Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det flyder...
Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 20-07-04 18:20

Lidt naturknipseri fra de schweiziske alper:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=86011. Kommentarer er velkomne.

Hvordan kan jeg slippe af med "solpletterne"?

mvh
Ole

Fra : Tommy Fer

Dato : 20-07-04 18:36

Ole Gyldenløve wrote:
> Lidt naturknipseri fra de schweiziske alper:
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=86011. Kommentarer er
> velkomne.
>
> Hvordan kan jeg slippe af med "solpletterne"?

Modlysblænde?
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 20-07-04 19:41

> Modlysblænde?

Beden toere, done tjat...
/ole

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-07-04 18:41

Ole Gyldenløve wrote:

> Lidt naturknipseri fra de schweiziske alper:
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=86011. Kommentarer er velkomne.

Dette billede er noget ægte og uforfalsket turistknipseri.

Den type billeder skal tas' af en lokal fotograf, som tålmodigt kan
vente, og vælge en dag med det helt rette lys, men sådan noget har
turisten jo ikke tid til at vente på, derfor bliver hans billeder
nogle turistknipserier - li'som når japanerne blitzfotograferer den
lille havfrue...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : NIL

Dato : 20-07-04 19:04

> [...]
> turisten jo ikke tid til at vente på, derfor bliver hans billeder
> nogle turistknipserier - li'som når japanerne blitzfotograferer den

Det var dog kolossalt som ordene flyder fra dig Niels Roos Ebbesen...især
når man tager kvaliteten af dine egne 'lokale' knipserier i betragtning.
Jeg ved, at andre har nævnt noget med skrøbelige beboelser fremstillet af
relativt hårdt transparent materiale, som man skal være opmærksom på ikke
går itu
når man mindst venter det....

Hilsen
NIL

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 20-07-04 19:43

> [...]
> turisten jo ikke tid til at vente på, derfor bliver hans billeder
> nogle turistknipserier - li'som når japanerne blitzfotograferer den

Bortset fra dine yderst saglige kommentarer, har du så en løsning på,
hvordan jeg slipper af med "solpletterne"?

mvh
Ole

Fra : KNL DtP

Dato : 20-07-04 19:56

Ole Gyldenløve <ole@*gyldenlove.dk> skrev i en

> Bortset fra dine yderst saglige kommentarer, har du så en løsning på,
> hvordan jeg slipper af med "solpletterne"?

Tommy har foreslået brug af en modlysblænde (svaret til dette forslag forstår
jeg ikke et mug af...) - såfremt en sådan ikke ejes eller slår tilstrækkeligt
til, kan du jo altid bruge venstre hånd til at skygge for direkte sol i
objektivet.

Nu da billedet er taget, kan du jo forsøge at klone de farvede områder væk i
f.eks. Photoshop. Opret et nyt lag oven på dit originale billede. Vælg
klonbørstens kilde på originalbilledet (Alt + klik) og klon så på det tomme
lag. På den måde undgår du at ødelægge originalbilledet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 20-07-04 20:18

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
tomme
> lag. På den måde undgår du at ødelægge originalbilledet.

Mit (måske lidt kryptiske svar betyder blot, at jeg benyttede mig af
modlysblænde, da jeg tog billedet.

Jeg har prøvet at arbejde lidt med billedet i PS, men ikke med et
tilfredsstillende resultat. Jeg vil prøve den metode, du beskriver, Tak!

mvh
Ole

Fra : Ole Back

Dato : 20-07-04 22:07

"Ole Gyldenløve" <ole@*gyldenlove.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har prøvet at arbejde lidt med billedet i PS, men ikke med et
> tilfredsstillende resultat. Jeg vil prøve den metode, du beskriver, Tak!

Jeg har taget mig den frihed at lege lidt med billedet i PS - jeg har brugt
en blanding af levels, patch, clone, og burn, primært.
Man kan stadig se lidt rester af reflekserne, mens resultatet vil jeg mene
er blevet rimelig hæderligt.
Billedet ligger i dk.binaer, under emnet "Optimering af billede".

--
Ole Back Madsen

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 21-07-04 20:58

> [...]
> en blanding af levels, patch, clone, og burn, primært.
> Man kan stadig se lidt rester af reflekserne, mens resultatet vil jeg mene

Hej Ole
Tak for arbejdet. Lige nu prøver jeg ihærdigt at bruge nogle af de
parametre, du har anvendt - jeg får vist ikke helt det samme resultat.

Jeg har prøvet at klone solpletterne væk. Se resultatet her:
http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=86011-1.

mvh
Ole

Fra : Jack L.

Dato : 21-07-04 01:19

Ole Gyldenløve wrote:
> [...]
>
> Jeg har prøvet at arbejde lidt med billedet i PS, men ikke med et
> tilfredsstillende resultat. Jeg vil prøve den metode, du beskriver,

Vil det hjælpe lidt at du bruger multi-coatede filtre? Det skulle vist også
hjælpe lidt på solpletterne.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 21-07-04 06:34

> Vil det hjælpe lidt at du bruger multi-coatede filtre? Det skulle vist
også
> hjælpe lidt på solpletterne.

Selv har jeg søgt at klone solpletterne væk. Se resultatet her:

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 11:11

Ole Gyldenløve wrote:

> Selv har jeg søgt at klone solpletterne væk. Se resultatet her:
> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=86011-1.

Billedet har stadig nogle solstriber, og de er så svage, at de ikke
virker tilsigtet.

Hvis man har så meget modlys, at der kommer solstriber, så bør man
gøre en dyd ud af omstændighedderne, og så skal de være en del af
kompositionen.

Prøv at se flg. billede af snydebro:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/vaerbro_aa_og_aadal/_snyde_bro_i_modlys-02.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-07-04 10:33

"Ole Gyldenløve"
> [...]
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=86011. Kommentarer er velkomne.
>
> Hvordan kan jeg slippe af med "solpletterne"?

Du har da løst problemet meget godt på den redigerede udgave,
jeg ville have foreslået klon og healing værktøjet.
For at undgå det i fremtiden, hold hånden, et ugeblad eller en
flamingo plade op og skygge mod solen. Hvis du har uv filter
på så tag det af, og vær sikker på frontglasset er totalt rent..
Men zoom objektiver er som regel ikke så geniale i modlys,
multicoating eller ej alle de glas elementer er namnam for sol
pletter.
Til billedet vil jeg gi' Niels ret, selv om han har formuleret det
på sin velkendte (humoristiske) måde. Billedet kunne have
været fantastisk med den rigtige belysning.. Så det er op til een
hvor meget man vil lægge i det. Nogle af mine Indien billeder,
som desværre kun findes som thumbnails på psig, vandrede
jeg 5km ud til mit mål før sol opgang for at fange.. -max-
http://www.photosig.com/go/users/viewportfolio?id=105827

Fra : Benjamin Andresen

Dato : 21-07-04 21:23

Lige et hurtigt spørgsmål; lever du af at fotografere max? Jeg bliver zq
mere og mere imponeret for hver gang jeg ser nye billeder fra din hånd..
:) Benjamin

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-07-04 21:50

"Benjamin Andresen
> Lige et hurtigt spørgsmål; lever du af at fotografere max? Jeg bliver zq
> mere og mere imponeret for hver gang jeg ser nye billeder fra din hånd..
> :) Benjamin

Næh tak - jeg er glad amatør og det skal der ikke laves
om på - Godt at høre du syns om billederne, Benjamin.!!-max-

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 21-07-04 15:50

Tak til alle for den givtige kritik. Det er altid godt at få noget at tage
ved lære af.

mvh
Ole