Foto
IBM760 5420
Teil 3020
NEF til JPG problem !
Fra : Aleks

Dato : 26-07-04 20:43

Hej alle,

Håber I kan hjælpe mig...Jeg har fået min D70 og efter at have skydt nogle
billeder i jpg er gået over til
Nikons RAW, dvs. NEF format... Fint nok. Kan godt lide det - det er dejligt
at man kan efterjustere EV og WB! Jeg har ikke Nikon Capture, jeg bruger kun
Nikon View, der
følgte med kameraet.
Hvor ligger problemet ? Ja, jeg har lagt mærke til, at hvis jeg konverterer
NEF billeder ( altså gemmer dem som
JPG i Nikon View) og bagefter åbner dem i PhotoShop f.eks,ser de ikke så
godt ud, som i Nikon View !! Først troede jeg, dette var fordi jeg ændrede
på nogle parameters i NV ( ligesom WB, skarpheden osv. ) før jeg gemte dem
som jpg. men nej, det samme sker, hvis jeg ikke gør noget og bare
konverterer dem!
Det mest mærkelige er det, at når jeg åbner billedet i PS - hvis jeg ser kun
33 % størrelsen ser det typisk fint ud, 50 % giver nogle rigtigt grimme og
tydelige hvide punkter ( støj !? ), 66 % er igen helt fin osv. ??? Jeg
forstår det ikke !
Selv i Windows Exploreren, hvis man vælger thumbnails, kan man se, at noget
er helt galt.
I PhotoMeister programmet ser de direkte dårligt ud !
Hvis jeg derimod åbner det nye jpg billede igen i Nikon View, er det igen
helt perfekt !?!?
Jeg ved så ikke, hvordan billedet vil ser ud, hvis jeg sender det til
nogen - det kommer åbenbart an på, hvilket program man bruger til at åbne
det ??!! Det kan da sku ikke være rigtigt, vel ?

Dette fenomen har jeg kun oplevet på de billeder, der er skydt som NEF, hvis
de kom som jpg fra D70 er
der ingen problemer uanset om jeg laver dem om og modificerer...

Gør jeg noget forkert ? Skal man virkelig bruge Nikon Capture for at
bearbejde NEF billeder ?
Eller... ?

Håber I kan hjælpe !

PFT

Aleks

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-07-04 20:46

"Aleks"
<snip>
> Håber I kan hjælpe !
>
> PFT
>
> Aleks

Post et billede - eller bedre et udsnit af et billede.. -max-

Fra : Aleks

Dato : 27-07-04 00:31

vil gerne gøre det, men som sagt er der tale om samme billede, samme fil som
bliver vist vildt forskelligt i PS / PhotoMeister f.eks. i forhold til Nikon
View, hvor
billedet stadig fremstår fejlfrit...

Jeg har dog lavet en print screen ( Photo Meister vs. Nikon View ) og gemt
den i en word dokument, men det er vist ikke tilladt at upload-e sådan noget
her...

Hvad kan jeg gøre ?

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-07-04 12:17

"Aleks" <XXvrisca_dupetaria@yahoo.com> skrev i en meddelelse
KLIP
> Jeg har dog lavet en print screen ( Photo Meister vs. Nikon View ) og gemt
> den i en word dokument, men det er vist ikke tilladt at upload-e sådan
> [...]
++++++++++++++++++++++++

Hej Alex.

Du kan poste det i gruppen "dk.binaer".

Mvh. Jørgen.

Fra : KNL DtP

Dato : 26-07-04 21:30

Aleks <XXvrisca_dupetaria@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41055d6d$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Håber I kan hjælpe mig...Jeg har fået min D70 og efter at have skydt nogle
> billeder i jpg er gået over til Nikons RAW, dvs. NEF format...
> Fint nok. Kan godt lide det - det er dejligt
> at man kan efterjustere EV og WB!

Jep - længe leve RAW-formatet!

> og bagefter åbner dem i PhotoShop f.eks,ser de ikke så
> godt ud, som i Nikon View !!

Det kunne lidt som om, at Photoshop og Nikon View ikke kører med den samme
farveprofil. Hvis du eksporterer dine RAW-filer til et Adobe RGB
1998-farverum, og Photoshop er sat op til at køre med sRGB (som er mere
snævert), så ser farverne matte og kedelige ud, sammenlignet med dit
mesterskud i "fremkalderprogrammet". Der bør komme et dialogboks op og
spørge om du ønsker at anvende den embeddede farveprofil eller anvende den,
som Photoshop er sat op til.

Hvor hårdt komprimerer du forresten dine JPG'er? Hvis der går for meget data
tabt, vil du nemt kunne se en kvalitetsforringelse. Ta' og gem dine billeder
i TIF-formatet med LZW-kompression slået til. Det er et tabsløst-filformat,
som ikke smider data væk hver gang du gemmer.

> [...]
> 33 % størrelsen ser det typisk fint ud, 50 % giver nogle rigtigt grimme og
> tydelige hvide punkter ( støj !? ), 66 % er igen helt fin osv. ???

Hmmm - det lyder mystisk. Det lyder lidt som et moiré-problem. Hvis du tager
billeder af et mønsteret objekt, f.eks. et tegltag eller en skjorte, kan det
opstå moiré, når kameraet "presser" sit eget pixelmønster ned over motivet.
Alt efter hvor meget du zoomer ind og ud på et billede med moiré-problem, så
vil du set et mystisk mønster komme og gå.

Det bedste ville faktisk være, hvis du kunne poste et eksempel på
billedeproblemet, så vi kan se hvordan det ser ud.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Aleks

Dato : 27-07-04 00:36

Jeg åbner RAW fil i Nikon Editor og vælger "Save as" optionen.
Bagefter vælger jeg JPEG optionen og 8-bit bliver automatisk valgt.
Jeg vælger så : "Excellent Quality" option og så... det er det hele,
bagefter
har jeg en JPG fil, som ser flot ud i Nikon Viewer, men ikke så godt i
PS / Photo Meister...

Fra : Lasse R. A.

Dato : 27-07-04 14:32

> [...]
> 33 % størrelsen ser det typisk fint ud, 50 % giver nogle rigtigt grimme og
> tydelige hvide punkter ( støj !? ), 66 % er igen helt fin osv. ??? Jeg

Billedkvaliteten skal altid vuderes i 100% ellers er det jo op til det
enkelte program selv at regne ud hvordan det tror det ser ud i lidt
længere ude. Så husk al kvalitet skal vuderes i 100%

Mvh Lasse
Risici.dk