Oprette ny php-fil ud fra eksisterende php~
Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 15-07-04 22:05

Hej gruppe,

I forbindelse med et større projekt jeg er gået i kast med vil
jeg undersøge om visse ting kan lade sig gøre, og herunder også
om jeg "automatisk" kan oprette en ny php-fil ved at køre en
allerede eksisterende php-fil. Min problem kan måske bedst
illustreres med et eksempel. Med følgende kode får jeg oprettet
en ny fil og stoppet noget kode ind i:

<?php
$nyfil = "nyfil.php";
$text = "<html>
<head>
<title>Min nye fil</title>
</head>
Dette er min nye fil

fopen($nyfil, "x+");

if (is_writable($nyfil)) {
   if (!$h = fopen($nyfil, 'a')) {
   echo "Kan ikke åbne $nyfil";
exit;
   }
   if (fwrite($h, $text) === FALSE) {
   echo "Kan ikke skrive til $nyfil";
   exit;
   }
   echo "$nyfil oprettet.";
   fclose($h);
}
?>

Det virker alt sammen fint nok. Men jeg er også interesseret i at
stoppe noget php-kode ind i den nye fil, i stedet for at der skal
stå ren html. I virkeligheden skulle variablen $text se ud som
noget a-la:

$text = "<html>
<head>
<title>Min nye fil</title>
</head>
<?php
echo "Dette er min nye fil";
?>

På den måde jeg har skrevet det dér kan det selvfølgelig ikke
lade sig gøre. Men hvordan kan jeg så få løst det? Skal jeg ind
omkring noget database, og i givet fald hvordan skal jeg så gøre
det?

Med venlig hilsen,
Christoffer Kjeldgaard

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Atzen

Dato : 15-07-04 22:46

Christoffer Kjeldgaard <christoffer@sappy.dk> writes:

> [...]
> jeg undersøge om visse ting kan lade sig gøre, og herunder også
> om jeg "automatisk" kan oprette en ny php-fil ved at køre en

$code = "<?php \$foo = \"bar\\n\"; print \$foo; ?>\n";
$fp = fopen('foo.php', 'a+');
fwrite($fp, $code);
fclose($fp);

- Jacob Atzen