Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brændvidder
Fra : Alexandar [4200]

Dato : 30-06-04 13:21

Hey.

Er der nogle her, som kan give mit et link til en side, hvor det er muligt
at få et indblik i forskellen på de forskellige brændvidder.

Det skal f.eks være muligt at se nogle fotos som er taget på f.eks 28mm,
50mm og ellers derop af.

mvh
Alexandar

Fra : Soren Kuula

Dato : 30-06-04 14:42

Alexandar [4200] wrote:
> Hey.
>
> Er der nogle her, som kan give mit et link til en side, hvor det er muligt
> at få et indblik i forskellen på de forskellige brændvidder.

Det vil vist ikke give saa meget mening at lave saadan en (men jeg har
set en i en fotobog).

Det er en fejlopfattelse at objektiver har forskelligt "perspektiv"
eller noget. De tager allesammen det samme billed - det er bare lige
hvor meget af det i siderne der kommer med :)

Braendvidden er afstanden fra optisk midtpunkt til fokalplan. Og det er
??? Optisk midtpunkt er et punkt hvor alt lyset gaar igennem.
Fokalplanet er der hvor filmen eller chippen sidder. Saa et 50 mm
objektiv er et, der giver samme billedudsnit som et stykke pap med et
lille hul i, 50 mm fra filmen (ogsaa kaldet hul-objektiv).

Hvis du finder paa at bruge hulobjektivet med fordobler filmens bredde
og hoejde, saa skal du have objektivet 100 mm fra filmen for at faa det
samme billed igen. Saa et 100 mm obj. paa en stor film tager samme
udsnit som et 50mm paa en "halvt saa stor paa hver led" film.

MVH
Soren

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-06-04 14:45

> [...]
> at få et indblik i forskellen på de forskellige brændvidder.
>
> Det skal f.eks være muligt at se nogle fotos som er taget på f.eks 28mm,

http://www.canon.com.au/ftp/cameras/ef%20lens%20range%20brochure.pdf

Her er canons lens range brochure. Der er nogle (meget små) billeder taget
med 15mm fisheye op til 1200mm supertele

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Alex Jensen

Dato : 30-06-04 16:09

http://www.photozone.de/3Technology/demos/depth.htm

Mvh Alex

Fra : Alex Jensen

Dato : 30-06-04 16:10

Wups... det skulle have været:
http://www.photozone.de/3Technology/demos/focalCompress.htm

Men prøv generelt at kigge på www.photozone.de, der er mange gode
beskrivelser.

Mvh Alex

Fra : Anders

Dato : 30-06-04 21:41

> Wups... det skulle have været:
> http://www.photozone.de/3Technology/demos/focalCompress.htm
>
> Men prøv generelt at kigge på www.photozone.de, der er mange gode
> beskrivelser.

Gode og gode .....
Som jeg læser beskrivelserne postulerer de at perspektivet ændres når
brændvidden ændres, men i virkeligheden vises hvordan perspektivet ændres
når man flytter sit optagepunkt i forhold til motivet (og det er jo noget
helt andet). Perspektivet ændres ikke fordi man ændre brænvidde, hvis
billedet optages fra samme sted.

Anders