10.3.5 & NTFS
Fra : Per Rønne

Dato : 10-08-04 07:34

I følge det nye TidBITS, og:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25791

indeholder den nye opdatering af forbedret understøttelse af NTFS, et
format der er praktisk at bruge for drev, der flyttes frem og tilbage
mellem Mac og PC.

10.3 og 10.4 understøtter imidlertid kun læsning af således formatterede
drev. Er der nogen der ved hvad der ligger i den »forbedrede
understøttelse« af NTFS?

Personligt har jeg et eksternt FireWire drev på 80 G, som jeg med noget
besvær har formatteret til FAT. Og som altså lejlighedsvist bruges til
transport af store datamængder. Og FAT er altså ikke særligt velegnet
til diskstørrelser over 32G [faktisk understøtter Windows slet ikke
formattering af partitions større end disse 32G, men ved et trick kan
man få MacOS X til at gøre det!].
--
Per Erik Rønne

Fra : Lasse Jensen

Dato : 10-08-04 12:25

Per Rønne wrote:

> [...]
> til diskstørrelser over 32G [faktisk understøtter Windows slet ikke
> formattering af partitions større end disse 32G, men ved et trick kan

Hvis BSD driveren kan lige så meget som Linux driveren, så kan du ændre
indholdet af filer, hvis de ikke skal gøres større, men du kan ikke
oprette, slette kopiere osv.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-04 13:26

Lasse Jensen <fafler@linuxmail.org> wrote:

> Hvis BSD driveren kan lige så meget som Linux driveren, så kan du ændre
> indholdet af filer, hvis de ikke skal gøres større, men du kan ikke
> oprette, slette kopiere osv.

den hidtige NTFS dirver (10.3.4) var readonly, jeg tvivler på at Apple
vil frigive en r/w driver med så store begrænsninger - Apples
consumbrugere vil ikke kunne overskue en sådan begrænsning.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk/080804/at_vaere_lagt_for_had>

mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision TFT

Fra : Per Rønne

Dato : 10-08-04 15:54

> den hidtige NTFS dirver (10.3.4) var readonly, jeg tvivler på at Apple
> vil frigive en r/w driver med så store begrænsninger - Apples
> consumbrugere vil ikke kunne overskue en sådan begrænsning.

Apple burde være mere specifik, og oplyse hvad forbedringen indeholder.

En NTFS-driver der ikke er fuldt ud r/w har ingen synderlig værdi.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-04 16:29

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Apple burde være mere specifik, og oplyse hvad forbedringen indeholder.

Jeg tror bare at der et tale om bedre kompatibilitet med diverse NTFS
versioner og bugrettelser. - ikke tilføjelsen af en feature som eks en
r/w funktion.

> En NTFS-driver der ikke er fuldt ud r/w har ingen synderlig værdi.

netop, derfor tror jeg osse den stadig er readonly.

dvs. man mount_ntfs melder om begrænset write funktion, nogen der tør
teste? jeg har heldigvis ingen SATA diske i NTFS

Nogen der stadig sidder på10.34 som kan verificere at man siden er ny?

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-08-04 23:18

In article <e66nu1-vc9.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:
> Nogen der stadig sidder på10.34 som kan verificere at man siden er ny?

WRITING
There is limited writing ability. Limitations: file must be
nonresident and must not contain any sparces (uninitialized areas);
compressed files are also not supported.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-04 23:36

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> WRITING
> There is limited writing ability. Limitations: file must be
> nonresident and must not contain any sparces (uninitialized areas);
> compressed files are also not supported.

Men har du prøvet om det duer med NTFS diske der automountes af mountd?
eller om man skal mounte dem manuelt for at få R/W funktioenn med?