Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Elinchrome studieflash eller..???
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 23-06-04 16:51

Hej

Jeg skal investere i noget studielys, og er en smule i tvivl om hvad jeg
skal vælge. Jeg har selv et par Prolinca-flash som er et par billiglamper
Elinchrome har lavet for nogle år siden. Derfor giver det fin mening at
fortsætte med Elinchrome, da fatninger med videre passer.

Jeg har dog også noget erfaring med Bowens, omend jeg synes deres fatninger
med skruesystem er dybt tåbeligt.

Endelig har jeg set et mærke der hedder interfit, men har aldrig hørt om det
før...

Umiddelbart er jeg mest interesseret i Elinchromelamperne, så hvis der er
nogen der kender noget til dem, har nogle gode råd osv, så tager jeg gerne
imod.

Med venlig hilsen

35mmfilm.dk
Tim Lerche Sørensen
www.35mmfilm.dk

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 23-06-04 21:39

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@fjerndettefilm.dk> skrev i en meddelelse

> Umiddelbart er jeg mest interesseret i Elinchromelamperne, så hvis der er
> nogen der kender noget til dem, har nogle gode råd osv, så tager jeg gerne
> imod.

Hej Tim.

Har altid brugt Elincrome laber, og kan kun rosen højt.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : C.Stensgaard

Dato : 23-06-04 22:10

Hej Tim

Jeg har anvendt Elinchrome i mange år on and off....og har kun godt at sige
om udstyret. Det er kvalitet - selvom der findes dyrere mærker, så følger
Elinchrome ganske godt med - og er helt med når vi går op i deres dyrere
serie.

Jeg har for et ½ år siden solgt mit Elinchrome da jeg det kun spændte over 2
blænder - og jeg skulle så have et nyt anlæg der spændte over 6 blænder. Jeg
prøvede så i den forbindelse at hente et Bowens Esprit hjem - det røg lige
retur !!! Det var ustabilt og virkede ikke til at kunne holde til brug
gennem mange år. (Det er min objektive vurdering - jeg kan tage fejl)

I dag kører jeg på det helt ukendte mærke AcePhotonics som jeg kan
anbefale - det er digitalt, i kvalitet som Profoto og Broncolor - og
fornuftig prismæssigt

De har en helt fantastisk Octagon som ikke kan beskrives - og deres tilbehør
er virkelig godt kram.

Kan henvise dig til den forhandler som har eneforhandlingen i DK.(og nej,
jeg har intet ud af at henvise dig)

Claus Stensgaard

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 24-06-04 09:32

"C.> Kan henvise dig til den forhandler som har eneforhandlingen i DK.(og
nej,
> jeg har intet ud af at henvise dig)

Hvem er det så....

Fra : C.Stensgaard

Dato : 23-06-04 22:42

CAV i Århus kører tilbud på RX Style lamperne i disse dage. Du kan få et
godt kit for en god pris.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 24-06-04 09:51

"C.Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> CAV i Århus kører tilbud på RX Style lamperne i disse dage. Du kan få et
> godt kit for en god pris.

Ja, så det godt. Men jeg har ikke noget at bruge ERS til. Derfor synes jeg
måske det ville være lidt overkill at købe dem. Jeg er nok mere til FX'erne,
synes bare ikke de ser så robuste ud. Og så er jeg i tvivl om mængden af
lys. Jeg er jo vant til at have et ledetal at gå efter, men af en eller
anden grund bruger man ikke det udtryk om studieflash. Men man kan vel
nogenlunde gå efter det tal der bliver opgivet med lampens navn, altså at en
Style 400 FX er en del stærkere lysmæssigt sammenlignet med min gamle
Prolinca 250?

Så er jeg heller ikke sikker på jeg forstår følgende taget fra Elinchromes
hjemmeside: 5 f-stop power range variable in precise 1/10 steps (1/16 -
1/1).
Er det at flashen strækker sig over 5 blændetrin, og kan justeres i ialt 10
trin, eller er det 1/10 blændetrin, altså ialt 10 trin per blænde der tales
om? Jeg er lost her.

Fra : C.Stensgaard

Dato : 24-06-04 11:03

Hej Tim,

Det burde nu være angivet med ledetal - prøv producentens hjemmeside, der
står det sikkert angivet i specifikationerne.

Men det er rigtigt at de fleste opgiver det i watt/s.

Elinchrome er meget præcist - faktisk det mest præcise i forhold til
afstemning mellem pilot og flash - en form for præcis "wysiwyg" - flashen
kan justeres i 10 trin pr. blænde hvilket er helt normalt i nyere
flashhoveder.

De 5 blændetrin er, hvis du kører med DSLR, rimelig nødvendigt da digitale
kameraer er meget mere lysfølsomme end analoge SLR. Jeg måtte sælge mit
Elskede Elinchrome da det kun spændte over 2 blænder....men nu er jeg en
glad mand igen

Jeg beder forhandleren om at kontakte dig på denne mail angående
AcePhotonics.