Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 Focus fejl ?
Fra : Allan R.

Dato : 11-07-04 13:06

Hej

Efter, at have læst at nogle D70 skulle have focus fejl ville jeg lige tjekk
mit eget.

Jeg købte i går en Nikon AF 180 mm f/2.8 ED brugt igennem dba.dk og ville så
bruge den til formålet.

Jeg har så taget nogle billeder at øldåser der forskudt fra hinanden med ca.
5-7 mm afstand i dybden. Jeg focuserede så på dåsen i midten.

Ved blænde 2.8 er det tydeligt, at dåsen i midten ikke er i focus, og at
dåsen til højre (som står længere) fremme er mere skarp. Dette kunne jo så
tyde på et front focus problem !

Tog så et billede med større blænde tal, og her er der ikke noget problem,
da dybde skarpheden klarer det.

Ville så lige tjekke om det var min fine nye optik der var kaput. Derfor tog
jeg også lige et billede med DX18-70 på 70 mm og blænde 4.5. Her er der
skarphed i hele billedetom

Jeg har lagt billeder på dk.binaer under "Nikon D70 focus fejl"

Nu er spørgsmålet så om det er Kameraet eller 180 mm optikken der har et
problem ?

Er der nogen der har nogle fiduser til, hvordan jeg kan afgøre om det er det
ene eller det andet ?

Hilsen

Allan R.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-07-04 13:52

"Allan R."
> Hej
>
> Efter, at have læst at nogle D70 skulle have focus fejl ville jeg lige tjekk
> mit eget.
> Allan R.

Ojojoj - det er nogle voldsomt store filer..50k er rigeligt!!
Anyway - du er sikker på du ikke har benyttet et andet
fokus punkt end det midterste!?

Lav en ny test.. Tegn en streg på et ark papir, lav en stor
prik på midten og fotografer fra en vinkel på ca 45 grader.
Brug gerne stativ eller anden støtte.. -max-

Fra : Allan R.

Dato : 11-07-04 14:53

> Lav en ny test.. Tegn en streg på et ark papir, lav en stor
> prik på midten og fotografer fra en vinkel på ca 45 grader.
> Brug gerne stativ eller anden støtte.. -max-

Nu har jeg lavet en test med et målebånd, istedet for papir. Måle båndet
ligger i en vinkel på ca. 45 grader, kameraet står i en lang vinduskarm og
er derved støttet. Der er mere end 1.5 meter til objekt.

Kameraet står i AF-S og single area. Focus område er center.

Jeg har focusert på det røde 10 tal, hvor stregen i 10 tallet går lige
igennem center i søgeren.

Det viser igen tydeligt et problem

Allan R

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-07-04 14:59

"Allan R."

> [...]
>
> Kameraet står i AF-S og single area. Focus område er center.
>
> Jeg har focusert på det røde 10 tal, hvor stregen i 10 tallet går lige

Nah - ikke noget at blive depremeret over, det kan nemt
fikses, og når det er gjort har du et af de bedste objektiver
Nikon har lavet.. Var der ingen garanti, eller evt en aftale
om at sælger betaler for rep. som ikke behøver at være dyr!-max-

Fra : Allan R.

Dato : 11-07-04 15:05

> [...]
> Nikon har lavet.. Var der ingen garanti, eller evt en aftale
> om at sælger betaler for rep. som ikke behøver at være dyr!-max-

Der er ikke lavet nogen aftale om rep. jeg regnede jo også med at optikken
var ok.

Jeg ved jo stadig heller ikke om det er Hus eller linse !

Jeg gav 1600 kr. og objektivet er i virkelig flot stand, så skulle der ryge
lidt til rep, så går det vel også, men det vil da være trist.

Allan R.

Fra : David List

Dato : 11-07-04 17:12

On Sun, 11 Jul 2004 16:04:40 +0200,
Allan R. <skybums@ofir.dk>
wrote in <40f148ef$0$191$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> Der er ikke lavet nogen aftale om rep. jeg regnede jo også med at optikken
> var ok.

Du indledte traaden med at jaevnfoere dit problem med de diskussioner,
der har vaeret foert i diverse fora om et problem med D70's
autofokus. Dette problem ligger helt entydigt i huset (bortset fra
enkelte tilfaelde, hvor det er aabenlyst at brugeren blot ikke har
begreb om at anvende fokuserings-felterne og -metoderne).

> Jeg ved jo stadig heller ikke om det er Hus eller linse !

Du skriver intet om evt. lignende forsoeg med andre objektiver. Du
bliver noedt til at udfoere dit maalebaandsforsoeg med et par andre
objektiver monteret for at kunne laegge skylden for problemet entydigt
paa enten huset eller objektivet.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Allan R.

Dato : 11-07-04 17:27

> [...]

> bliver noedt til at udfoere dit maalebaandsforsoeg med et par andre
> objektiver monteret for at kunne laegge skylden for problemet entydigt

Hej David

Hvis du læste hele tråden, så kan du se at jeg har lave forsøge med en
DX18-70 linse som faktisk viser LIDT tendens til back focus, og 180 mm er
der problemet front focus.

De er de to objektiver jeg ejer, så jeg kan ikke gøre det med flere !

Du kan også i tråden læse at jeg har styr på focus metoderne.

Allan R.

Fra : David List

Dato : 13-07-04 16:32

On Sun, 11 Jul 2004 18:27:22 +0200,
Allan R. <skybums@ofir.dk>
wrote in <40f16a5a$0$12551$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:

> Hvis du læste hele tråden, så kan du se at jeg har lave forsøge med en
> DX18-70 linse som faktisk viser LIDT tendens til back focus, og 180 mm er
> der problemet front focus.

Du skriver i din foerste meddelelse i traaden at du har taget et af
dine oeldaaseskud med 18-70 objektivet. Du skriver at denne optagelse
viste skarphed i hele billedfeltet. Du skriver ikke noget om backfocus
tendenser med dette objektiv.

Jeg foreslog dig at foretage maalebaandsforsoeget med et andet
objektiv end 180 mm objektivet. Det skriver du ikke nogen af dine
meddelelser at du har gjort.

Se i oevrigt her:
http://md.co.za/d70/
Tim Jackson har lavet et focus chart, der goer det muligt at lave
ensartede tests fra gang til gang.

> De er de to objektiver jeg ejer, så jeg kan ikke gøre det med flere !

Det er vist tidligere lykkedes nogle her i gruppen at faa lov til at
laane udstyr fra andre der laeser meddelelserne i gruppen, med det
formaal at afproeve en metode eller om der er problemer med deres eget
udstyr.

Proev at spoerge her i gruppen om du kan laane et autofokus objektiv
med hoej blaende. Mit forslag vil vaere et Nikkor 50mm f1.4 eller
Nikkor 50mm f1.8. Med den hoeje blaende vil du kunne skabe lille
skarphedsdybde, og dermed helt sikkert kunne afgoere om der er et
problem med kamerahuset (naturligvis skal objektivet saa ogsaa testes
paa samme maade med et andet kamerahus - f.eks. ejerens).

Jeg har desvaerre ikke selv et saadant objektiv (endnu!), eller maatte
du meget gerne laane det, hvis du er i Storkoebenhavn-omraadet.

> Du kan også i tråden læse at jeg har styr på focus metoderne.

Jeg skrev at visse forvirrer begreberne fordi de ikke kender effekten
af anvendelsen af de forskellige fokuseringsmetoder, D70 kan
tilbyde. Jeg skrev *ikke* at du ikke havde styr paa metoderne. Det
paapeger du saa udmaerket i din foerste meddelelse i traaden at du har
:)

Fra : Allan R.

Dato : 13-07-04 20:12

Hej David

> [...]

> Jeg foreslog dig at foretage maalebaandsforsoeget med et andet
> objektiv end 180 mm objektivet. Det skriver du ikke nogen af dine

Syntes nu ellers de burde have fremgået af mine indlæg, og mine posts i
dk.binaer (og deres navne).

Nå men lige meget med det, jeg må jo lære og udtrykke mig bedre

> Se i oevrigt her:
> http://md.co.za/d70/
> Tim Jackson har lavet et focus chart, der goer det muligt at lave
> ensartede tests fra gang til gang

Tak for linket.

Efter og have snakket med en gut ved Nikon importøren, har jeg sendt både
hus og begge objektiver til ham. Så nu afventer jeg spændt resultatet.

Så jeg må vente lidt med og lave min egne test til det er hjemme igen.

Tak for hjælpen til alle

Allan R.

Fra : David List

Dato : 14-07-04 16:43

On Tue, 13 Jul 2004 21:11:35 +0200,
Allan R. <skybums@ofir.dk>
wrote in <40f433d7$0$221$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

....<snip>...
> Efter og have snakket med en gut ved Nikon importøren, har jeg sendt både
> hus og begge objektiver til ham. Så nu afventer jeg spændt resultatet.

Held og lykke...

I alle tilfaelde jeg kender til, hvor brugere har sendt kameraet til
Nikon for at rette et problem som entydigt kunne diagnosticeres som
backfocus problemet, har fejlen vaeret rettet da kameraet kom tilbage.

I enkelte tilfaelde har brugere rapporteret at kameraets firmware var
opdateret til en version som endnu ikke kan hentes fra Nikons
support-site. Det kunne da vaere spaendende at hoere om du ogsaa
oplever det.

Fra : Allan R.

Dato : 11-07-04 15:01

Glemte og sige at billede af målebånd ligger på dk.binaer under "D70
Målebånd".

Fra : khs

Dato : 12-07-04 11:36

Hej Allan.

Jeg har set på dit billede og kan tilføje at jeg har lavet lignende forsøg
med mit D70. En ting er at 180mm'eren måske har et problem, en anden at jeg
prøvede den samme test med mit 18-70 og en 50/1,8. Det var svært at fastslå
precis hvor der blev fokuseret når jeg forsøgte mig med et målebånd, så jeg
gik over til en tommestok og fokuserede på det rødfarvede endetræ på en at
stavene i stokken. Det var nemmere. på den måde, at fastslå hvor der blev
fokuseret.

Jeg havde et masse billede med slørede næset og skarpe øre og var overbevist
om at jeg havde et fokus problem. Det har jeg nok også, men det er nok mere
mig selv der er skyld i det Ikke dermed sagt at du fejlfokuserer...

Jeg har ikke forsøgt med min 80-200/2,8 men burde nok også gøre det.

Jeg har forsøgt at lægge mit eget billede som svar på dit seneste
målebåndsbillede, men serveren vil ikke tage imod billedet. Jeg prøver lige
at finde et andet sted at gøre af det.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Pierre

Dato : 11-07-04 14:00

Hej Allan

Du bør nok smutte ud og læse noget om DOF. Det er meget naturligt at du får
mindre DOF med din 180mm f/2,8 ved denne vil DOF værer ca 3mm ved 2m afstand
kontra 18-70mm. ved 18mm f/4,5 her vil din DOF ca værer 3,3m igen ved 2m så
hvis du vil værer 100% sikker på at du har et focus problem bør du først
kende den DOF som er gældende for den enkelte linse !

Mvh.Pierre

Fra : Allan R.

Dato : 11-07-04 14:18

> [...]

> hvis du vil værer 100% sikker på at du har et focus problem bør du først
> kende den DOF som er gældende for den enkelte linse !

Nej det behøver jeg ikke læse på.......................................

Der kan vel ikke være nogen tvivl om, at mit focus punkt (altså dåsen i
midten), skal være skarp !!!

Og nej jeg forventer ikke at de andre dåser skal stå skarpt tegnet, det er
jo ligesom det testen går ud på !

Jeg lavede testen et par gange, og også med nogle cd´er, samme resultat. Men
giver den lige en tur til.

Det ene billede var også taget med 18-70mm ved 70 mm.

Allan R.

Fra : Christian Grüner

Dato : 11-07-04 14:32

Når du laver disse tests har du vel slået single focus til og dynamic
focus area fra ?
Jeg har en 18-70 linse, og har aldrig haft problemer med dette.

/Christian

Fra : Allan R.

Dato : 11-07-04 15:25

Hej har også lige postet et billede med DX18-70 ved 70 mm af målebåndet.

Her ser det mere ud som om at kameraet har lidt back focus, så mon ikke at
det er 180 mm optikken der er fucked ?

Allan R.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-07-04 15:35

"Allan R."
> [...]
>
> Her ser det mere ud som om at kameraet har lidt back focus, så mon ikke at

Jo - Ring til dfa imorgen og snak med dem om problemet,
mener stadig du har gjort en god handel, Nikons 180/2,8
er fremragende, jeg har en 2x tc der passer til, hvis du på
et tidspunkt skulle få brug for det.. -max-

Fra : Allan R.

Dato : 11-07-04 17:28

> Jo - Ring til dfa imorgen og snak med dem om problemet,
> mener stadig du har gjort en god handel, Nikons 180/2,8
> er fremragende, jeg har en 2x tc der passer til, hvis du på
> et tidspunkt skulle få brug for det.. -max-

Hvad er prisen ?

Allan R.

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-04 17:40

> Hvad er prisen ?

Max sagde du kunne rige og spørge - det er jo gratis.
Ellers tager DFA ca. 500- for at give tilbud på rep. hvis du ikke tager mod
tilbudet.
Men regn med ca. 1000- for en rep.
Hvis der er noget galt med objektivet!!
Prøv at gentage din test med telen med afstanden sat til min. og uendelig.
Hvis den så giver for og bagfocus er det nok objektivet.

Fra : Allan R.

Dato : 11-07-04 22:01

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Prøv at gentage din test med telen med afstanden sat til min. og uendelig.
> Hvis den så giver for og bagfocus er det nok objektivet.

Ja, det var nu konverteren jeg tænkte på

Men den anden information var nu fin nok

Allan R.

Fra : KsK

Dato : 11-07-04 23:14

http://dvdhelp.narod.ru/D70_back_focus.html

KsK

Fra : khs

Dato : 12-07-04 11:39

"> http://dvdhelp.narod.ru/D70_back_focus.html

Hold da helt op for en giftig link Det er spændende læsning. Tak for
den