Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 og farvefejl i øverste venstre hjørne
Fra : Frank Nørvig

Dato : 22-07-04 21:12

Hej NG,

Jeg har siddet og leget lidt med mit nye D70 kamera, og jeg er stødt på
noget mærkeligt. Umiddelbart tager det gode billeder og jeg har ikke
haft noget at klage over endnu.

Men jeg ville lige teste støjniveauet og forsøgte derfor at tage en
30-sekunders eksponering i totalt mørke. Jeg har nu forsøgt med 3 skud
hvor jeg har forsøgt at gøre det så mørkt som overhovedet muligt, men
hver gang dukker samme mærkelige farver op.

Øverst i venstre hjørne på billedet (som burde være helt sort) er 2
"store" lilla pletter. Er det en fejl på CCD-chippen, et problem i
kameraet, fejl i objektivet jeg forsøger med eller bare mig der er for
pylret?

Billedet kan ses her i formindsket udgave (original var i NEF format)
http://www.noervig.dk/black.jpg

Grunden til at jeg laver testen er, at jeg skal tage meget lange
eksponeringer med kameraet monteret på et teleskop, og dér vil jeg helst
ikke have mærkelige farver ind over.

Mvh Frank Nørvig

Fra : Michael Holm

Dato : 22-07-04 21:22

SVJV er det en kendt fejl på D70, som kan rettes med en firmware update.

--M

Fra : Frank Nørvig

Dato : 22-07-04 21:29

Michael Holm wrote:
> SVJV er det en kendt fejl på D70, som kan rettes med en firmware update.

Jeg har den nyeste firmware, men jeg tror jeg er kommet lidt nærmere en
løsning.

Jeg bruger normalt en smule tone compensation for at give lidt bedre
farver på mine billeder og da jeg slog det til "normal" eller "auto"
hjalp det mærkbart. Derudover fik jeg et næsten perfekt resultat da jeg
slog noise reduktion til, så det skal jeg nok regne med at bruge ved
meget lange eksponeringer.

Men det undrer mig at farvefejlen viser sig de to steder så markant når
man "booster" tone compensation en smule. Det kan vel ikke kun skyldes
firmwaren?

Mvh Frank

Fra : HKJ

Dato : 22-07-04 21:34

> [...]
> "store" lilla pletter. Er det en fejl på CCD-chippen, et problem i
> kameraet, fejl i objektivet jeg forsøger med eller bare mig der er for

Det er nok varme fra elektronikken på CCD sensoren.

Fra : Frank Nørvig

Dato : 23-07-04 06:30

HKJ wrote:
> Det er nok varme fra elektronikken på CCD sensoren.

Måske, men jeg syntes det er påfaldende, at pletterne dukker op samme
sted hver gang.

Her er en forstørrelse af hjørnet. Som det ses er der 2 pletter. En der
starter helt inde i venstre hjørne og en mindre der starter øverst lidt
længere mod højre.

http://www.noervig.dk/black2.jpg

Mvh Frank

Fra : HKJ

Dato : 23-07-04 07:11

> Måske, men jeg syntes det er påfaldende, at pletterne dukker op samme
> sted hver gang.

Det er fordi elektronikken varmer samme sted hver gang.
Dette er normalt for digital camera, pletterne vil dog komme forskellige
steder afhængig af hvor elektronikken er placeret.

Fra : Frank Nørvig

Dato : 23-07-04 09:37

HKJ wrote:
> Det er fordi elektronikken varmer samme sted hver gang.
> Dette er normalt for digital camera, pletterne vil dog komme forskellige
> steder afhængig af hvor elektronikken er placeret.

Ok, det er der vel ikke noget at gøre ved. Så må jeg se om det bliver et
problem under meget lange eksponeringer på mit teleskop.

Tak for svaret.

Mvh Frank

Fra : HKJ

Dato : 23-07-04 10:01

> Ok, det er der vel ikke noget at gøre ved. Så må jeg se om det bliver et
> problem under meget lange eksponeringer på mit teleskop.

Beskær billedet eller brug NR (Noise Reduction).

Her er lidt mere info om emnet:

http://people.freenet.de/besel/D70_dark/D70%20dark.htm
http://www.astropix.com/HTML/TESTS/D2H_A.HTM

Fra : Frank Nørvig

Dato : 23-07-04 11:01

> Beskær billedet eller brug NR (Noise Reduction).
> Her er lidt mere info om emnet:
>
> http://people.freenet.de/besel/D70_dark/D70%20dark.htm
> http://www.astropix.com/HTML/TESTS/D2H_A.HTM

Mange tak, det var dejligt at se, at jeg ikke er den eneste :)

Mvh Frank

Fra : Thomas Kjær

Dato : 23-07-04 14:09

On 2004-07-23, Frank Nørvig <frank@noervig.dk> wrote:

> Ok, det er der vel ikke noget at gøre ved. Så må jeg se om det bliver et
> problem under meget lange eksponeringer på mit teleskop.

Såfremt det gør kan du evt. prøve at stacke flere kortere
eksponeringer i stedet.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-07-04 10:00

Frank Nørvig wrote:
> [...]
> eksponeringer med kameraet monteret på et teleskop, og dér vil jeg
> helst ikke have mærkelige farver ind over.

Hej Frank!

Jeg har afprøvet på mit eget D70. Ved en 30 sekunders eksponering er der
intet at se når jeg ikke har pillet - men med saturation+100 og lidt ekstra
lightness i Photoshop, kan jeg se det. Ved en eksponering på fire minutter
kan jeg svagt ane noget rødligt oppe i venstre hjørne - og med en
saturation+100 i Photoshop bliver det tydeligt.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou