Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af IXUS-model - "I eller II?"
Fra : Gryffe

Dato : 24-07-04 20:25

Jeg har indsnævret min kamerasøgen til et felt på to(!) - IXUS I eller IXUS
IIs.

Selvom det er mit første (digital)kamera-køb er jeg nogenlunde sikker i mine
fra- og tilvalg. Jeg kender min storebrors A70 og synes godt om Canons
menusystemer og navigation, ligesom outputtet er helt acceptabelt til mine
behov (sjov og ballade, ferier mv.).

Det eneste jeg vil udsætte på A70'eren og den kategori af Canon-kameraer er,
at de er så enormt tunge. Det er selvfølgelig meget smart at man kan putte
almindelige AA-batterier i, men opladeren til IXUS-kameraerne virker ikke
til at være større end man kan have den med på ferier (ok, til udlandet skal
man så også lige have adapter med)? Og da der er tale om Lithium-batterier
er klatladninger vel helt OK, hvis ikke endda det anbefalede?

Det vigtigste er, som det måske fremgår, at jeg kan have kameraet med alle
steder, og så at det ikke er alt for dyrt (Sony's T1 røg lige akkurat på den
konto).

Vedr. IXUS I er den jo uden optisk zoom, men jeg håber den digitale ditto
vil kunne kompensere tilstrækkeligt. Når alt kommer til alt har jeg længe
villet være tilfreds med ned til 2-3 megapixel, og det er vel reelt det jeg
får, når jeg zoomer digitalt - en lavere opløsning?

Lidt vigtigere mangel på IXUS I er efter min mening fraværet af søger - især
fordi skærmen i sollys ikke får de bedste skudsmål.

Jeg modtager naturligvis gerne kommentarer på alt det ovenstående (da jeg
som nævnt er førstegangskøber), men derudover vil jeg gerne høre, om nogen
oplever IXUS IIs bedre til at undgå rødøje-effekt - det er jo vist her de
allermindste kameraer halter pga. de begrænsede muligheder for at "sprede"
linse og blitz.

På forhånd tak for alle svar, råd og rettelser af faktuelle misforståelser!

--
Mvh. Martin

Fra : Gryffe

Dato : 24-07-04 20:48

Gryffe skrev:

[En masse om IXUS I- og II-overvejelser]

Pokkers - jeg kan se tilbage i gruppen, at det jeg taler om næsten er
FAQ-materiale, så ofte har det været oppe. Jeg beklager, men håber da at
nyere erfaringer på området stadig kan få plads i tråden ...

Hvorfor søgte jeg ikke i Google Groups først?? "The answer, my friend ..."

--
Mvh. Martin

Fra : Anders [8000]

Dato : 25-07-04 13:08

> [...]
> allermindste kameraer halter pga. de begrænsede muligheder for at "sprede"

Prøv evt at kigge på Casio Z40. Det har en exceptionel god batteri tid, har
en meget lille kompakt størrelse, tager fremragende billeder (til mit brug
som lyder hen af det samme som dit), og så har det 3X optisk ZOOM og koster
kun 2450,- inkl porto (hos Pixmanina ved brug af rabat kode).

Mvh. Anders (for spørgsmål spørg mig vi min mail da jeg ikke får tjekket NG
de næste mange dage)