Mysql, flest fremkomster
Fra : Stig Byriel

Dato : 22-07-04 10:35

Hey
Ved ikke om dette er lidt off topic, men prøver alligevel.

Jeg roder med at hive data ud af MySQL.
Jeg skal lave en top ti liste og skal hive de
rows ud hvor der er flest af den samme værdi i en kolonne.

Er der nogle der har et tipe, eller evt. et link til MySQL manualen.
Aner ikke hvad pokker det hedder på på engelsk...

Stig

Fra : Christian Joergensen

Dato : 22-07-04 10:40

On Thu, 22 Jul 2004 11:35:07 +0200, Stig Byriel wrote:

> Ved ikke om dette er lidt off topic, men prøver alligevel.

dk.edb.database havde nok været mere passende. Jeg har XFUT'et derover.

> [...]
>
> Er der nogle der har et tipe, eller evt. et link til MySQL manualen.
> Aner ikke hvad pokker det hedder på på engelsk...

Hvis jeg har forstået dig ret, skal du kigge på GROUP BY kommandoen.

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Få kontrol over dine nyhedsbreve: <http://www.ebrev.info>

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 22-07-04 11:22

Christian Joergensen wrote:

> Hvis jeg har forstået dig ret, skal du kigge på GROUP BY kommandoen.

- og måske også SUM()

Mvh Tommy

Fra : Stig Byriel

Dato : 22-07-04 13:12

Jeg er lidt på vej tror jeg, men i princippet skal jeg så bare vide hvor
mange
der er i hver group...

For at forklarer det lidt anderledes. Det hjælper måske...

hvis jeg har en tabel med en kolonne og 1000 rows fordelt med 15 forskellige
værdier...
Så skal jeg trække ud hvilken værdi der optræder flest gang iblandt de 1000
rows.
Og udfra det samme så også den der så har andenpladsen og så videre,
dele den ud på ti "pladser".

Gav det mere mening?

Fra : Kim Andersen

Dato : 22-07-04 13:46

"Stig Byriel" <fonzo@fonzo.dk> wrote in message
> [...]
1000
> rows.
> Og udfra det samme så også den der så har andenpladsen og så videre,

Nogen i denne stil?

"SELECT value,COUNT(value) as counts from mytable GROUP BY value ORDER BY
counts LIMIT 10"

/Kim

Fra : Stig Byriel

Dato : 22-07-04 13:56