Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Maks størrelser på fremkaldelser fra digit~
Fra : Thomas H.

Dato : 25-07-04 19:02

Jeg har et 300D som jo er på 6.3 Mpixel, og jeg kunne egentlig godt tænke
mig at finde ud af hvor store billeder man kan få fremkaldt før det begynder
at blive grynet..

Jeg har fået fremkaldt 10x15 og 20x30, men hvor stort kan man gå op ?

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-07-04 19:04

Thomas H. wrote:
> [...]
> det begynder at blive grynet..
>
> Jeg har fået fremkaldt 10x15 og 20x30, men hvor stort kan man gå op ?

I alm. betragtningsafstand ser 30x45 absolut hæderligt ud.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : J & P

Dato : 25-07-04 19:13

> Jeg har et 300D som jo er på 6.3 Mpixel, [...]

Er det et fedt kamera? Jeg har en EOS 300 "analog" og kunne jo genbruge
objektiver mv. Jeg er lige ved at regne lidt på en udskiftning af min
Olympus Camedia C-300 Zoom.
Er du tilfreds med din 300D? Er der evt. kritikpunkter?

> Jeg har fået fremkaldt 10x15 og 20x30, men hvor stort kan man gå op ?

Jeg har fået fremkaldt 20x30 fra min 3,0 MP Olympus. Det er vist grænsen på
dén...

--
Hilsen Jakob

Fra : Tommy Jensen

Dato : 25-07-04 19:30

On Sun, 25 Jul 2004 20:12:53 +0200, "J & P" <nogen@emialadresse.dk>
wrote:

> [...]
>Olympus Camedia C-300 Zoom.
>Er du tilfreds med din 300D? Er der evt. kritikpunkter?

Jeg har et 300D og jeg er tilfreds med det. Men sørg for at læse om
begrænsningerne først, måske kan du leve med dem måske kan du ikke.

Her et par af de bedste billeder jeg har taget med dette kamera og et
70-200 mm F4 L objektiv.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=73426
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=77087

MVH Tommy

Fra : J & P

Dato : 25-07-04 19:45

> Jeg har et 300D og jeg er tilfreds med det. Men sørg for at læse om
> begrænsningerne først, måske kan du leve med dem måske kan du ikke.

Hvor kan jeg læse mere om de begrænsninger? Er det rent teknisk eller
featuremæssigt?

--
Hilsen Jakob

Fra : Tommy Jensen

Dato : 25-07-04 19:55

On Sun, 25 Jul 2004 20:45:07 +0200, "J & P" <nogen@emialadresse.dk>
wrote:

>Hvor kan jeg læse mere om de begrænsninger? Er det rent teknisk eller
>featuremæssigt?

F.eks. www.dpreview.com

MVH Tommy

Fra : J & P

Dato : 25-07-04 20:20

> F.eks. www.dpreview.com

Tak. Det er stadig lidt diffust, for jeg er ikke så meget inde i
terminologien, men jeg arbejder på det...
Min erfaring med digital fotografi begrænser sig til min Olympus C-300 Zoom,
som tager udemærkede billeder. Men altså ikke på niveau med min film EOS
300, så jeg tænkte om man kunne kombinere de to. Efterhånden har jeg læst
mange positive og negative kommentarer om kameraet (også på tyske sider,
f.eks. www.guenstiger.de), men vores baggrunde er jo også forskellige.

For mig vil det, alt andet lige, sikkert være en fremgang. Måske kan jeg
prøveskyde hos den lokale fotohandler.

--
Hilsen Jakob

Fra : fam. Ager

Dato : 25-07-04 20:17

hej
jeg har også 300D, mit eneste kritik punkt et at der er en for lille
buffer...
kan kun rumme 4 stk. raw billeder.....

torben ager

Fra : J & P

Dato : 25-07-04 20:22

> hej
> jeg har også 300D, mit eneste kritik punkt et at der er en for lille
> buffer...
> kan kun rumme 4 stk. raw billeder.....

Ups, nu bliver jeg nødt til at spørge: Hvad er RAW-billeder? Er det
ukomprimerede data? Gemmer man normalt ikke i .jpg - eller er det for
"amatører"?
Og betyder den lille buffer, at man kan komme i problemer, hvis man tager
billeder hurtigt efter hinanden?

--
Hilsen Jakob

Fra : Thomas H.

Dato : 25-07-04 22:15

> hej
> jeg har også 300D, mit eneste kritik punkt et at der er en for lille
> buffer...
> kan kun rumme 4 stk. raw billeder.....

Det er ikke kun raw billeder, når man tager i jpeg, så kan den også kun
gemme 4 billeder i bufferen, dog er den lidt hurtigere til at gemme end når
man tager i RAW..

Ellers syntes jeg heller ikke der er nogle kritiske punkter ved det..

Jeg er dog lidt i vildrede om hvilket objektiv jeg skal købe, for jeg har
ikke en ½ mill, og det skal heller ikke være et dårligt et.. jeg har kig på
et canon 28-200mm, men jeg ved ikke hvad folks erfaring er med objektiver
med så stor brændvidde !?

MVH
Thomas H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-04 19:22

Thomas H. <condor-9@mail.xx> wrote:

> [...]
> at blive grynet..
>
> Jeg har fået fremkaldt 10x15 og 20x30, men hvor stort kan man gå op ?

jeg har fået plottet i 1000x1500 fra en EOS 300D ... :)

--
Thomas von Hassel
http://www.elements.dk/

Fra : Thomas H.

Dato : 25-07-04 22:12

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har fået plottet i 1000x1500 fra en EOS 300D ... :)

Ok, og hvordan var kvaliteten der ? god eller acceptabel ?

MVH
Thomas H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-04 22:13

Thomas H. <condor-9@mail.xx> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, og hvordan var kvaliteten der ? god eller acceptabel ?

overraskende god ... :)

--
Thomas von Hassel
http://www.elements.dk/

Fra : Anders F

Dato : 25-07-04 23:44

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message
> [...]

Whoah! Ikke værst =P

> overraskende god ... :)

Men hvad forventer man sig af 10x15m ?

Det ideelle er jo at have "rigtige" pixels til hele billedet... Derefter er
det jo et spørgsmål om hvormeget man vil "digte" med
billedbehandling/interpolering og hvad man kan tolerere af
pixelstørrelse....

Hvor højt (dpi eller lignede) kan man egentlig på plottet ud på almindeligt
foto-papir? Og hvor?

Mvh.
Anders

Fra : Anders Lund

Dato : 26-07-04 12:00

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har fået plottet i 1000x1500 fra en EOS 300D ... :)

Det har jo altid en indflydelse hvor mange DPI man printer i (DPI: Dot Pr
Inch). Din produktion har jo nok været med meget få DPI. Så vidt jeg husker
har en normal fotoprinter ca 333 DPI, i så fald vil et 6,3Mpixel billede
kunne printes ud i max ca 16cm*21cm. Det syntes af latterligt lidt, med der
er jo så også mulighed for interpoller billedet, det vil sige at opfinde
pixels der ikke eksiterer.

Mvh
Anders Lund

Fra : emj

Dato : 26-07-04 14:09

On Mon, 26 Jul 2004 13:00:01 +0200, "Anders Lund"
<Anders@FjernDetteZaim.dk> wrote:

>Det har jo altid en indflydelse hvor mange DPI man printer i (DPI: Dot Pr
>Inch). Din produktion har jo nok været med meget få DPI.

Hvor du vrøvler. 1000x1500 pixel giver da en DPI på 250, og det er
rigeligt til fotopapir.

Hilsen emj

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-07-04 14:57

emj <emjnospam@stofanet.dk> wrote:

> Hvor du vrøvler. 1000x1500 pixel giver da en DPI på 250, og det er
> rigeligt til fotopapir.
>
> Hilsen emj

jeg snakkede om mm. her :)

--
Thomas von Hassel
http://www.elements.dk/

Fra : emj

Dato : 26-07-04 17:32

On Mon, 26 Jul 2004 15:56:39 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

> Hvor du vrøvler. 1000x1500 pixel giver da en DPI på 250, og det er

>jeg snakkede om mm. her :)

Hvad synes du da, at forskellen er?
1000x1500 pixels i 250 DPI giver en udskrift på 1000mm x 1500 mm
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-07-04 18:50

emj wrote:

> 1000x1500 pixels i 250 DPI giver en udskrift på 1000mm x 1500 mm

1000 pixel / 250 pixels/tomme * 2,54 cm/tomme = 10,16cm = 101,6mm
1500 pixel / 250 pixels/tomme * 2,54 cm/tomme = 15,24cm = 152,4mm

Husk at sætte kommaet rigtigt.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : emj

Dato : 26-07-04 19:33

On 26 Jul 2004 17:50:05 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

>1000 pixel / 250 pixels/tomme * 2,54 cm/tomme = 10,16cm = 101,6mm
>1500 pixel / 250 pixels/tomme * 2,54 cm/tomme = 15,24cm = 152,4mm

Sikke da en flovert
Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 26-07-04 14:15

On Sun, 25 Jul 2004 20:01:33 +0200, "Thomas H." <condor-9@mail.xx>
wrote:

>Jeg har fået fremkaldt 10x15 og 20x30, men hvor stort kan man gå op ?

Jeg vil synes, at du kan gå op til 30x50. Jo større billede des mindre
er kravet til DPI, fordi man ser så store billeder på afstand.
Hilsen emj