Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Godt kamera med virkelig god video funktio~
Fra : Michael N

Dato : 20-06-04 21:13

Hej Gruppe,

Jeg har læst en del af artiklerne her, men vil aligevel høre om nogle vil
give deres vurderinger til kende ang. nedenstående.

Jeg skal have mit første digital-kamera. Jeg har sat et prisniveau på ca
3500.-

Jeg har ikke foto som hobby men er aligevel glad for en god kvalitet. 'Over
middel' som minimum, men vil ikke "betale 50% mere for de sidste 10%
kvalitet" som man ofte gør over et vis niveau.

Ud over en 'over middel' kvalitet på fotos så ønsker jeg en virkelig god
video funktion. Dvs muligheden for at optage videosekvenser af god kvalitet
(så god som man nu kan i dag til ca 3500)

Jeg har læst om Sonys V1 og det nyere W1. Prisen er ca 3500 for begge, så
spørgsmålet til jer er :

1: Er det i hele taget (disse) Sony modeller jeg skal kikke på, eller har
du en anden model i tankerne ?

2: Hvilken af de 2 Sony'er er mon bedst mht billedkvalitet og videokvalitet
? Jeg ved W1'ere kan tage med 30fps mod v1'eren 16fps men det bliver det jo
ikke nødvendigvis bedre (kvalitet) af.

Venlig Hilsen
Michael.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 21-06-04 00:51

<-------------------->
> Jeg har læst om Sonys V1 og det nyere W1. Prisen er ca 3500 for begge, så
> spørgsmålet til jer er :
<-------------------->´
W1 bruger alm AA baterier og er mindre end V1
Gode ca. 2100mha AA baterier kan fåes til ca.
25,- kr. pr stk, så her bliver det ikke noget problem
at ha extra baterier med, det InfoLITHIUM bateri
som sider i V1 som ca. koster 500,-

<-------------------------->
> 1: Er det i hele taget (disse) Sony modeller jeg skal kikke på, eller har
> du en anden model i tankerne ?
<--------------------------->
Jeg har læst rundt på nettet i en ugen nu, og køber
selv Sony W1 i morgen, det virker helt kanon..

<--------------------------------->
> [...]
videokvalitet
> ? Jeg ved W1'ere kan tage med 30fps mod v1'eren 16fps men det bliver det
<---------------------------------->
V1'eren har 4 x zoom men er også meget tykkere end W1
W1'eren har ny prosesser og er meget hurtigere end V1'eren,
også der for W1 kan køre 30fps i video mode, men det kræver
Memory Stick PRO, som er hurtigere, jeg har selv bestilt
en ny type fra Scandisk
Sandisk Ultra II 512 MB Memory Stick Pro, til 1539,-
hos http://www.danskdatasalg.dk (de har dem på lager)
de skulle være extreme hurtige 9 MBps (Megabyte)
og hurtiger end sony's egen pro på 15 mbps (megabit)
som skal divideres med 8 = 1.875 MBps. (Megabyte)

eneste fordel jeg kan se med V1'eren er ISO Sensitivity op til 800
mod w1'eren ISO Sensitivity op til 400

men læs selv følgende test

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/w1.html

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/v1.html

Fra : Michael N

Dato : 21-06-04 09:08

[posted and mailed]

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in

> <--------------------------->
> Jeg har læst rundt på nettet i en ugen nu, og køber
> selv Sony W1 i morgen, det virker helt kanon..

Hvilken pris har du set til ? (og hvor?). Det er jo tilbudsuge nu, men
W1'eren er jo ret ny....

> eneste fordel jeg kan se med V1'eren er ISO Sensitivity op til
> 800 mod w1'eren ISO Sensitivity op til 400

Jeg snakkede med en meget kompetent fyr i Fona/Valby forleden for somtalte
at optikkvaliteten i V1 var bedre end i W1 selmom W1 stadig var godt,
Desuden tror jeg V1 er alene om Night Focus / Night Shooting og det der
lirede laser focus system.

> men læs selv følgende test
>
> http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/w1.html
>
> http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/v1.html

Har jeg gjort

Fra : -=Madsen=-

Dato : 21-06-04 20:02

<-------------->
> Hvilken pris har du set til ? (og hvor?). Det er jo tilbudsuge nu, men
> W1'eren er jo ret ny....
<-------------->
Bilka Kr. 3479,-
edbpriser fra 3078,-

Men men.. fik sku ik mit kamera i dag *G*
Japan photo havde fået det samme kamera
i som hedder w12 forskellen er ens
bortset fra der er 2 extra baterier (4 ialt ikke de 50,- kr. som betyder
noget)
+ en lækker taske og så er kameraet sort istedet for sølv
men fjolserne skulle ha 3799,- for det pr. stk. og ville ikke
give nogen rabat selv om jeg ville købe 2 stk.

meget fin pakke sagde manden, jeg spurte om han ville
købe de latterlige alm. 32 MB ram som man ikke kan
bruge til noget, både på grund af størrelsen og fordi
de er extremt langsomme... nej dem havde han ikke
noget at bruge til *G* de extra baterier som
også var meget fine, ville han heller ikke købe..

Manden slog på at hos ham fik jeg service..
service svarede jeg, du ander jo ikke hvad
du snakker om, og det gjore han ikke..
ham viste ikke noget om kameraet og
kunne ikke svare på hvor hurtige
sony's egene Sony Memory Stick Pro
var i forhold til andre ?? her har jeg læst
mig til de skulle have en skrivehastighed
på 15mbps ( 15 megabit /8 = 1.875 MBps.)
og syntes det er sløvt når scandisk har nogen
på 9 MBps.

så jeg køber sku de 2 kameraer hos dem selv
de har en internet butik som hedder
www.powerphoto.dk her kan de sørme sælge
et sony w12 kamera til 3399,- underligt men så
spare jeg da 400 pr stk. det er jo også en slags penge..

Fra : Michael N

Dato : 21-06-04 21:46

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in news:cb7baf$lmd$1
@news.cybercity.dk:

> Men men.. fik sku ik mit kamera i dag *G*

[snip]

Øv da - jeg leger løs nu !

Jeg fik mit (w1'eren). Købt i ægte gammeldags fotobutik (Bingo foto -
Valby). Pris 3299 og MEGET fin service af fotomand som både vidste om foto
& teknik og havde GOD tid til at forklare og give demo. Super service vil
jeg godt betale for - så pyt med en internet shop kan få det maginalt
billigere. Hos fotomanden kan jeg cykle hen hvis noget går talt. Jeg så en
internet shop (husker ej hvilken - men via EDB priser) - deres ENESTE
kontakttelefonnummer var et 90xxxxxx til 2kr/minut.

Ellers tak.

Nu ned i fakta efter 4x 2000 mAH + lader til 69 kr

I øvrigt - jeg har leget en del med video funktionen, og selvom den ikke er
FANTASTISK så er den overraskende god. Har også hygget mig med at
konvertere videofilerne til hhv Divx (kompakte til PC'en) og til VCD format
til min DVD afspiller i stuen. Det fungere HELT kanon. Sig til hvis du er
interesseret og evt skal guides lidt i hvordan man gør (det tog mig lidt
tid at finde ud af, men nu er det super nemt)

Michael

Fra : -=Madsen=-

Dato : 23-06-04 00:22

<------------------>
> [...]
> interesseret og evt skal guides lidt i hvordan man gør (det tog mig lidt
> tid at finde ud af, men nu er det super nemt)
Jeb det fungere helt kanont.. fik mit w12 i dag

Fra : Jens Christensen

Dato : 23-06-04 09:25

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in message
> <------------------>
> er
> format
> <------------------>
> Jeb det fungere helt kanont.. fik mit w12 i dag

Jeg skal muligvis ud og købe et til familien, så du må meget gerne smide
nogle testbilleder ud på nettet hvis du har mulighed for det. Og en
bedømmelse af det ville også være rigtigt rart

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : -=Madsen=-

Dato : 23-06-04 17:01

<-------------->
> Jeg skal muligvis ud og købe et til familien, så du må meget gerne smide
> nogle testbilleder ud på nettet hvis du har mulighed for det. Og en
> bedømmelse af det ville også være rigtigt rart
<---------------->
Det finder du her
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/w1.html

http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_w1-review/index.shtml

http://www.imaging-resource.com/PRODS/W1/W1A.HTM

Fra : Jens Christensen

Dato : 23-06-04 18:35

> Det finder du her
> http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/w1.html
>
> http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_w1-review/index.shtml
>
> http://www.imaging-resource.com/PRODS/W1/W1A.HTM

Jotak, de sider kender jeg skam godt Jeg har brugt mange timer på de
sider de gange jeg har købt kamera.
Nogle gange synes jeg dog at brugeranmeldelser er nyttige...Nogle der har
brugt kameraet lidt længere tid end de folk der skriver reviews (såsom Steve
(der ellers er rigtig omhyggelig og grundig)).

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Michael N

Dato : 24-06-04 10:09

Tjaa, jeg har ikke noget imod at gå i dybden med at enkelt område/emne hvis
nogle spørger efter det, men kan ikke lige overskue at skrive en hel
anmeldelse som sådan. Ud over : Kanon kamera

Eneste ting jeg vil nævne skulle være videoformatet som bruges. Klagepunkt
kan man nok egentligt ikke kalde det, for det har absolut nogle fordele.
Pointen er, at der optages i MPG1 format uden særlig meget kompression. Det
er jo KANON til videre bearbejdelse da det bliver en rigtig pæn kvalitet og
der findes vel ikke et program til videobehandling som ikke acceptere MPG1
som indput.

Men, tilsvarende betyder det så også, at ens memorystick ædes op
lynhurtigt. Mit 256mb kort kan have enten 3 minutter i 'FINE 640' kvalitet
som er virkeligt godt, eller 10 minutter i 'STD 640' hvilket er godt, men
ikke 100% flydende (16 Fps), eller endelig ca 3 timer i '160' format som
stort set ikke kan bruges til noget.

En bedre videokompressionsdel ville kunne gemme væsentligt længere
videosekvenser i samme kvalitet. Hvis det f.eks. kunne optage i DIVX format
skulle der snildt kunne gemmes 15 minutter i kvaliteten 'FINE 640'. Hvad
det så ville betyde for evt viderebehandling kan jeg dog ikke lige
overskue.

Fra : Jens Christensen

Dato : 24-06-04 11:29

> [...]
> nogle spørger efter det, men kan ikke lige overskue at skrive en hel
> anmeldelse som sådan. Ud over : Kanon kamera

Jeg forventer selvfølgelig ikke nogen komplet anmeldelse
Jeg vil gerne høre hvad du synes om billedekvaliteten? har du evt. nogle
testbilleder?

Mulighed for DIVX komprimering, som du nævner vil kræve en ganske kraftig
processor, men jeg kan godt se at det er lidt skidt med 3 min på 256MB...

--
Mvh. og tak for responsen.
Jens Christensen

Fra : Michael N

Dato : 24-06-04 14:13

> Jeg forventer selvfølgelig ikke nogen komplet anmeldelse
> Jeg vil gerne høre hvad du synes om billedekvaliteten? har du evt. nogle
> testbilleder?

Jeg har ikke fået noget fremkaldt, så jeg har kun min monitor at dømme ud
fra, men JEG synes det ser rigtigt godt ud. Især synes jeg den er rigtig
skrap til at justere blitzen så ting bliver godt belyst. Ja, det er jo mest
indendørsbilleder jeg har taget i det her vejr.

Især personer (dvs hudfarve) synes jeg den klare virkeligt godt, og der er
nok primært det jeg skal bruge den til.

På de testsider som ofte nævnes her i gruppen er der allerede en del
testbilleder. Hvis du mangler noget særligt så sig til.

> Mulighed for DIVX komprimering, som du nævner vil kræve en ganske kraftig
> processor, men jeg kan godt se at det er lidt skidt med 3 min på 256MB...

Ja, men heldigvis er det ikke så tosset i 'mellem-kvalitet' og dér har jeg
som sagt 10 minutter.

Skærmen på kameraet er i øvrigt ret fantastisk. Kæmpe stor og lysstærk
(hvis man kikker lige på den).

Betjeninger af kameraet er i øvrigt også rigtig god. Ganske få knapper som
ændre funktion alt efter hvad man laver (på en logisk måde)

Fra : Michael N

Dato : 21-06-04 14:22

Hehe - jeg kunne ikke vente, og er nu selv ejer af et W1 + et 256 MB Pro
kort. Det er bare dejligt. Tror lige jeg skal ned i fakta og have en lader+
4x2000mAH til 69.-

Fra : Grethe alsing Peders~

Dato : 21-06-04 07:48

Hej

Jeg har været utrolig glad for mit Canon Ixus v3 digitalkamera. Det er har
også en god videofunktion. Jeg ved ikke hvad prisen er på det nu, men jeg
gav ca. 5000 for det for ca 2 år siden.

med venlig hilsen

Grethe.

Fra : Michael N

Dato : 21-06-04 09:13

Mht kvaliteten, så insistere jeg på et 'kvalitets' linse. Ikke for at
fornærme Cannon, for de laver sikkert noget af det bedste, men jeg tror
ikke det kommer i Ixus serien. (Har selv haft 2 Ixus top-APS medeller)

Fra : Grethe alsing Peders~

Dato : 21-06-04 07:51

Hej

Jeg har lige set at hos easyshopping kan man købe et Canon Ixus v3 kamera
til 3599 kr + porto

Venlig hilsen

Grethe