PHP5 og MySQL, php mangler sql funktioner
Fra : Rune Klausen

Dato : 09-08-04 17:02

Hejsa, jeg har lige installeret PHP5 og MySQL 4.0.20a
Men det er som om at php manger at installere mysql funktionerne.

Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in
D:\Web-Sites\default\mr\include\openDB.inc on line 2

Er der nogen som har haft samme problem, og evt. fået løst det ?

-Rune

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 09-08-04 20:43

On Mon, 9 Aug 2004 18:02:18 +0200, "Rune Klausen"
<rune@infernal-studios.net> wrote:

> [...]
>
> Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in
>D:\Web-Sites\default\mr\include\openDB.inc on line 2

Fra manualen:

"In PHP 5, MySQL is no longer enabled by default, nor is the MySQL
library bundled with PHP"
http://www.php.net/manual/en/ref.mysql.php

Normalt ville man så blot kompilere den med MySQL support, men hvordan
det hænger sammen på en Windows æske skal jeg ikke kunne sige.

/Jesper

Fra : Rune Klausen

Dato : 10-08-04 09:46

"Jesper Juul-Mortensen" <na@na.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Normalt ville man så blot kompilere den med MySQL support, men hvordan
> det hænger sammen på en Windows æske skal jeg ikke kunne sige.

Skrammel, men tak for hjælpen, så man jeg jo lige finde ud af hvad jeg så
skal gøre :P

-Rune

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 10-08-04 11:40

Rune Klausen wrote:

> Skrammel, men tak for hjælpen, så man jeg jo lige finde ud af hvad jeg så
> skal gøre :P

Det bør bare være en at fjerne udkommateringen af
"Extension=php_mysql.dll" eller ligende - bør være et sted i php.ini
filen...

mvh
Johan

Fra : Rune Klausen

Dato : 14-08-04 23:28

"Johan Holst Nielsen" <phpgeek@gmail.com> wrote in message

> Det bør bare være en at fjerne udkommateringen af
> "Extension=php_mysql.dll" eller ligende - bør være et sted i php.ini
> filen...

Perfekt, nu køre det bare :)

-Rune

Fra : Kasper Bjørn Nielsen

Dato : 10-08-04 15:44

Rune Klausen wrote:
> [...]
> D:\Web-Sites\default\mr\include\openDB.inc on line 2
>
> Er der nogen som har haft samme problem, og evt. fået løst det ?

Hej Rune

Jeg havde præcis samme problem, men nu virker det for mig.

Først skal du ind i php.ini og udkommentere php_mysql.dll.
Nu burde det virke, men det hele er noget rod for dll-filerne skal ligge
to steder!

Et sted hvor php kan finde dem, og der ligger de som de skal.
Men windows skal også kunne se dem, og derfor skal du kopiere
php_mysql.dll og libmysql.dll til System32 mappen.

Det kan godt være du skal genstarte apache (eller hvad du nu kører med)
før det virker.

- Kasper