Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Flash-kort til Nikon D70
Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-07-04 00:11

Hej gruppe

Jeg sidder utålmodigt og venter på at mit nye D70 skal komme efter
weekenden. Men jeg er pludselig kommet i tvivl om der overhovedet leveres
flash-kort med i pakken?
Er der nogle af jer glade D70-ejere, der kan svare på det? Og hvilken
størrelse?
Hvilket mærke/type skal man i øvrigt gå efter, hvis man skal have et hurtig
kort til sådan en fætter? (Er vant til Memory Sticks)

P.f.t.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 00:28

[snip]
> Jeg sidder utålmodigt og venter på at mit nye D70 skal komme efter
> weekenden. Men jeg er pludselig kommet i tvivl om der overhovedet leveres
> flash-kort med i pakken?

Hej Kristian.
Nej, der følger ikke noget flashkort med D70 eller D70 kit løsningen, og det
er godt det samme. Hvad kan man bruge et 16 eller 32 mb kort til?

> Hvilket mærke/type skal man i øvrigt gå efter, hvis man skal have et
hurtig
> kort til sådan en fætter? (Er vant til Memory Sticks)

Det kommer lidt an på hvor tæt du vil skyde, og hvor mange penge du vil
kaste efter sådan et kort. Hvis du vil have fuld hastighed, er det Sandisk
Extreme/Ultra II du bør købe. Tager du sjældent mere end 1-2-3 billeder i ét
rap, er korthastigheden ikke altafgørende, idet kameraet har en god buffer.
Se iøvrigt Rob Galbraith's side om DSLR kameraer og udnyttelse af
forskellige CF kort:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816

Jeg agter selv at fortsætte med den hukommelse jeg bruger til mit lomme Ixus
den dag idag. Men mine blomster flygter selvfølgelig også meget sjældent :)

Mange hilsner Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-07-04 05:14

"JBT"
> [...]
> den dag idag. Men mine blomster flygter selvfølgelig også meget sjældent :)

Kameaet har en go buffer, så spar pengene og køb evt et Transcend,
eller hva der ellers er på tilbud, Imo mindst 512mb eller 1gb..
Igår faldt jeg over et par grimme ællinger og skød 1,5gb på et par timer,
og jeg skyder kun 2mb jpg'er.. Så imo køb så stort du har råd til. -max-

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 17-07-04 08:08

> Igår faldt jeg over et par grimme ællinger og skød 1,5gb på et par timer,
> og jeg skyder kun 2mb jpg'er.. Så imo køb så stort du har råd til.
-max-

Og hvis du på et tidspunkt begynder at skyde alt i RAW, får du hurtigt brug
for pladsen...

mvh
Ole

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-07-04 17:24

"Ole Gyldenløve" skrev 17.07.2004 9:08:

> Og hvis du på et tidspunkt begynder at skyde alt i RAW, får du hurtigt brug
> for pladsen...

Det glæder jeg mig til, men jeg tror jeg starter i JPEG.

Efter investeringen i kamera og flash er det blevet til et 512 Mb SanDisk
Ultra II og en PCMCIA adapter. Så må jeg spare sammen til et 2GB kort. Puha
- det ser ud til at sådan et SLR er starten på en uendelig
udstyrsønskeliste...

/kristian

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 17-07-04 17:37

> - det ser ud til at sådan et SLR er starten på en uendelig
> udstyrsønskeliste...

Så bare vent til du synes, du skal have noget nyt glas...

mvh
Ole

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-07-04 17:48

"Ole Gyldenløve" skrev 17.07.2004 18:36:

> Så bare vent til du synes, du skal have noget nyt glas...

Jeps... Jeg har allerede kig på et par lækre stykker... Men der går lige et
par dage før jeg har de 12.000 til den lækre NIKKOR AFD-S VR 70-200 MM. 2.8G
ED IF.

/kristian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-07-04 08:29

"JBT" skrev 17.07.2004 1:28:

> Nej, der følger ikke noget flashkort med D70 eller D70 kit løsningen, og det
> er godt det samme. Hvad kan man bruge et 16 eller 32 mb kort til?

Ja - det er jo lige det. Men det var bare meget rart at vide, at jeg altså
lige skal huske at gå en tur i byen inden det kommer. Det ville være nederen
at stå med kameraet i hånden og så ikke have et kort.

> [...]
> rap, er korthastigheden ikke altafgørende, idet kameraet har en god buffer.
> Se iøvrigt Rob Galbraith's side om DSLR kameraer og udnyttelse af

Tak for linket - jeg skal naturligvis ha' det hurtigste
Jeg tror jeg ender på et 512 MB Ultra II - det er vist lige hvad pengepungen
kan håndtere efter investeringen i kameraet. Måske skulle jeg have bestilt
et kort i stedet for en flash....

Tak til alle for svarene - jeg glæder mig som en lille dreng til pakken
kommer!

/kristian

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-07-04 08:37

"Kristian Storgaard"

> [...]
> at stå med kameraet i hånden og så ikke have et kort.

> Tak for linket - jeg skal naturligvis ha' det hurtigste

Det er spild af penge...!!! Køb et billigere 1gb kort...!!! -max-

Fra : Christian Grüner

Dato : 17-07-04 17:20

Du kan ikke sætte flashen op mod kortet, det er to ting der bare er
nødvendige! Jeg bruger flash en del!

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-07-04 17:27

"Christian Grüner" skrev 17.07.2004 18:19:

> Du kan ikke sætte flashen op mod kortet, det er to ting der bare er
> nødvendige! Jeg bruger flash en del!

Tak for støtten. Jeg mente også selv, at en ordentlig flash var en
uundværlig del af startpakken.

/kristian

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 17-07-04 17:39

[cut]Måske skulle jeg have bestilt et kort i stedet for en flash....[cut]

Et godt lys er absolut ikke at kimse af. Hvilken flash har du købt?

mvh
Ole

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-07-04 17:47

"Ole Gyldenløve" skrev 17.07.2004 18:38:

> Et godt lys er absolut ikke at kimse af. Hvilken flash har du købt?

Jeg har valgt en Nikon SB-600, som jeg umiddelbart synes gav en hel del for
pengene. SB-800 er også rigtig lækker, men også noget dyrere.

/kristian

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 17-07-04 21:17

> Jeg har valgt en Nikon SB-600, som jeg umiddelbart synes gav en hel del
for
> pengene. SB-800 er også rigtig lækker, men også noget dyrere.

Sidste år købte jeg en Nikon SÅ-80DX i Schweiz - en super flash til en OK
pris.

mvh
Ole

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-07-04 21:26

"Ole Gyldenløve"
> for
>
> Sidste år købte jeg en Nikon SÅ-80DX i Schweiz - en super flash til en OK
> [...]

Den er bare ikke kombatibel med Nikons nye flash system,
som sidder i D70'ern.. Nikons nye SB-600 og SB-800 er
dyre, men helt fantastiske og een af grundende til at vælge
D70.. -max-

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 17-07-04 21:29

> Den er bare ikke kombatibel med Nikons nye flash system,
> som sidder i D70'ern.. Nikons nye SB-600 og SB-800 er
> dyre, men helt fantastiske og een af grundende til at vælge
> D70.. -max-

Jeg bruger min SB 80 sammen med D100. I forhold til tidligere
ikke-dedikerede flashes på analoge kameraer er jeg meget overrasket over det
gode, bløde lys.

mvh
Ole

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-07-04 21:57

"Ole Gyldenløve"

> Jeg bruger min SB 80 sammen med D100. I forhold til tidligere
> ikke-dedikerede flashes på analoge kameraer er jeg meget overrasket over det
> [...]

D70 og D2H bruger et ny udviklet flash system.. D100 bruger det
gamle system, så der vil SB-80DX være glimrende..
Det vil bare ikke være smart at investere i sådan een idag, da alle
fremtidige kameraer fra Nikon vil bruge det nye system, som er bedre.
Jeg ved ikke hvad du mener med godt blødt lys, det lyder som noget
sludder, lyset der kommer fra en flash er sku det samme..)-max-

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 18-07-04 08:50

> Jeg ved ikke hvad du mener med godt blødt lys, det lyder som noget
> sludder, lyset der kommer fra en flash er sku det samme..)-max-

Jeg kan kun sammenligne med min gamle ikke-dedikerede flash. I forhold til
SB 80 synes den at give et noget hårdere lys med skarpe slagskygger. Det kan
så meget vel være, at samspillet mellem min gamle flash og mit N70-kamera
ikke har været optimalt. Allenfalds synes det som om lyset fra SB 80 er mere
blødt.

mvh
Ole

Fra : Christian Place

Dato : 17-07-04 00:23

On 2004-07-16, Kristian Storgaard <kristian@storgaard.dk> wrote:
> [...]
> flash-kort med i pakken?
> Er der nogle af jer glade D70-ejere, der kan svare på det? Og hvilken

Der er ikke noget 'hukommelses-kort' med i pakken, så der skal du ud og
ofre lidt flere penge.

/Christian