Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bunden opgave til gruppen
Fra : Jens Bruun

Dato : 06-08-04 18:45

Hej alle,

I forlængelse af tråden, hvor jeg foreslog en venskabelig konkurrence for
gruppens brugere (news:410f471e$0$35881$14726298@news.sunsite.dk), vil jeg
nu afprøve forslaget i praksis.

For at imødegå eventuel fnidder, der åbenbart opstår, når ordet
"konkurrence" indgår, skal jeg understrege, at denne bundne opgave til
gruppens brugere ikke indebærer, at der skal stemmes om noget som helst. Den
bundne opgave skal løses i den kommende uge, og jeg vil oprette en
"resultattråd" torsdag aften inden midnat med emnelinien "Bunden opgave i
uge 33: Indkomne billeder", hvor I bedes offentliggøre et link til, hvor
jeres løsningsforslag til den bundne opgave kan beses.

Jer, der ikke har mulighed for at lægge billeder online, kan maile billede
til mig på adressen "jens snabela fotolog dk", så skal jeg lægge jeres
billede online på http://www.fotolog.dk/dk-fritid-foto/*.jpg. I får så en
mail fra mig med et link til jeres eget billede senest torsdag aften, og får
selv ansvaret for at poste et indlæg i "resultattråden", når den oprettes
torsdag aften. Filstørrelse bør ikke overstige 2-400 KB. Forhåbentlig får vi
noget smartere op at stå på sigt, men lige nu må I nøjes med dette.

Reglerne for indsendte løsningsforslag er simple:

- Et billede pr. deltager
- Billedet kan været taget med analogt hhv. digitalt kamera
- Billedet _skal_ være taget i ugens løb - altså ingen brug af billeder fra
jeres gemmer
- Billede skal offentliggøres under fuldt navn
- Billedet skal være et løsningsforslag på den bundne opgave, og bør ikke
kunne være genstand for fortolkning i forhold til tema/emne
- Billedet må kun manipuleres som en helhed, dvs. beskæring og regulering af
farver, kontrast, lys, skarphed osv. er tilladt; kloning, sammenkopiering
osv. er ikke tilladt
- Billedet må maksimalt fylde 1280x1024 pixels og skal offentliggøres i
JPEG-format
- EXIF-data må meget gerne være tilgængelige i billedfilen, men det er ikke
et krav
- Teknik skal på opfordring oplyses
- Link til billedet skal være offentliggjort i den dertil oprettede
"resultattråd" senest midnat mellem fredag og lørdag

Fra midnat mellem fredag og lørdag skal billederne bedømmes og kommenteres.
De indkomne løsningsforslag kommenteres og debatteres i den oprettede
"resultattråd". Alle er velkomne til at kommentere/debattere - også jer,
der ikke har egne billeder "i ilden". Idéen med debatten er, at vi hjælper
hinanden til at rette fejl, blive bedre næste gang, rose gode
løsningsforslag, skose de mindre gode og muligvis blive enige om,
hvilket billede der bedst løser opgaven.

Den officielle debat afsluttes søndag kl. 20.

Da jeg har valgt denne uges tema/emne, vælger jeg suverænt, hvilket billede
der imo bedst løser opgaven. Mit valg vil - efter bedste evne - afspejle
gruppens holdning som jeg tolker den i debattråden. Fotografen bag det af
mig valgte billede overtager stafetten, vælger næste uges tema/emne,
opretter et indlæg med dette senest midnat mellem mandag og tirsdag og en
"resultattråd" torsdag aften. Herefter kører rouletten igen. Ugens
tema/emne-vælger afgør suverænt, hvilke parametre vedkommende vil lægge vægt
på, når vedkommende efterfølgende vælger "ugens billede". Dog skal valget
begrundes og det anbefales, at opgaven går på tur mellem så mange
forskellige deltagere som muligt.

Når tema/emne vælges, vil jeg foreslå, at vi holder os inde for rimeligt
snævre rammer, så vi ikke skal vurdere alle mulige fortolkninger af et
tema/emne, der ligger milevidt fra hinanden. Formålet med den bundne opgave
er at opøve billedsyn og teknik, og ikke mindst få en masse inspiration fra
hinanden - ikke at afteste deltagernes evne til at abstrahere og fortolke.

Og så lige ugens emne, mens jeg husker det:

"ISSPISNING"

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-08-04 19:01

Jens Bruun wrote:

> Og så lige ugens emne, mens jeg husker det:
> "ISSPISNING"

Super ide - jeg vil strax finde den lokale afdeling af ISS, hvorefter
der skal tages et billede af en person der pisser op af skiltet ;)

--
Mvh Henrik.

Fra : NIL

Dato : 06-08-04 19:18

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse

> Super ide - jeg vil strax finde den lokale afdeling af ISS, hvorefter
> der skal tages et billede af en person der pisser op af skiltet ;)
>
> --
> Mvh Henrik.

Også min allerførste tanke!
Gu' ve' om det er behandlingskrævende?

Hilsen
NIL

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-08-04 19:21

> Og så lige ugens emne, mens jeg husker det:
>
> "ISSPISNING"

Og så ta'r vi den lige for arveprinsen, Henrik og NIL:

Ugens emne er:

"IS-SPISNING"

Fra : Per F Andersen

Dato : 06-08-04 19:44

Jens Bruun wrote:
> [...]
> forslaget i praksis.
>
> - Billedet må maksimalt fylde 1280x1024 pixels og skal offentliggøres

Jeg synes det er et glimrende initiv!
Nu vil det nok være fornuftigt at følge de regler, som du har formuleret dem
(indtil videre), men jeg foreslår at største led er på 800 px (evt. op til
1000) og max volumen 200 Kb for de forhåbentlig efterfølgende emner.
Dels tager det ret lang tid med mindre man har en monsterforbindelse og dels
skal billedet alligevel resizes i browseren, da kun ca. 20% af brugerne har
en skærm med et ledigt browserareal på 1280 px

mvh per

---------------------------
http://javist.smartlog.dk - min weblog

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-08-04 19:53

"Per F Andersen" <Per_newsdropdette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> men jeg foreslår at største led er på 800 px (evt. op til
> 1000) og max volumen 200 Kb for de forhåbentlig efterfølgende emner.
> Dels tager det ret lang tid med mindre man har en monsterforbindelse

Du har nok ret. En gang i mellem glemmer jeg, at ikke alle har en
firmabetalt 4096/768-forbindelse Vi tager den næste gang.

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-08-04 21:18

Jens Bruun wrote:

> Og så lige ugens emne, mens jeg husker det:
>
> "ISSPISNING"

Glimrende initiativ

Jeg glæder mig til at følge med i debatten.
Jeg kan pt. ikke komme i tanke om, at jeg kan komme i nærheden af gode
motiver/situationer i forbindelse med is-spisning.

Måske næste uges emne.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-08-04 21:35

Jens Bruun wrote:
> [...]
> uge 33: Indkomne billeder", hvor I bedes offentliggøre et link til, hvor
> jeres løsningsforslag til den bundne opgave kan beses.

Er fire dage nok til at skyde billeder?
Og 2½ dage til debat og en dag til "afgørelsen"?

Hvad med at lave

Fotografering i en uge.
"Resultattråd" søndag kl. 20.
Debatten ugen efter
Resultatet i slutningen af debatugen.

bare en tanke?

mvh

Carsten Riis

Fra : Jack L.

Dato : 07-08-04 01:22

Carsten Riis wrote:
> Jens Bruun wrote:
> Fotografering i en uge.
> "Resultattråd" søndag kl. 20.
> Debatten ugen efter
> Resultatet i slutningen af debatugen.

Ja, 4 dage til at tage billeder lyder ikke af meget. Alternativt kan man
prøve 1.5 uger til fotografering, 0.5 uge til debattering og under
debatperioden er det næste emne klar så vi ikke spilder tid. Men så
forsvinder idéen med stafetten.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-08-04 07:41

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prøve 1.5 uger til fotografering, 0.5 uge til debattering og under
> debatperioden er det næste emne klar så vi ikke spilder tid. Men så

Jeg vil medgive, at tidsfristerne nok skal justeres. Lad os køre denne uge
igennem (der er jo også en ekstra weekend), og så tage den op i næste
weekend, hvor vi planlægger næste runde.

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 07-08-04 00:34

ISS PISNING - er det det astronatuerne laver på rumsstationen ???

Mvh
Arne

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-08-04 08:51

Jens Bruun wrote:

> Og så lige ugens emne, mens jeg husker det:
>
> "ISSPISNING"

Og det er en ren tilfældighed, at Nestlé i torsdags udgaven af Metro
Xpress udskrev en fotokonkurrence, hvor temaet er det sjoveste
feriebillede hvor der indgår is...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-08-04 09:12

> Og det er en ren tilfældighed, at Nestlé i torsdags udgaven af Metro
> Xpress udskrev en fotokonkurrence, hvor temaet er det sjoveste
> feriebillede hvor der indgår is...

Så er dk.fritid.fotos's hus-troll Niels Riis Ebbesen sør'me på spil igen.
For dem, der ikke ved hvad en usenet-troll er, læs her:
http://www.usenet.com/articles/usenet_trolls.htm

Jeg har ingen anelse om nævnte konkurrence. Jeg læser aldrig Metro Xpress og
spiser ikke is fra Nestlé-koncernen. Hvad er dit formål med at forsøge at
mistænkeliggøre mig og mine motiver? Kunne du ikke bare blande dig udenom
for en gangs skyld? Du ligner mere og mere en sørgelig stakkel uden noget
liv.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-04 09:36

Jens Bruun wrote:

> [...]
>
> Så er dk.fritid.fotos's hus-troll Niels Riis Ebbesen sør'me på spil igen.
> For dem, der ikke ved hvad en usenet-troll er, læs her:

Don't feed the Troll

Niels har bare ikke opdaget, at det er sommer endnu.

mvh

Carsten

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 07-08-04 10:50

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:
> Niels har bare ikke opdaget, at det er sommer endnu.

Jeg vil have hans aircondition - pyyh. Mine film er garanteret heller
ikke glade for den temperatur...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-08-04 23:00

Jens Bruun wrote:

> Så er dk.fritid.fotos's hus-troll Niels Riis Ebbesen sør'me på spil igen.

Hmmm... når et indlæg er on-topic og relevant i den gruppe/tråd det
er postet i, så kan det squ da aldrig blive troll'eri...

> Kunne du ikke bare blande dig udenom for en gangs skyld?

Hvis du ikke ønsker indblanding, så er UseNet nok ikke lige det
smarteste sted at poste et indlæg...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-08-04 11:22

> Og det er en ren tilfældighed, at Nestlé i torsdags udgaven af Metro
> Xpress udskrev en fotokonkurrence, hvor temaet er det sjoveste
> feriebillede hvor der indgår is...

+++++++++++++++++++++++

Hej Ebbe.

Nu er is jo nok ikke det mest fjerne man tænker på om sommeren vel !??

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-08-04 12:02

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4114ad36$0$264$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Ebbe.
>
> Nu er is jo nok ikke det mest fjerne man tænker på om sommeren vel !??

Skulle have stået "Hej Ebbesen"

Fra : Anders F

Dato : 08-08-04 02:41

> Og det er en ren tilfældighed, at Nestlé i torsdags udgaven af Metro
> Xpress udskrev en fotokonkurrence, hvor temaet er det sjoveste
> feriebillede hvor der indgår is...

Fint. to fluer med et knips

/Anders