Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D100 - ISO i EXIF?
Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 11-07-04 20:52

Jeg har forgæves søgt at trække ISO-tallet ud af mine billeders EXIF-data.
Hvor har Nikon gemt ISO-koden i billeder taget med D100?

Ole Gyldenløve
e-mail ole @ gyldenlove.dk

Fra : Christian Grüner

Dato : 12-07-04 00:22

Under sensitivity, fame en usmart placering :/ Har selv samme prblem når
jeg bruger Nikon Capture og går over til tiff-formatet fra .nef.

Løsning ved ikke jeg ikke om der er :/

Fra : Klaus Madsen

Dato : 12-07-04 01:48

"Ole Gyldenløve" <ole@*gyldenlove.dk> wrote in message
> Jeg har forgæves søgt at trække ISO-tallet ud af mine billeders EXIF-data.
> Hvor har Nikon gemt ISO-koden i billeder taget med D100?

Det kommer an på flere ting.

Er det Raw eller Jpg

Det er heller ikke ligegyldigt hvilket program du har brugt til konvertering
fra Raw til Jpg eller Tiff

Og det er heller ikke ligegyldigt hvilken program du bruger til at aflæse
dine Exif-data.

Når jeg f.eks. aflæser Exif-data fra et Raw-billede i ACDSEE så kan jeg
heller ikke aflæse Iso-tallet, men når jeg gør det fra Photoshop´s
filebrowser, kan jeg godt.

Det står under "Iso Speed Ratings"

Mvh. Klaus

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 12-07-04 16:13

> [...]
>
> Når jeg f.eks. aflæser Exif-data fra et Raw-billede i ACDSEE så kan jeg
> heller ikke aflæse Iso-tallet, men når jeg gør det fra Photoshop´s

Jeg fandt lige lidt på nettet:
"I am currently working with some photo cataloguing software and when
setting up the "display EXIF" function found that the ISO from D100 was not
showing up. In Nikon Browser and Capture the ISO setting shows up. I thought
maybe it was the cataloguing software. In Capture I "sent" an image to
Photoshop. I went to file "file info" and the ISO is not there in the EXIF
either.
Anyone have any thought on why it's not exporting?

Answer:

Nikon puts the ISO information into a non-standard, Nikon EXIF extension.
Only programs that know and understand Nikon extensions will be able to read
ISO settings from D100 images. If you're a developer you can find out the
Nikon makernote information by searching Google for - guess what - "Nikon
Makernote"

mvh

Ole