Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
passer ef-s 18-55 mm på 10d
Fra : fam. Ager

Dato : 02-08-04 18:15

hej ng

Passer det medfølgende ef-s 18-55 mm som følger der følger med 300D passer
det på et 10D hus ???

torben

Fra : Tommy Jensen

Dato : 02-08-04 18:37

On Mon, 2 Aug 2004 19:14:50 +0200, "fam. Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>hej ng
>
>Passer det medfølgende ef-s 18-55 mm som følger der følger med 300D passer
>det på et 10D hus ???
>
>torben

Nej, det passer ikke. EF-S objektivet passer kun til 300D!

En eller anden gut har dog fundet ud af at skamfere objektivet så det
passer til 10D men så vidt jeg husker kommer der en sort ring i
yderkanten af de billeder der tages fordi objektivet kun er designet
til 300D.

MVH Tommy

Fra : fam. Ager

Dato : 02-08-04 18:45

okey tak for svar...

det er lige meget med at skamfere objektivet

torben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-08-04 20:12

Tommy Jensen wrote:
> [...]
> passer til 10D men så vidt jeg husker kommer der en sort ring i
> yderkanten af de billeder der tages fordi objektivet kun er designet

http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/efs-10d.html
http://members.cox.net/byteseller/EFS-WEB/EFS-WEB.html

Der skulle ikke være nogle problemer i det mod... hvis det var ;)

Det dér med den sorte kant er der ingen der nævner ?

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Tommy Jensen

Dato : 02-08-04 20:31

On 02 Aug 2004 19:11:37 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

> [...]
>
>Der skulle ikke være nogle problemer i det mod... hvis det var ;)
>
>Det dér med den sorte kant er der ingen der nævner ?

Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det men der var også et billede som
eksempel. Årsagen skulle være at objektivet kommer så tæt på censoren
at billedet ikke dækker hele censoren.

MVH Tommy

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-08-04 20:35

Tommy Jensen wrote:
> Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det men der var også et billede som
> eksempel. Årsagen skulle være at objektivet kommer så tæt på censoren
> at billedet ikke dækker hele censoren.

http://members.cox.net/byteseller/EFS-WEB/EFS-WEB-Pages/Image22.html

Taget ved 18mm på et 10D ..

Det sorte i kanten ligner mest noget flash der driller..

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-08-04 20:52

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det men der var også et billede som
> eksempel. Årsagen skulle være at objektivet kommer så tæt på censoren
> at billedet ikke dækker hele censoren.

Den kommer jo lige tæt på censoren om den er uden eller med det mod, og jeg
mener da at Canon ikke ændrer længden fra censor til mount på de forskellige
kameraer

Mvh
Simon

Fra : Tommy Jensen

Dato : 02-08-04 21:47

On Mon, 2 Aug 2004 21:52:08 +0200, "Simon Nielsen"
<news@REMOVETHISsiho.dk> wrote:

>Den kommer jo lige tæt på censoren om den er uden eller med det mod, og jeg
>mener da at Canon ikke ændrer længden fra censor til mount på de forskellige
>kameraer

Jo det er lige netop det Canon har gjort med dette objektiv.

Her er det foto jeg omtalte.

http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2297353&size=lg

MVH Tommy

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-08-04 22:08

> Jo det er lige netop det Canon har gjort med dette objektiv.

Nu mener jeg ikke Objektivet men kameraet, Canon ændrer ikke astanden fra
censor til kameraets mount på de forskellige kamera, eller så vidt jeg ved
gør de ikke. Det gør Nikon i hvert fald ikke

> Her er det foto jeg omtalte.
>
> http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2297353&size=lg

Det ligner utroligt meget en forket modlysblænde der er smækket på kameraet
her, meen der er lige lovlig blød i kanten til at det ser helt sådan ud.

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-08-04 22:19

> Her er det foto jeg omtalte.
>
> http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2297353&size=lg

Jeg kom lige til at se at der jo står at billedet er taget med et film
kamera, så er det pludselig en anden sag, Objektivet er jo lavet til den
mindre censor størrelse så når du sætter det foran en 35 mm film eller en
fullframe censor så er det jo klart objektivet ikke passer, men med den
censor størrelse der er i 300D 10D 30D og 60D betyder det ingenting. Det er
ikke fordi at objektivets munding er for tæt på censoren.

Mvh
Simon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-08-04 22:29

Tommy Jensen wrote:
> Jo det er lige netop det Canon har gjort med dette objektiv.
> Her er det foto jeg omtalte.
> http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2297353&size=lg

Billedet er taget på et full-frame kamera... 10D er ikke full-frame,
hvorfor det ikke er noget problem.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-08-04 21:09

Hans Joergensen wrote:

> http://www.bobatkins.com/photography/tutorials/efs-10d.html

> Det dér med den sorte kant er der ingen der nævner ?

det er ikke den kant som er vist meget nydeligt på første illustration i
ovenstående artikel du mener?

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-08-04 21:20

Jesper Brunholm wrote:
> det er ikke den kant som er vist meget nydeligt på første illustration i
> ovenstående artikel du mener?

Hvilken?

// Hans

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 03-08-04 06:07

Hans Joergensen wrote:

> Hvilken?

Jeg mente den sorte kant _på objektivet_, men jeg må have været lidt
sløv i går aftes da jeg læste tråden, for det går nu op for mig at der
vist er tale om en effekt på billederne, jf:

"men så vidt jeg husker kommer der en sort ring i
yderkanten af de billeder der tages fordi objektivet kun er designet
til 300D."

mvh (og undskyld "god dag mand til et økseskaft"-svaret )

Jesper Brunholm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-08-04 06:43

Jesper Brunholm wrote:
> mvh (og undskyld "god dag mand til et økseskaft"-svaret )

Du gi'r bare en øl ved lejlighed, så er den i orden

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml