Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon PowerShot Pro 1 og RAW
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-07-04 12:53

Jeg sidder pt. med et Canon PowerShot Pro 1 og kan ikke få det til
at fungere, som beskrevet i manualen, hvad angår RAW-formatet.

På side 60 står der, at man blot skal trykke på FUNC-knappen, vælge
L* og derefter RAW. Problemet er bare, at RAW ikke er på listen.
Man kan kun vælge L, M1, M2, M3 og S. Hvad hulen mangler jeg mon at
slå fra eller til?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-07-04 13:02

Det er sikkert som på andre Canon kameraer, der supporter RAW, at det kun er
tilgængeligt i P, Av, Tv og M programmer.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Deaster

Dato : 14-07-04 13:06

> [...]
> L* og derefter RAW. Problemet er bare, at RAW ikke er på listen.
> Man kan kun vælge L, M1, M2, M3 og S. Hvad hulen mangler jeg mon at

Sikker på du ikke står på "idioet"/den grønne zone på vælgeren, for så
virker det sikkert ikke. Prøv at sætte den til P zonen?

Deaster
"War is God´s way of teaching
Americans geography"

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-07-04 13:35

Deaster skrev:

> Sikker på du ikke står på "idioet"/den grønne zone på
> vælgeren, for så virker det sikkert ikke. Prøv at sætte den
> til P zonen?

<Tada.wav>. Det kunne de da godt lige nævne på side 60, men det
var derfor ja. Tak for hjælpen til dig og Hans.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Deaster

Dato : 14-07-04 13:52

> <Tada.wav>. Det kunne de da godt lige nævne på side 60, men det
> var derfor ja. Tak for hjælpen til dig og Hans.

Hehe, jaa det tog også lige mig et stykke tid at finde ud af det.

Deaster
"War is God´s way of teaching
Americans geography"

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-07-04 15:18

Deaster skrev:

> Hehe, jaa det tog også lige mig et stykke tid at finde ud af det.

Er du ellers tilfreds med kameraet?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Deaster

Dato : 14-07-04 17:03

Thomas G. Madsen wrote:

> Er du ellers tilfreds med kameraet?

NU har jeg ikke et Pro 1 IS, men et 10D, men der er det præcis samme
ting, ingen RAW i "idiot" mode.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-07-04 17:40

Deaster wrote:
> NU har jeg ikke et Pro 1 IS, men et 10D, men der er det præcis samme
> ting, ingen RAW i "idiot" mode.

Det er klart, det er nemlig kun idioter der ikke skyder RAW )

// Hans, der forventer at blive svinet til nu :)
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 17:50

> Det er klart, det er nemlig kun idioter der ikke skyder RAW

Dumme svin - må dine RAW-filer krybe i vask!

--
-Jens B.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-07-04 18:01

Jens Bruun wrote:
> Dumme svin - må dine RAW-filer krybe i vask!

Det ville faktisk være dejligt.. det er %¤#%¤# belastende at de ikke
fylder mindre hvis man zipper dem :)

// Hans, med ca. 50gig RAW-filer.
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-07-04 17:08

Deaster skrev:

> NU har jeg ikke et Pro 1 IS, men et 10D, men der er det præcis
> samme ting, ingen RAW i "idiot" mode.

Nå ok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-07-04 03:32

Hans Joergensen skrev:

> Det er klart, det er nemlig kun idioter der ikke skyder RAW )

:)
Det undrer mig bare egentlig, hvordan I gæve RAW-folk klarer jer ude
i marken. Til Canon PowerShot Pro 1 følger der f.eks. et 64 MB memory-
kort med, som kun kan indeholde sølle seks billeder i RAW. Det kommer
man jo ikke langt med. Investerer I i MicroDrives eller hur?

--
Hilsen
Madsen

Fra : HKJ

Dato : 15-07-04 05:44

> [...]
> kort med, som kun kan indeholde sølle seks billeder i RAW. Det kommer
> man jo ikke langt med. Investerer I i MicroDrives eller hur?

Microdrive er ihvertfald udemærket, på mit D70 kan jeg skyde over 700 raw
billeder. Hvis jeg skal på en flerdags tur tager jeg så mit x-drive med, som
kan rumme over 5000 billeder og selv kopierer fra Microdrevet.

Fra : ab©

Dato : 15-07-04 10:05

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> Microdrive er ihvertfald udemærket, på mit D70 kan jeg skyde over 700 raw
> billeder....

En indskudt bemærkning: Efter manualen fylder et foto i RAW-formatet ca. 5
MB - og det skulle så ca. give 7-800 fotos på 4 GB. Men jeg kan ikke få
plads til nær så mange (kun under 400). Har du gjort noget specielt ud af
formateringen af dit microdrive ? Jeg lod kameraet gøre det ganske
automatisk ?

ab

Fra : HKJ

Dato : 15-07-04 10:09

"ab©" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote in message

> [...]
> plads til nær så mange (kun under 400). Har du gjort noget specielt ud af
> formateringen af dit microdrive ? Jeg lod kameraet gøre det ganske

Har du prøvet?
Eller stoler du bare på tælleren, den viser cirka halvdelen af hvad der er
plads til.

Fra : ab©

Dato : 15-07-04 10:18

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet?

Tak for dit svar - nej jeg har ikke været over 50%

> Eller stoler du bare på tælleren, den viser cirka halvdelen af hvad der er
> plads til.

OK - det var jeg (heller ikke) klar over.

ab

Fra : Deaster

Dato : 15-07-04 07:08

> [...]
> kort med, som kun kan indeholde sølle seks billeder i RAW. Det kommer
> man jo ikke langt med. Investerer I i MicroDrives eller hur?

På et 4 Gb MD kort kan der ligge en del RAW billeder.

Deaster
"War is God´s way of teaching
Americans geography"

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-07-04 08:11

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> kort med, som kun kan indeholde sølle seks billeder i RAW. Det kommer
> man jo ikke langt med. Investerer I i MicroDrives eller hur?

Jeg har købt mig en Archos Gmini 220.. 20gig harddiskbaseret
mp3-afspiller med CF-læser.

Det virker fint.

Ellers kan jeg ca. i alt have 110-130 RAW-billeder på 512+256meg plads.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-07-04 13:34

Hans Joergensen skrev:

> Jeg har købt mig en Archos Gmini 220.. 20gig harddiskbaseret
> mp3-afspiller med CF-læser.

Det var smart. Så tømmer du bare CF-kortet ind i den engang
imellem?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-07-04 13:56

Thomas G. Madsen wrote:
> Det var smart. Så tømmer du bare CF-kortet ind i den engang
> imellem?

Jah, for det meste når det er fyldt op :)

Det er ganske simpelt.

Når kortet er ved at være fyldt op skifter man kort, sætter det fulde
i Archos'en, sætter den til at kopiere billeder ind,
formatterer det nye kort i kameraet og så skyder man blot løs mens
det andet kort bliver klar igen.

Det er ret anvendeligt til sport, hvor man hurtigt kan få skudt et
par hundrede billeder, eller flere.

Jeg kan nå at kopiere 9.5gig ind på en fuldt opladet Archos før den
løber tør for power.. og desværre er batteriet ikke til at skifte.
Men jeg er tilfreds.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-07-04 13:34

HKJ skrev:

> Microdrive er ihvertfald udemærket, på mit D70 kan jeg skyde
> over 700 raw billeder.

I manualen til Canon PowerShot Pro 1 står der, at Microdrives er
sarte over for stød, men det er åbenbart en storm i et glas vand.

--
Hilsen
Madsen

Fra : HKJ

Dato : 15-07-04 13:38

> I manualen til Canon PowerShot Pro 1 står der, at Microdrives er
> sarte over for stød, men det er åbenbart en storm i et glas vand.

Nok ikke mere end selve kameraet.

Men lad være med at smide med det, når det er ude af kameraet.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-07-04 18:09

Deaster skrev:

> NU har jeg ikke et Pro 1 IS, men et 10D, men der er det præcis
> samme ting, ingen RAW i "idiot" mode.

Jeg har været ude og skyde lidt med PowerShot Pro 1 i dag og er
ikke 100 % tilfreds med resultatet. Der er lige lovlig meget støj
i billederne til min smag og det døjer med chromatisk aberration.
Se f.eks. trækronen til højre på dette billede:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/powershot_pro1/chromatisk_aberration.jpg

Lige nu, er jeg i syv sind. Vil man mon få et bedre kamera, hvis
man bytter det til et Canon 300D? Er det ikke noget med, at 300D
og 10D har den samme indmad?
Er den linse, som normalt følger med til 300D mon noget værd?
Jeg kan se, at man kan få et 300D med EF 18-55mm Zoom Lens til
7795,- kr. Det er stort set samme pris, som PowerShot Pro 1
koster.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Deaster

Dato : 15-07-04 19:15

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> i billederne til min smag og det døjer med chromatisk aberration.
> Se f.eks. trækronen til højre på dette billede:

Mjaa, det ser nu ikke specielt imponerende ud, hvilken iso er det taget
ved, og kan du ikke prøve at lægge hele billedet ud istedet for et
udsnit.

> Lige nu, er jeg i syv sind. Vil man mon få et bedre kamera, hvis
> man bytter det til et Canon 300D?

Det er der vist ingen tvivl om, men husk også nogle ordentlige
objektiver.

> Er det ikke noget med, at 300D
> og 10D har den samme indmad?

Joo, de deler meget indmad, sensoseren er nøjagtig den samme

> Er den linse, som normalt følger med til 300D mon noget værd?

Den er ihvertfald merprisen på 600-800 kr. værd, et fantastisk objektiv
er det dog ikke.

> Jeg kan se, at man kan få et 300D med EF 18-55mm Zoom Lens til
> 7795,- kr. Det er stort set samme pris, som PowerShot Pro 1
> koster.

Hehe, jeg havde misforstået det gennem alle posterne, havde fået
blandet et S1 IS ind i det ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 15-07-04 19:44

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/powershot_pro1/chromatisk_aberration.jpg
>
> Lige nu, er jeg i syv sind. Vil man mon få et bedre kamera, hvis

Hvis du er ude efter samme type kamera som Pro1, kan du også overveje et
Olympus C-8080. Det har færre problemer med støj og CA, men også mindre
zoom-område (5*, 28-140 mm ækv). Det har et lysstærkt LCD-display og en
udmærket super-macro mode. Pris i DK omkring 7-7½ tkr; i DE omkring 6½
tkr. Og ligesom på Pro1 er der naturligvis ikke udskiftelig optik...

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-07-04 21:57

Kurt Kjær Jensen skrev:

> [...]
> og CA, men også mindre zoom-område (5*, 28-140 mm ækv). Det
> har et lysstærkt LCD-display og en udmærket super-macro mode.

Jeg investerede egentlig i PowerShot Pro 1 ud fra en test i det
sidste nye Datatid, hvor PowerShot Pro 1 bliver kåret som vinder
både i "bedst i test" og "bedste køb" blandt Konica Minolta A2,
Nikon Coolpix 8700, Olympus Camedia C-8080 og Sony Cybershot F828.

Det mest latterlige er bare, at jeg har købt kameraet i troen
på, at det er et spejlrefleks. Sådan går det, når man lige står
og mangler et digitalkamera og ikke ser sig godt nok for inden
man køber.

Nu står jeg så i den situation, at jeg ikke kan bestemme mig.
Det er en god ting, at man kan bruge LCD-displayet som søger på
et kamera som PowerShot Pro 1. Det ville jeg vel ikke kunne på
et spejlrefleks, men jeg har erfaret i dag, at LCD-displayet
er nytteløst udendørs, og jeg er ikke vild med at kigge i den
"almindelige" søger, som tilsyneladende også er digital.
Det man ser igennem den, er fyldt med vandrette striber, som
gør det svært at se, om billedet er i fokus eller ej.

PowerShot Pro 1 kan optage videoklip. Det vil jeg hellere ikke
kunne med et spejlrefleks, men hvis billedkvaliteten generelt
er synlig bedre på et spejlrefleks, vil jeg vælge at bytte mit
PowerShot Pro 1 til et 300D. Jeg gider bare ikke, hvis man stort
set får den samme billedkvalitet, men så bare vinker farvel
til muligheden for at bruge LCD-skærmen som søger (som er ret
praktisk indendørs) og mulighed for optagelse af korte videoklip.

--
Hilsen
Madsen

Fra : ea

Dato : 15-07-04 22:24

KLIP
> [...]
> til muligheden for at bruge LCD-skærmen som søger (som er ret
> praktisk indendørs) og mulighed for optagelse af korte videoklip.

Se her: test af 300 D m.m.
http://akamera.no/art.php?artikkelid=4161
M.v.h.
E.A.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-07-04 21:57

Deaster skrev:

> Mjaa, det ser nu ikke specielt imponerende ud, hvilken iso er
> det taget ved,

ISO 50, som er standardindstillingen.

> og kan du ikke prøve at lægge hele billedet ud istedet for et
> udsnit.

Nu er det ikke just et billede, som er ret meget værd at se på,
for andre end dem, som interesserer sig for byggeriet og billedet
er taget i RAW, men på følgende adresse kan du hente det i JPEG
kvalitet 8 gemt fra Photoshop CS, hvor jeg har valgt standard-
indstillingerne i dens RAW-plugin:

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/powershot_pro1/rw_0027.jpg>
(1,11 MB). Bemærk mændende ude til venstre også. Specielt ham
i den mørkeblå trøje er helt lilla i kanten og billedet virker
i det hele taget grumset, synes jeg.

Dette billede har også tendens til chromatisk aberration i
træerne i det fjerne:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/powershot_pro1/rw_0024.jpg>
(1,25 MB).

PS. Jeg er klar over, at man kan fjerne chromatisk aberration
med Photoshops RAW-plugin, men det bedste ville jo da være at
kunne undgå det i rå-optagelsen.

> Det er der vist ingen tvivl om, men husk også nogle ordentlige
> objektiver.

Jeg har ikke råd til at gå ret meget over 10.000,- så i første
omgang, ville jeg nøjes med at købe det objektiv, som følger
med til 300D. Altså den der EF 18-55mm Zoom Lens.

> Den er ihvertfald merprisen på 600-800 kr. værd, et fantastisk
> objektiv er det dog ikke.

Men tror du det er synligt bedre end det der sidder på Canon
PowerShot Pro 1, som efter sigende skulle være af samme type,
som dem de bruger på deres spejlreflekskameraer (skulle kunne
kendes ved den røde ring)?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Deaster

Dato : 16-07-04 07:33

> [...]
> (1,11 MB). Bemærk mændende ude til venstre også. Specielt ham
> i den mørkeblå trøje er helt lilla i kanten og billedet virker

Jep, hvis det ikke er pga. overdreven jpeg kompression, ser det noget
støjfyldt og grumset ud.

> Dette billede har også tendens til chromatisk aberration i
> træerne i det fjerne:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/powershot_pro1/rw_0024.jpg>
> (1,25 MB).

En smule, meeen ikke så meget igen.

> Jeg har ikke råd til at gå ret meget over 10.000,- så i første
> omgang, ville jeg nøjes med at købe det objektiv, som følger
> med til 300D. Altså den der EF 18-55mm Zoom Lens.

Du undgår ihvertfald rigtigt, rigtigt meget af CA og den iso støj du slås
med nu.

> [...]
> PowerShot Pro 1, som efter sigende skulle være af samme type,
> som dem de bruger på deres spejlreflekskameraer (skulle kunne

Uden overhovedet at kende Pro1 ret meget, er jeg næsten 100% sikker på at et
300D er et bedre kamera på stort set alle områder, måske undtagen
størrelsen, og måske lysstyrken på det medfølgende objektiv til 300D.

Deaster
"War is God´s way of teaching
Americans geography"

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-07-04 23:20

ea skrev:

> Se her: test af 300 D m.m.
> http://akamera.no/art.php?artikkelid=4161

Tak. Jeg har også været ved at studere:
<http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page22.asp>

| Excellent resolution, matches EOS 10D
| Noise free 'silky smooth' images at ISO 100, 200 and 400
| Bundled EF-S 18 - 55 mm is surprisingly good considering its
| price and weight

Hmm, jeg er pt. fristet til at bytte til sådan et i stedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra :

Dato : 15-07-04 23:42

"> Hmm, jeg er pt. fristet til at bytte til sådan et i stedet.

> --
> Hilsen
> Madsen

Find dog en forhandler der har en og prøv den, ell endnu bedre køb den over
nettet så har du 14 dage at prøve/lege i og fuld returret (penge retur) Husk
dog at du ikke må bryde forseglingen til softwaren.Jeg købte 300d,som jeg
er MEGET glad for.
Hilsen henrik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-07-04 23:52

HØ skrev:

> Find dog en forhandler der har en og prøv den, ell endnu bedre
> køb den over nettet så har du 14 dage at prøve/lege i og fuld
> returret (penge retur)

Det har jeg skam også gjort. :)
Canon PowerShot Pro 1 er købt over nettet og jeg har lige sendt
en mail til forhandler om at få det byttet til et 300D i stedet.

> Husk dog at du ikke må bryde forseglingen til softwaren.

Det har jeg heller ikke. Har kun brudt forseglingen til manualen.

> Jeg købte 300d,som jeg er MEGET glad for.

Jeg er spændt på at prøve det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-07-04 12:44

Deaster skrev:

> Jep, hvis det ikke er pga. overdreven jpeg kompression, ser
> det noget støjfyldt og grumset ud.

Kvalitet 8, vil jeg ikke kalde for overdreven kompression og
det er lige så grumset inden det bliver gemt.

> Du undgår ihvertfald rigtigt, rigtigt meget af CA og den iso
> støj du slås med nu.

Det tyder det på ja og det skulle efter sigende være værre
fra ISO100 op opefter på PowerShot Pro 1. Det har jeg dog ikke
testet.

> Uden overhovedet at kende Pro1 ret meget, er jeg næsten 100%
> sikker på at et 300D er et bedre kamera på stort set alle
> områder, måske undtagen størrelsen, og måske lysstyrken på det
> medfølgende objektiv til 300D.

Det ville ikke gøre mig noget at kameraet er større. Faktisk
er PowerShot Pro 1 for lille til min smag. Man går hele tiden
med en fornemmelse af, at man ikke har ordentlig fat i det.
Det passer ikke ret godt i min hånd i hvert tilfælde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Deaster

Dato : 16-07-04 13:14

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse >
> Det tyder det på ja og det skulle efter sigende være værre
> fra ISO100 op opefter på PowerShot Pro 1. Det har jeg dog ikke
> testet.

Ja selv ved iso 800 ser det ret fornuftigt ud på mit 10D.

> [...]
> med en fornemmelse af, at man ikke har ordentlig fat i det.
> Det passer ikke ret godt i min hånd i hvert tilfælde.

Så sørg for at købe et batterigreb til 300D, du vil ikke af med det når du
først har prøvet det.

Deaster
"War is God´s way of teaching
Americans geography"