Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C-8080 WZ contra Canon D300/Nikon ~
Fra : Stig Holmberg

Dato : 05-07-04 13:04

Hvis vi taler ren billedkvalitet hvilke er så bedst?

Sammenligningen går på at Canon D300 er udstyret med 18-55 kitlinsen og
Nikon D70 er med 18-70 DX linsen.

DSLR´rene har naturligvis mindst støj. Olympus har et godt objektiv, ingen
tvivl om den sag, men kan det opveje den fordel de 2 andre har ved den
fysisk størrer sensor?

Det er mit indtryk at de 2 objektiver der bliver leveret med Canon/Nikon
ikke er specielt gode, har prøvet Canons og synes der er meget cromatisk
abberation.

Lad mig høre jeres mening.

/Stig

---

Fra : Kim Skovsby

Dato : 05-07-04 15:27

Hej Stig

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor du vil have de oplysninger. Er det fordi
du skal købe et kamear? Grunden til jeg spørg er, at der er rigtig mange
ting som du skal tage stilling til udover billedekvaliteten.

men skal jeg give dig et direkte svar. Det vil sige hvilket kamera kan
levere den aller bedste billedekvalitet (Ved lave iso indstilling) Så er
svaret Sigma SD10. Og grunden til det er, at det bruger en special
billedecensorteknologi, som er fantastisk god.

Billedekvalitet er et begreb som kan opfattes på flere niveauer, Eksempelvis
bruge Canon et system som de kalder iSAPS. Kort fortalt.... Så bruger Canon
igennem iSAPS noget de kalder referencefarver. Det vil sige at Canon lidt
groft sagt har bestemt hvilken farven flot blå farve en himmel har. Og når
du fotografer en himmel, så vil den blive den blå farve som Canon har
bestemt. Derfor oplever du ofte at Canons billeder er flottere end andres
mærkers billeder. Men det er lidt snyd.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-07-04 15:47

Kim Skovsby wrote:
> [...]
> svaret Sigma SD10. Og grunden til det er, at det bruger en special
> billedecensorteknologi, som er fantastisk god.

Det ved jeg nu ikke om jeg vil være enig i, når man sammenligner et
full-size fra Sigma SD10 med et Canon EOS-10D/300D der er
down-sampled til samme opløsning er Canon's da ca. lige så
pænt...

> bestemt. Derfor oplever du ofte at Canons billeder er flottere end andres
> mærkers billeder. Men det er lidt snyd.

Om det er snyd kan vel være det samme? :) Jeg elsker kraftige
farver, og justerer ofte mine skud så de er lidt kraftigere end hvad
der er realistisk.

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-07-04 15:54

"Kim Skovsby" <kim@kkamerahuset.dk> skrev i en meddelelse

> Derfor oplever du ofte at Canons billeder er flottere end andres
> mærkers billeder. Men det er lidt snyd.

Ikke for at kværulere, men det er ikke det mindste snyd. Ikke to mennesker,
printere, skærme kameraer osv. "tolker" farver på 100% samme måde, så den
ene fortolkning kan være ligeså god som den anden. Der findes ikke nogen
endegyldig definition af farven blå, bortset fra bølgelængden, som netop er
den, vi opfatter/fortolker forskelligt.

--
-Jens B.

Fra : Kim Skovsby

Dato : 05-07-04 18:00

Hej Jens

> [...]
> ene fortolkning kan være ligeså god som den anden. Der findes ikke nogen
> endegyldig definition af farven blå, bortset fra bølgelængden, som netop

Jeg kan godt forstå dit synspunkt Jens, men du kan måske i metaorisk
forstand godt sige at Canons iSAPS teknologi er en Forhåndsindtaget
algoritme, hvilket betyder at du (lidt groft sagt) får den samme blå farve
himmel på alle billeder. Det er mere snyd end hos de andre producenter af
digitalkamera.

Dermed ikke sagt at Canon ikke laver flotte billeder, for det gør de. Og
iSAPS teknologien funger fantastisk godt, og de andre producenter kunne godt
lære en del af Canon her. Jeg vil dog bare ønske at man kunne slå den
prograsive lysmåler fra og til.

Det der er fidusen/ideen med iSAPS teknologien er, at du husker tingene
flotterer end de i virkligheden var.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Helge Olsen

Dato : 05-07-04 20:40

"Kim Skovsby" <kim@kkamerahuset.dk> wrote in message
> [...]
> svaret Sigma SD10. Og grunden til det er, at det bruger en special
> billedecensorteknologi, som er fantastisk god.

Tja om teknologien er så god er vel ganske tvilsomt. SD10 kan kun ta bilder
i RAWformat. Det er ikke problematisk for meg, men for de fleste som vil
handle i dette prissegmentet vil det være uakseptabelt. Foveon har så langt
hatt problemer med artifakter i bildene sine (eks. tynne linjer blir
"hakkete"). Kanskje den kommende sensoren kan hjelpe på det?
Les litt på news://rec.photo.digital og se på noen av linkene i tråder der
"George Preddy" (og flere varianter på dette navnet) deltar så skjønner dere
hva jeg mener :)
SD10 har sigmafatning, som tross alt må sees som "nisje" sammenlignet med
Nikon og Canon, med følge at du har et mindre utbud av objektiver uansett
kvalitetsnivå.

Personlig ville jeg ha kjøpt et Nikon D70 med kitlinse til fordel for enhver
SD10pakke jeg måtte bli tilbudt. Evt. en D100 hvis jeg ville ha mulighet for
å bruke ikke DX objektiver med kameraet. D100 er også litt mer robust enn
D70.

Fra Canon ville jeg styrt utenom 300D og heller gått for 10D, da den virker
mer robust enn 300D og har en del funksjoner som 300D mangler. Ja, jeg vet
at man kan laste inn "hacket" firmware i 300D, men det gir følger som jeg
ikke ville kunne leve med. Og som sagt virker 10D mer robust.

/Helge
- som vil gå til innkjøp av et nikon dSLR når pengene er tilstede :)

Fra : Allan R.

Dato : 05-07-04 20:48

> [...]
for
> å bruke ikke DX objektiver med kameraet. D100 er også litt mer robust enn

Fungerer fint med ikke DX objektiver. DX objektiverne er bare lave specifikt
til Dslr.

Allan R.

Fra : Helge Olsen

Dato : 05-07-04 21:56

"Allan R." <skybums@ofir.dk> wrote in message

> enhver
> for
>
> Fungerer fint med ikke DX objektiver. DX objektiverne er bare lave
specifikt
> til Dslr.

Forsåvidt. Men det er en del eldre (og dermed billigere) utmerkede
objektiver der man ikke får ordentlig lysmåling med D70, men som fungerer
"100%" med D100.

/Helge

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 23:56

[snip]
> Forsåvidt. Men det er en del eldre (og dermed billigere) utmerkede
> objektiver der man ikke får ordentlig lysmåling med D70, men som fungerer
> "100%" med D100.

Hej Helge.
Præcist hvilke serier objektiver vil du mene fungerer til D100 men ikke
sammen med D70? Jeg ved at D70 ikke kan lave lysmåling med AIS-objektiver.
Men det var mit indtryk at det kun er D1-serien der kan måle lys med denne
serie. Eller jeg tager måske fejl.

Mange hilsner

Jakob (der har et D70 på vej i posten, og som måske føler sig lidt snydt
hvis alle de gode gamle AIS-objektiver kan bruges sammen med D100.....)

Fra : Helge Olsen

Dato : 06-07-04 12:14

"JBT" <write direct in newsgroup> wrote in message
> [...]
> Men det var mit indtryk at det kun er D1-serien der kan måle lys med denne

Det ble meg fortalt at AIS-objektivene funker med D100 men ikke med D70.
Videre har jeg selv testet et 35-70 AF 3.5-4.5 som forsåvidt "fungerte", men
alle bildene ble overbelyst med ca 1 EV på D70 (ble fint med
eksponeringskompensasjon). D100 eksponerte korrekt med dette.

En annen ting er blitz, der du kun kan bruke iTTL med D70. D100 bruker D-TTL
som igjen åpner for bruk av eldre (og i følge mange underlegent, men folk
brukte da ekstern blitz før iTTL også) utstyr. Batterigrep eksisterer heller
ikke til D100. Mange bryr seg ikke om sånt, men det gjør jeg :)

/Helge

Fra : Stig Holmberg

Dato : 05-07-04 21:57

Hej Kim, tak for dit svar.

Jo, jeg skal købe kamera, og for mig er den vigtigste parameter
billedkvaliteten. (ikke at andre egenskaber er ligegyldige)

Sigma har jeg ikke lige overvejet, men det er rigtigt at Foveon sensoren med
de 3 separate lag skulle give høj kvalitet grundet at bayer-filtret kan
udelades.

Selvfølgeligt er det at sætte det på spidsen at spørge om hvad der er bedst
af de mærker jeg nævnte, billedkvalitet kan jo beskrives med ord som
kromatisk abberation, vignettering, skarphed, farveægthed etc., men ville
alligevel gerne høre folks bud.

Har ikke hørt om Canons lille trick med deres sensor, men hvis der er for
meget farvelade på kan det vel fjernes i Photoshop efterfølgende.

Mvh. Stig

---

Fra : emj

Dato : 05-07-04 22:24

On Mon, 5 Jul 2004 22:56:53 +0200, "Stig Holmberg"
<noone@nowhwere.com> wrote:

> [...]
>af de mærker jeg nævnte, billedkvalitet kan jo beskrives med ord som
>kromatisk abberation, vignettering, skarphed, farveægthed etc., men ville

Jeg har købt en C-8080 og den er jeg yderst tilfreds med. Eksempler på
billedkvaliteten kan ses på http://212.10.78.137/emj/
i katalog 08 og 09, hvor billederne ligger i 1024x768.
Hilsen emj

Fra : Kim Skovsby

Dato : 05-07-04 23:10

Hej Stig

Sigma SD10 er også et meget specielt kamera. Det er stort og klosset, den
har ikke særlige gode specifikationer, lysmåleren skal man lige lære at
arbejde med. Den kan kun tage billeder i RAW arbejder langsomt osv. alt i
alt. et noget bøvet kamera at arbejde med. MEN taler vi kun billedekvalitet,
så er der ikke noget kamera der kommer i nærheden af den. Med andre ord. Det
er et kamera som kun kan en ting godt, og det er levering af en super
billedekvalitet.

Du kan måske sammenlin det lidt med en Leica. De er somregel også bøvet at
fotografer med, svære at bruge, men når du begynder at beherske kameraet, så
levere det også varen.

Jeg har haft fonøjlsen af at fotografer og ikke mindst teste de fleste
kamera der er på markede idag. Her har jeg faktisk også testet Eos 300D,
Nikon D70 og Sigma SD10 op i mod hinanden, Det er dog ikke en test jeg har
lagt på nettet. Jeg har også testet C-8080 meget grundigt igennem. Den test
vil jeg ikke reklamer for her, men skriver du til SLETkim@skovsby.dk så
sender jeg dig gerne linket til testen.

De SLR kamera som er rigtig fede er:
Nikon D70 - Et rigtig godt kamera som kan alt det et godt SLR kamera skal
kunne
Pentax istD* - Et meget lille SLR kamera der kan bruge Litium og NiMH
batteri bruger samme CCD som Nikon Jeg syntes det er et fedt kamera at
arbejde med.
Sigma SD10 - Min farorit på grund af den billedekvalitet det kan levere,
også er det lidt nørdet (Lige som jeg) Her skal du kæmpe for det gode
billede, men så levere den også varen.
Canon Eos 10D - Det sikre valg lige som D70 også vil være det. Jeg har tage
rigtig mange billeder med det kamera og det er en fornøjelse at arbejde med
den.

De kamera jeg syntes du bør undgå er:
Eos 300D Du for meget kamera for pengene, men der er kun et fokussystem i
den og det arbejder ikke så hurtigt og er lidt for meget plastik
Nikon D100 Forældet teknologi, for langsom og bøvet at betjen

Det lille trick Canon gør med iSAPS funger rigtig godt, teknologien er en
intigreret del af deres DIGIC procossor, men som sagt. lidt snyd. Du kan kun
komme uden om iSAPS hvis du fotografer i RAW, og jeg tor ikke du vil fjerne
farverne i Photoshop, for så skulle du gøre billede grimmer og det vil
du nok næppe..!
iSAPS teknologien er ikke noget du skal frygte, men bare være klar over
hvordan det abejder.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 06-07-04 13:54

"Kim Skovsby" <kim@skovsby.dk> wrote in message
> [...]

> du nok næppe..!
> iSAPS teknologien er ikke noget du skal frygte, men bare være klar over

Hej Kim

Tak for tipsene.

Der er nok ingen tvivl om at fremtiden tilhører 3-lags sensorer, faktisk
undrer det mig at de store (Nikon, Canon, etc.) ikke har købt retten til at
bruge Foveons sensor, men de ønsker vel at være uafhængige og satser på
deres egen teknologi eller også vil de have flere pixels.

Jeg har haft både Canon 300D og Nikon D70 i hånden og Nikon virker mere
tung/gedin at arbejde med, det eksemplar jeg havde lånt havde dog nogle
fokuseringproblemer, men det kan have været et mandagseksemplar.

Mvh. Stig

---