Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kompensation for rystelser
Fra : Peter Knudsen

Dato : 30-06-04 20:30

Jeg har hørt at man kan få kameraer, hvor der bliver kompenseret for
rystelser (jeg ved ikke hvad det korrekte udtryk er).
Formålet skulle være at undgå rystede billeder ved kraftig zoom.
Er der nogen der kan uddybe dette-og evt. henvise til kilde om emnet?

Fra : MIKKEL

Dato : 30-06-04 20:39

Hej
det heder image stabilizer
på mit 10x zoom canon powershot s1 is.
og uden det skal man bruge stativ
har prøver et 10x uden og det er ikke til at bruge

Fra : Christian Grüner

Dato : 30-06-04 21:15

MIKKEL wrote:
> [...]
> på mit 10x zoom canon powershot s1 is.
> og uden det skal man bruge stativ
> har prøver et 10x uden og det er ikke til at bruge

Minolta bruger også et antivibrationssystem :)

Fra : MIKKEL

Dato : 30-06-04 21:33

hej
har haft minolta dimage z1
og deres 10x zoom kunne ikke bruges
uden stativ

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-06-04 21:32

MIKKEL <mbx04574@nrdc.dk> wrote:
> hej
> har haft minolta dimage z1
> og deres 10x zoom kunne ikke bruges
> uden stativ

Prøv bare at få en 500mm tele på et 35mm-kamera til at kunne bruges helt
ryste-frit uden stativ ;)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : KASO

Dato : 01-07-04 15:55

"MIKKEL" <mbx04574@nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> hej
> har haft minolta dimage z1
> og deres 10x zoom kunne ikke bruges
> uden stativ

Næhh - men det har heller ikke Minoltas "AS" (AntiShake) - det har kun
Dimage A1 og A2 - og det kommende DSLR.

Jeg har et A1 - og AS fungerer fortræffeligt - håndholdte billeder ved 1/8s
kan sagtens lykkes!

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 30-06-04 21:25

Hej Peter!

Hos Canon hedder det oIS eller oftest bare IS (Optical ImageStabilizer)
Hos Sigma hedder det OS (Optical Stabilizer)

Jeg har ikke kunne finde nogle informationer på nettet om det, men i
Canon-one 2004
er der en beskrivelse og en illustration af det.

Jeg skal se om jeg kan tage et billede af det i morgen, så kan du se
teknikken.

MVH
Havmand

Fra : Peter Knudsen

Dato : 30-06-04 21:36

Det vil jeg glæde mig til.
Funktionen kan vel også kompesere for situationer hvor man ryster på hånden
(f.eks. blæsevejr, frostvejr, tømmermænd osv.) -men på korte zoomafstande?

Fra : Peter Rongsted

Dato : 30-06-04 22:19

"Peter Knudsen" <aof@ofir.dk> wrote:

> [...]
>Formålet skulle være at undgå rystede billeder ved kraftig zoom.
>Er der nogen der kan uddybe dette-og evt. henvise til kilde om emnet?

Det kaldes meget forskelligt, alt efter fabrikat. Image Stabilizer (IS -
Canon) - Optical Stabilizer (OS - Sigma). Vibration Reduction (VR -
Nikon). Minolta har vidst også et system, ved ikke hvad det hedder.

Kompensationen kan ske enten i objektivet eller i huset. Fælles er dog,
at man bruger en sensor, som måler bevægelserne, som så forsøges
kompenseret.

I objektivet er det for det meste en gruppe linser eller bare en enkelt,
som forskydes, så lyset lyset afbøjes, så det rammer samme punkt på
filmen/sensoren, som før objektivet blev flyttet (rystet). For mange år
siden havde Nikon et system, hvor to tynde glasskiver, med en gel i
mellem, blev trykket sammen i den ene side, så tværsnittet blev
kileformet. Derved blev lysgangen afbøjet en lille smule, nok til at
kompensere.

I stedet for at putte ekstra glas i objektivet, kan man også flytte
sonsoren i kameraet rundt i samme takt, som billedet danser rundt pga
rystelserne. Man kan også lave en digital udgave af den løsning. Ved at
have en sensor, som er lidt større (flere pixels) end det man har brug
for, kan man skifte rundt på det udsnit man vil bruge. Den type bruges
især i videokamera, hvor der er et større problem med rystelser fra
billede til billede.

HTH,
Peter

Fra : Kim Skovsby

Dato : 02-07-04 16:47

Hej Peter

Der er flere digitalkamera der har billedestabilisator
Canon Powershot S1 IS
Panasonic DMC-FZ10
KonicaMinolta A1
KonicaMinolta A2
Men... Hvis du kan undgå at bruge billedestabilisator, så er det bedst. Du
skal regne med et kvalitetstab på op til 10% (Hvorfor det er sådan, er en
længre teknisk forklaring)
Mit råd er... Køb kun et kamera med kraftig zoom hvis du virklig har noget
at bruge så stor zoom til. Ellers lad være.

Mvh.
Kim Skovsby