Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 + SB-800: wireless flash?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-06-04 01:03

Jeg har sikkert misforstået et eller andet, men jeg bilder mig ind at
jeg burde kunne bruge min nye SB-800 som remote flash. Jeg vil gerne
have den til fyre når den indbyggede flash i D70 skydes af.

Kan det lade sig gøre?

Så vidt jeg kan læse mig frem til, siger manualen til SB-800 ikke at det
ikke kan lade sig gøre.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : HKJ

Dato : 23-06-04 05:25

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> [...]
> jeg burde kunne bruge min nye SB-800 som remote flash. Jeg vil gerne
> have den til fyre når den indbyggede flash i D70 skydes af.

Ja, der findes faktisk to forskellige måder:

Indstil SB800 på slave og D70 flash på commander (D70 flash medvirker ikke
til exponeringen).

Indstil SB800 på SU4 og D70 flash på manual. Begge flash medvirker til
exponering, man alt skal indstilles manuelt.

Fra : Lars Troels

Dato : 23-06-04 07:28

Yep. HKJ's forklaring om commander virker super. Jeg har brugt metoden med
min SB-600 og det eksponerer meget meget flot. Den indbyggede flash på D70
giver et lille startglimt der affyrer SB-600/SB-800 og så giver den igen et
signalglimt når billedet er belyst og den godt kan slukke igen. Alt dette
foregår inden for nogle millisekunder, så man registrerer det ikke rigtigt
med øjnene.

Husk nu at læse manualen meget grundigt.s. 150-151 i D70 manualen.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

":

Fra : Christian Grüner

Dato : 23-06-04 10:29

HKJ wrote:
> [...]
>
> Indstil SB800 på SU4 og D70 flash på manual. Begge flash medvirker til
> exponering, man alt skal indstilles manuelt.

du nævner SU4 ? Mener du så du kan køre således at flashen på kameraet
kun giver eet glimt?

Fra : HKJ

Dato : 23-06-04 10:48

"Christian Grüner" <wizprod@wizprodFJERN.dk> wrote in message

> du nævner SU4 ? Mener du så du kan køre således at flashen på kameraet
> kun giver eet glimt?

Ja, når den kører manuelt, så giver den kun et glimt.

Fra : Christian Grüner

Dato : 23-06-04 11:09

HKJ wrote:

> "Christian Grüner" <wizprod@wizprodFJERN.dk> wrote in message

> Ja, når den kører manuelt, så giver den kun et glimt.

Og vi snakker her commander mode og manuel...? For sætter du dne til
manuel uden at det er i commander, så sker der nada.

Jeg er dog langt fra sikker på den udsender eet glimt. Jeg Holder på den
udsender to meget hurtigt efter hinanden. Har en sb-50dx, som jeg gerne
vil bruge sammen med min sb-600 og mit d70, men nej, det kan man ikke,
har i hvert fald ikke kunne finde en metode til det endnu. De kører jo
på to forskellige systemer... Eneste mulighed er vist at købe en
"Wireless slave flash controller SU-4", som står omtalt i manualen (s.
66). Ville dog gerne at man ikke skulle ud og købe en sådan. koster
garanteret en bondgård...

Fra : HKJ

Dato : 23-06-04 11:25

> Og vi snakker her commander mode og manuel...? For sætter du dne til
> manuel uden at det er i commander, så sker der nada.

Jeg mener at flashen på D70 er sat til manuel mode (Ikke noget med commander
mode). Når du sætter den til manual mode, vælger du også hvor kraftig den
skal være.

SB800 har en indbygget SU4 enhed, så den kan stilles til at flashe med en
fast indstillet lysstyrke, når den ser D70 flashen.

> Jeg er dog langt fra sikker på den udsender eet glimt. Jeg Holder på den
> udsender to meget hurtigt efter hinanden.

I normal iTTL er det nok 2 glimt, i commander mode er det flere glimt.

> Har en sb-50dx, som jeg gerne
> vil bruge sammen med min sb-600 og mit d70, men nej, det kan man ikke,
> har i hvert fald ikke kunne finde en metode til det endnu. De kører jo
> på to forskellige systemer...

Hvis du sætter sb50 på kameraet (evt. med mellemledning), kan du bruge den i
manual mode og derved trigge SB800 i SU4 mode (Jeg ved ikke om SB600 kan
gøre det samme).

> Eneste mulighed er vist at købe en
> "Wireless slave flash controller SU-4", som står omtalt i manualen (s.
> 66).

Husk at SU4 IKKE virker med iTTL, men kun i manual mode.

Fra : Christian Grüner

Dato : 23-06-04 11:58

HKJ wrote:

> [...]
> gøre det samme).

> Husk at SU4 IKKE virker med iTTL, men kun i manual mode.

Det skriver her lader ikk ehelt til at vikre.. Sætter jeg D70 i manuel
flash mode, giver den onboard flash bare et glimt, men det får jo ikke
sb-600 til at affyre. Jeg har hele tiden snakket om at lade den onboard
affyre både sb-600 og sb-50'eren.
Du nævner at sb-800 kan indstilles til at affyre en ladning ved bare et
enkelt glimt fra d70? Hvordan stilles den mode?
SB-50 kan jo affrye når den bare ser et enkelt glimt fra et vilkårligt
kamera.

Fra : Lars Troels

Dato : 23-06-04 12:09

D70 skal stå i commander mode i indstillingen TTL. Ikke noget med manuelt
nogen steder. Du har ikke læst godt nok i manualen. Flashen skal også sættes
til remote indstilling. Det virker perfekt når man gør det rigtigt.

Fra : Christian Grüner

Dato : 23-06-04 12:21

Lars Troels wrote:

> [...]
> nogen steder. Du har ikke læst godt nok i manualen. Flashen skal også sættes
> til remote indstilling. Det virker perfekt når man gør det rigtigt.

Er jeg udemærket klar over (har brugt det flere gange), og tro mig, har
pløjet den manual igennem :) MEN, problemet kommer når man vil bruge en
"ældre" Sb-50dx, som reagerer på det første blink den ser :) I commander
mode er det jo langt fra ved det første glimt at billedet bliver taget.

Men manuel commander mode er nu også ganske skæg at lege med, giver
noget mere kontrol.

Fra : HKJ

Dato : 23-06-04 12:28

> Det skriver her lader ikk ehelt til at vikre.. Sætter jeg D70 i manuel
> flash mode, giver den onboard flash bare et glimt, men det får jo ikke
> sb-600 til at affyre.

Kun hvis den kan sættes i SU4 mode, ligesom SB800.

> Jeg har hele tiden snakket om at lade den onboard
> affyre både sb-600 og sb-50'eren.
> Du nævner at sb-800 kan indstilles til at affyre en ladning ved bare et
> enkelt glimt fra d70? Hvordan stilles den mode?

Gå ind i opsætningen og vælg SU4 mode.
Der er dog to forskellige SU4 modes, den ene til brug i TTL systemer (IKKE
iTTL) og den anden til manuelt brug. Du skal bruge den manuelle mode.

> SB-50 kan jo affrye når den bare ser et enkelt glimt fra et vilkårligt
> kamera.

Dette er den ene af SU4 modes på SB800

Fra : Christian Grüner

Dato : 23-06-04 12:51

HKJ wrote:

> [...]
> Der er dog to forskellige SU4 modes, den ene til brug i TTL systemer (IKKE
> iTTL) og den anden til manuelt brug. Du skal bruge den manuelle mode.

Har du en side manuallen du kan referere til?

Fra : HKJ

Dato : 23-06-04 13:07

> Har du en side manuallen du kan referere til?

Jeg har ikke lige manualen i nærheden, men det er noget med:

Hold select knappen nede, så du kommer ind i opsætningen.

Vælg fjernbetjeningsmode, SU4 står nederst.

Hold select knappen nede, så du kommer ud af fjernbetjenings mode.

Vælg, så du kan indstille power på SB800 (Jeg kan ikke huske hvad der
specifikt står).

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-06-04 13:01

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
>
> Kan det lade sig gøre?
>
> Så vidt jeg kan læse mig frem til, siger manualen til SB-800 ikke at det

Arh! Jeg fandt stedet i manualen (og den rigtige manual).

Flashen skal stå på "channel 3" og "group A", samt i "Remote"-modus.

CSM-menuen på D70 skal stå til "Detailed". På denne måde kan man få
adgang til at sætte "Flash mode" til "Commander".

Så kører det!