Memory problemer i 12F675
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 06-08-04 11:50

FUT: dk.edb.programmering.c

Hej NG.

Jeb bruger MPLAB og PICC Lite fra HI-TECH.
PIC'en skal bruges til at generere et videosignal, men data tabellen der
indeholder signalerne er for stor til at ligge i Data Memory. Hvordan be'r
jeg compileren om at lægge tabellen i Pragram Memory i stedet?

mvh
Stefan

Fra : Bertel Brander

Dato : 06-08-04 19:53

Stefan Kristensen wrote:
> [...]
> indeholder signalerne er for stor til at ligge i Data Memory. Hvordan be'r
> jeg compileren om at lægge tabellen i Pragram Memory i stedet?

Har du lavet tabellen const? F.ex:
const char Table[] = {1,2,3};

Så burde den putte Table i ROM sammen med Program Memory.

/b

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 07-08-04 10:39

> Har du lavet tabellen const? F.ex:
> const char Table[] = {1,2,3};
> Så burde den putte Table i ROM sammen med Program Memory.
Burde, gjorde, gør...
Det var lige det der skulle til.
Mange tak for hjælpen

mvh
Stefan

Fra : Troels Thomsen

Dato : 09-08-04 08:03

> Har du lavet tabellen const? F.ex:
> const char Table[] = {1,2,3};
>
> Så burde den putte Table i ROM sammen med Program Memory.

Ja sådan er det på mange embeddede platforme, men eksempelvis ikke på Atmel
mega 128. Her har pointere til de forskellige områder forskellige
størrelser, og ingen af dem kan bruges universelt. (Data pointere er 16 bit,
og program memory pointere er 24 bit). Her skal man bruge et __flash
keyword, og derefter huske at alle ens pointere (der bruges til at pege på
dette) også er af den type.

Havde faktisk hørt at Pic'erne havde noget lignende,
- men hvis SK siger det funker så ...

tpt

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 10:30

> [...]
> indeholder signalerne er for stor til at ligge i Data Memory. Hvordan be'r
> jeg compileren om at lægge tabellen i Pragram Memory i stedet?

Mener jeg ikke man kan. Men har den ikke flere databanke så du kan skrive:

bank1 unsigned char text [200];

--
Tom