Sammenligning af floats
Fra : Lisbet Kaas Petersen

Dato : 07-05-01 16:45

Hej

Jeg har brug for at sammenligne to floating point tal, hvor det kun er et
krav, at de skal være ens indtil 2. ciffer efter komma. Hvordan gør jeg
lettest det?

--
Bye
ICQ 113181477

Fra : Lars Dam

Dato : 07-05-01 17:11

On Mon, 7 May 2001 17:44:57 +0200, "Lisbet Kaas Petersen"
<lisbet.kaas@mail.tele.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har brug for at sammenligne to floating point tal, hvor det kun er et
>krav, at de skal være ens indtil 2. ciffer efter komma. Hvordan gør jeg
>lettest det?

Du gange vel tallene med 100, og truncater dem?

1234.5667 * 100 = 123456.67, trunc=123456
1234.5689 * 100 = 123456.89, trunc=123456

vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 07-05-01 17:42

* Lars Dam

[snip]

> Du gange vel tallene med 100, og truncater dem?

og dersom det opprinnelige tallet * 100 > INT|LONG_MAX?

<URL:http://www.eskimo.com/~scs/C-faq/q14.5.html>

I dette tilfellet er det snakk om å velge passende verdi av epsilon
(imvho).

ivr
--
Documentation is like sex: when it is good, it is very, very good; and
when it is bad, it is better than nothing.

Fra : Thomas Krog

Dato : 07-05-01 21:21

det kommer an på om det skal forståes helt "bogstaveligt". Dvs skal følgende
to tal være ens?:

12,459
12,460

Lars's løsning vil returnere falsk mens Igor's løsning vil returnere sandt.

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 15-05-01 13:37

"Lisbet Kaas Petersen" wrote:
> Jeg har brug for at sammenligne to floating point tal, hvor det kun er et
> krav, at de skal være ens indtil 2. ciffer efter komma. Hvordan gør jeg
> lettest det?

if( fabs(tal1-tal2) < 0.01f )

Linjen undersøger om forskellen på tal1 og tal2 er mindre end 0,01.

--
mvh Rasmus Neckelmann