, man vender sig nu hurtigt til at bruge pegefingren til at
fumle med blænden med

MVH
Thomas

Fra : Anders F

Dato : 09-08-04 00:00

> [...]
kameraet
> bliver brugt, man vender sig nu hurtigt til at bruge pegefingren til at

Mjoe. Jeg synes nu alligevel ikke det er optimalt - specielt ikke når man
tager højformat! Men umiddelbart lyder det også underligt at Nikon ikke
understøtter blænderingen. De plejer nu at tænke over tingene. Så det skulle
da lige være for at differentiere den "billige" D70'er fra de dyrere
modeller

/Anders

Fra : Peter Rongsted

Dato : 09-08-04 16:48

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote:

[snip]
> [...]
>understøtter blænderingen. De plejer nu at tænke over tingene. Så det skulle
>da lige være for at differentiere den "billige" D70'er fra de dyrere

De følger bare den tendens Canon begyndte med EOS serien. Der er heller
ingen blændering.

Mig passer det fint. Mit første Nikon var et F-401s. Der skulle man også
sætte blænden fra huset. Så det har jeg gjort siden - også med mit F100.
Det har også den fordel, at sætter man den på bllænde 8, så får man
blænde 8 også med en variabel blænde zoom.

Peter

Fra : Anders F

Dato : 09-08-04 20:20

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message
news6fh0pfov6cha2v2qgbudkfqbm0l34mde@4ax.com...
> [...]
>
> Mig passer det fint. Mit første Nikon var et F-401s. Der skulle man også
> sætte blænden fra huset. Så det har jeg gjort siden - også med mit F100.

Mit var et F50. Det blev faktisk skiftet til F90'eren primært pga.
blænderingen! Men F50'eren var også HELT håbløs med nogle små trykknapper...

Men man kan jo (blive tvunget til at) vænne sig til meget - fo jeg har sgu'
nok ikke den store magt over Nikon
(Hvis jeg havde røg der udviklingsresourcer efter et D80 med en 10-12Mpixels
full-frame sensor, fuld blænderingsunderstøttelse, open source firmware (!)
og mulighed for video)

> Det har også den fordel, at sætter man den på bllænde 8, så får man
> blænde 8 også med en variabel blænde zoom.

Det gør man da vel altid (med mindre den har en endnu mindre max blænde
....?

Mvh.
Anders

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 09-08-04 20:45

> [...]
(!)
> og mulighed for video)

> Det gør man da vel altid (med mindre den har en endnu mindre max blænde

Ja, hvem der bare havde magt over kamerafabrikanterne . Jeg ville dog
ikke vælge full-frame, men det er udfra at jeg bruger tele til næsten alle
mine billeder, og eftersom jeg ikke har råd til en 400/2,8 eller en 600/4,0,
så synes jeg det er rart, at der er en vis forlængelsesfaktor ved DSLR
Jeg må også hellere få læst manualen igennem endnu en gang til mit D70, for
at se om ikke man kan anvende blænderingen på objektivet, selvom det nu
fungerer OK med pegefingeren på D70

MVH
Thomas

Fra : Peter Rongsted

Dato : 10-08-04 02:08

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote:

[snip]

>Det gør man da vel altid (med mindre den har en endnu mindre max blænde
>....?

Nej! Hvis du fx sætte blænderingen på 70-210 f/4-5,6 på blænde 8 og
zoomer til 210mm, så er den virklige blænde 11. Det viser de nyere
kameraer også i displayet. Men nu havde jeg jo sat den på blænde 8, så
hvorfor får jeg blænde 11? det problem slipper man for, når blænden
sættes fra huset.

Peter

Fra : Anders F

Dato : 10-08-04 18:37

> [...]
> kameraer også i displayet. Men nu havde jeg jo sat den på blænde 8, så
> hvorfor får jeg blænde 11? det problem slipper man for, når blænden

Det har jeg aldrig lagt mærke til! Men det er stadig kun marginalt
irriterende ifht. den manglende blændering
Men det er også længe siden mit eneste objektiv med ikke-konstant brændvidde
døde Og jeg kan stadig ikke få det til at passe - for blænden stod da på
blænderingen... Blot blev den selvfølgelig aldrig større end
minimumsværdien)

/Anders

Fra : Peter Rongsted

Dato : 11-08-04 02:50

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote:
> [...]
>døde Og jeg kan stadig ikke få det til at passe - for blænden stod da på
>blænderingen... Blot blev den selvfølgelig aldrig større end

Jeg er også gradvist gået over til konstant-blænde objektiver. Nu kan
jeg klare hele vejen fra 17mm til 200mm i blænde 2,8

Men jeg har stadig min 70-210 4-5,6 og har lige prøvet igen. Sæt
blænderingen på 8 og zoom til 210 mm, stå står der blænde 11 i
displayet. Det samme vil ske med objektivet i emnelinien (bare så vi
ikke ryger helt ud af tangenten). Jeg er sikke på at andre vil kunne
bekræfte det.

Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-04 11:08

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message

> Det er en uskik at fjerne blænderingen imho. Men man vænner sig måske
> til at dreje på underlige tommelfinger/pegefinger-hjul?!

Ja, i en sådan grad (jeg kan selvfølgeligt kun tale for mig selv) at det er
langt rarere. Så skal venstrehånden kun fokosurere(hvis man alså slår AF
fra) og zoome.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 07-08-04 10:37

On Sat, 7 Aug 2004 08:34:55 +0200, "H. Jørgensen"
<brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote:

>Har nogle prøvet AF 70-300 mm f/4.0-5.6D ED på Nikon D70?

Ja, jeg fik fingre i en brugt.

>Og hvad syntes i om det ?
>Har i nogle link til foto taget med den ?

Jeg er meget glad for den, men jeg er også nybegynder inden for slr,
så jeg er nok ikke så kræsen endnu. Jeg har indtil for nylig kun
knipset med lomme-størrelse kameraer.
Her er et par billeder i fuld opløsning, og fuldkommen ubehandlede. Så
kan du selv se hvordan den tager sig ud:

http://www.ejberg.dk/temp/DSC_0047.JPG
http://www.ejberg.dk/temp/DSC_0074.JPG
http://www.ejberg.dk/temp/DSC_0097.JPG

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : H. Jørgensen

Dato : 07-08-04 10:45

Nogle meget flotte foto, du har.

Hvad syntes du om AF kan den følge med, f.eks en kat som løber rundt ?
Er den hurtig nok ?

MVH

Henrik

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 07-08-04 12:36

On Sat, 7 Aug 2004 11:44:38 +0200, "H. Jørgensen"
<brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote:

>Hvad syntes du om AF kan den følge med, f.eks en kat som løber rundt ?
>Er den hurtig nok ?

Nu er det nok ikke lige det objektiv, jeg ville vælge til
indendørsoptagelser, så jeg har aldrig taget min kat med den.

Men ellers finder jeg faktisk ikke fokuseringen langsom, og i hvert
fald ikke så det er generende. Hvis den skal fokusere i den modsatte
ende af hvor den er (1,5-2 meter til uendeligt eller modsat), så tager
det da gerne et helt sekund, men hvis den i forvejen er nogenlunde i
nærheden, ja så er den pænt hurtig. Jeg har i hvert fald ingen
problemer haft.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 07-08-04 14:31

"H. Jørgensen" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har i nogle link til foto taget med den ?
> Eller hvad kan ellers bruges på D70 i den prisklasse max 5000 kr skal være

Hej Henrik.

Jeg har den ældre udgave, Nikkor AF 75-300 mm f/4.5~5.6, og jeg vil sige, at
til prisen fungerer den fint. Der er nogle funktioner som ikke bliver
understøttet, nemlig 3D color matrix og i-TTL, men det er ikke ting jeg selv
bruger. Generelt er fokus langsom på de billige teleobjektiver, det er
uanset hvad du vælger. Jeg fik dog et billede af en svale i flugt idag, så
man kan da bruge det.

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 14:45

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger. Generelt er fokus langsom på de billige teleobjektiver, det er
> uanset hvad du vælger. Jeg fik dog et billede af en svale i flugt idag, så

Den er meget bedre både i kontrast og skarphed end den nye ED 70-300!
Så vær du glad for den.
Der kan monteres chip i den, så alle funktioner understøttes. Det koster ca.
500- i US, men er sikkert lidt dyrere hos DFA.

Gert

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 07-08-04 14:58

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

ca.
> 500- i US, men er sikkert lidt dyrere hos DFA.

Hej Gert.

Jeg har nok hørt at den skulle være både skarpere og mere kontrastful, og
jeg er også meget tilfreds med den, især til de 1500,- jeg gav for den
brugt. Og endnu et plus er, at den er i metal
Jeg var ikke engang klar over, at der kunne eftermonteres en chip i den,
ikke at jeg har brug for det, men rart at man kan opgradere den

MVH
Thomas