Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Snak lige om dybdeskarphed...
Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 15:41

Jeg har lige solgt min EF 50mm f/1.8II og samtidig købt den brugte EF 50mm
f/1.4, Goecker havde til salg. Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle opleve
så meget "bokeh" (hvad pokker betyder "bokeh" egentlig?) med et objektiv,
der ikke er et dedikeret makroobjektiv.

Dagens billede på min fotodagbog illustrerer min påstand (nej, det er ikke
oplæg til generel kritik af billedet, der blot er et testbillede med et nyt
objektiv). Jeg kan ligesom regne ud, at det kræver en del tilvænning at
benytte et objektiv med så lille dybdeskarphed ved store blændeåbninger. Jeg
har lige nu svært ved at se, hvad dette objektiv kan bruges til på korte
afstande og med stor blændeåbning, så jeg fortryder egentlig lidt...

--
-Jens B.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-04 16:07

Jens Bruun wrote:

> Dagens billede på min fotodagbog illustrerer min påstand

Dette billede er blot en gang blomster-knipseri.

Når man laver nærfotos af blomster, så skal der også arbejdes med
lyset og kompositionen, ellers bliver det blot en triviel
registrering af, hvordan den pågældne blomst ser ud, når man går
tilstækkelig tæt på den...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 16:14

--
-Jens B.

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-07-04 16:39

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> lyset og kompositionen, ellers bliver det blot en triviel
> registrering af, hvordan den pågældne blomst ser ud, når man går

Det er nemlig rigtigt. Jens, se her, hvordan en professionel fotograf ville
gøre:

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/blomster_planter/_anemone_hvid-07.html

Med venlig hilsen,

Morten Wartou
Amatørfotoforbrugsknipser

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-07-04 16:39

"Jens Bruun"
> [...]
> har lige nu svært ved at se, hvad dette objektiv kan bruges til på korte
> afstande og med stor blændeåbning, så jeg fortryder egentlig lidt...

Bokeh - det er alt det uskarpe, og når det ser godt ud siger
man beautiful bokeh, hehe, aner ikke hvad det står for..

Jeg er vild med min 1,4'er, den ekstra blænde er dejlig
når man rigtig skal hygge sig og ikke vil ødelægge stemningen
med en kapoow flash. Den lille dof er fantastisk til portrætter,
hvor kun lige øjnene skal være helt skarpe, men man skal måske
vænne sig til det..

Ellers flotte billeder i din logbog, man får jo indtryk af det
har været en vidunderlig solskins sommer, men det har det
vel også været alle andre steder end her.. Det kan jo nås
endnu.. -max-

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-07-04 17:36

-max- wrote:
> Jeg er vild med min 1,4'er, den ekstra blænde er dejlig
> når man rigtig skal hygge sig og ikke vil ødelægge stemningen
> med en kapoow flash. Den lille dof er fantastisk til portrætter,

Det kan man nu også klare med en 1.8'er, hvis man er villig til at
gå op i iso1600 :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Michael Holm

Dato : 15-07-04 00:05

Så byt den med min 50mm 1.8 Mk I med metalfatning og lidt oven i ?

--Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-07-04 12:23

"Michael Holm" <Valid@Email.com> skrev i en meddelelse

> Så byt den med min 50mm 1.8 Mk I med metalfatning og lidt oven i ?

Narh, f/1.8 er rent plastik i forhold til f/1.4, også selvom Mark I har
metalfatning. Jeg var faktisk lidt skuffet over materialekvaliteten på
f/1.8.

-Jens B.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-07-04 12:30

Jens Bruun wrote:
> Narh, f/1.8 er rent plastik i forhold til f/1.4, også selvom Mark I har
> metalfatning. Jeg var faktisk lidt skuffet over materialekvaliteten på
> f/1.8.

Det kan man da ikke være, uden ikke at have undersøgt noget :)

Den koster intet, og alle reviews siger at kvaliteten er billig men
den optiske kvalitet er god..

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 15-07-04 00:12

> Bokeh - det er alt det uskarpe, og når det ser godt ud siger
> man beautiful bokeh, hehe, aner ikke hvad det står for..

Hvert objektiv har sin måde at gengive det uskarpe bagved og foran et skarpt
motiv. - Det kaldes bokeh. Den perfekte (flotteste) bokeh er en, hvor en lys
prik på mørk baggrund bliver lysest i midten, og toner ud i kanten, på en
blød og lækker måde. De fleste objektivers bokeh tegner en flad uniform
(eller 5-6 kantet, afhængig af antalet af blade i blænden, og deres runding)
bokeh, og de virkelig grimme laver en lille cirkel (som sjovt nok er så stor
som objektivets COC (Circle Of Confusion))

Den grimmeste Bokeh fås med spejlteler, som tegner en doughnut bokeh.

Se illustrationer her: http://www.kenrockwell.com/tech/bokeh.htm

--Michael

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 17:46

> [...]
opleve
> så meget "bokeh" (hvad pokker betyder "bokeh" egentlig?) med et objektiv,

Tillykke med dit nye objektiv
Bokeh - måden objektivet opfører sig på, når billedet bliver uskarpt - er en
vigtig kvalitet. Din nye 1,4 er blandt de bedste.
Det kan være meget grimt og smukt.
Det er tre fine kvaliteter ved den store lysstyrke.
Du kan stille skarpt manuelt - selv i dårligt lys. Og AF virker bedre.
Du kan opnå meget lille dybdeskarphed - her er portrait et godt eksempel,
hvor du helt kan fjerne en urolig baggrund.
Og naturligvis får du mulighed dobbelt så meget lys gennem linsen. (ift 1,8)

> [...]
> har lige nu svært ved at se, hvad dette objektiv kan bruges til på korte
> afstande og med stor blændeåbning, så jeg fortryder egentlig lidt...

Selvom et nærbillede af en rose næppe er det oplagte motiv for minimal DOF,
kunne billedet ha' været anderledes og måske interessant.
Her mangler det rigtige lys og vinklen er vigtig!

Gert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-07-04 20:39

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> wrote:

[8<8<8<]
> Og naturligvis får du mulighed dobbelt så meget lys gennem linsen. (ift
1,8)

Knap nok.
Et objektiv indstillet på 1.4 slipper dobbelt så meget lys igennem som et
objekt indstillet på blænde 2.

Blænde 1.4 lukker 75% mere lys igennem end blænde 1.8
(log(1.8)/log(1.4)=1.75).

Venlig hilsen

Mogens Hansen