Ændring af smtp-server-brug hos TDC.
Fra : twinie

Dato : 04-08-04 14:46

TDC har bebudet ændring af smtp til asmtp. Det vil sige godkendelse af alle
afsendte mails, og afsenderadresser der ikke er oprettet under
TDC-abonnement vil ikke kunne sendes.

Det vil sikkert kunne reducere en masse spam og virus, - men umiddelbart er
der jo en masse web-hotel-udbydere, der tilbyder mail-server (indgående), -
men hvor man skal bruge sin internetudbyders smtp-server for at afsende.

Eksisterer der nogen steder, hvor man kan bruge smtp-services, uden at bruge
servicestedets email-adresser (og uden af man er internetkunde hos dem) ?

Link til TDC's infoside:
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_mail_opsaet_prog
_61917

mvh Jette Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-04 14:49

twinie skrev:

> [...]
>men hvor man skal bruge sin internetudbyders smtp-server for at afsende.

Hvad er problemet i det? Det kræver blot at man som
afsenderadresse benytter et alias oprettet under TDC så vidt jeg
kan se.

--
Bertel

Fra : twinie

Dato : 04-08-04 15:05

> Hvad er problemet i det? Det kræver blot at man som
> afsenderadresse benytter et alias oprettet under TDC så vidt jeg
> kan se.

Kan man oprette et alias, tilhørende et hvilket som helst domæne, - også et
der ikke er hostet hos TDC ?, - for så er det jo umiddelbart ikke noget
problem. Måske lige at man kun kan oprette 5 aliaser.. som alle peger på den
samme mailbox.

Hvor vil en mail blive modtaget henne, hvis på sin domæne-mail-server har en
adresse xxx@ejtdc.dk , og denne adresse også er oprettet som alias hos tdc ?

Man kan vel også bruge en tdc-adresse som afsender, men definiere
xxx@ejtdc.dk som den der skal besvares til, - det lyder bare lidt
besværligt.

mvh Jette Jørgensen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-08-04 15:19

twinie skrev:

>Kan man oprette et alias, tilhørende et hvilket som helst domæne, - også et
>der ikke er hostet hos TDC ?

Nej, men foreløbig kan man bruge, hvilken som helst
afsenderadresse.

Om det bliver krævet, at der skal bruges en TDC-adresse vides
ikke (selvom det står på siden).
--
Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-04 15:37

twinie skrev:

>Kan man oprette et alias, tilhørende et hvilket som helst domæne, - også et
>der ikke er hostet hos TDC ?

Man kan ikke oprette et alias hos TDC på et vilkårligt domæne -
kun på domæner som TDC har rettigheden til og stiller til
rådighed.

Hos ens udbyder (eller på ens egen server hvis man selv styrer
domænet) kan man oprette aliasser for domæner som man selv har
rettigheden til. Oprette betyder at adressen skrives ind i en
liste som serveren har stående for hvert domæne den er server
for.

>Måske lige at man kun kan oprette 5 aliaser.. som alle peger på den
>samme mailbox.

De fem aliasser kan bruges som ønsket. Når man laver dem, får man
nemlig kun mulighed for at vælge domænenavn fra en begrænset
liste over TDC's domæner.

>Hvor vil en mail blive modtaget henne, hvis på sin domæne-mail-server har en
>adresse xxx@ejtdc.dk , og denne adresse også er oprettet som alias hos tdc ?

Umiddelbart på TDC's mailserver i ens egen mailboks, men adressen
kan sættes til at videresende til en vilkårlig mailboks (hvis jeg
ikke tager meget fejl. Jeg har ingen adresser hos TDC).

>Man kan vel også bruge en tdc-adresse som afsender, men definiere
>xxx@ejtdc.dk som den der skal besvares til, - det lyder bare lidt
>besværligt.

I mit program er det et spørgsmål om at sætte det op én gang for
alle. Det kalder jeg ikke besværligt.

--
Bertel

Fra : Benny Amorsen

Dato : 04-08-04 18:25

BLH> I mit program er det et spørgsmål om at sætte det op én gang for
BLH> alle. Det kalder jeg ikke besværligt.

a) Det ser uprofessionelt ud.
b) Det når ikke altid frem til modtageren (nogle mailing lists skifter
Reply-To)
c) Man kan ikke på fornuftig vis lave en signering af indholdet, der
viser at Reply-To: adressen faktisk er den rigtige afsender.

Men ok, problemet løses ved at man finder en eller anden med en mindre
fascistisk mailserver/ISP, og får vedkommende til at åbne for SMTP på
f.eks. port 24.

/Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-04 19:19

Benny Amorsen skrev:

Jeg foretrækker også at lave videresendelse til min hovedmailboks
på de adresser jeg vil bruge.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-04 19:41

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Benny Amorsen skrev:

> Jeg foretrækker også at lave videresendelse til min hovedmailboks
> på de adresser jeg vil bruge.

Problemet er afsendelse af mails, ikke modtagelse. Vil du sætte
from/reply-to til din TDC email adresse, og så lave en forward til
me@my-domain.invalid? Det var sådan jeg forstod dit tidligere indlæg om
alias'er (tror jeg nok).

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-04 19:59

Jesper Lund skrev:

>Problemet er afsendelse af mails, ikke modtagelse. Vil du sætte
>from/reply-to til din TDC email adresse

Nej, jeg vil overhovedet ikke sætte Reply-To:.

Jeg sender mails og indlæg med min offentlige adresse som
afsender. Hvis min udbyder tvang mig til at bruge en
Stofanetadresse, ville jeg gøre det og sætte videresendelse på
den tilsvarende mailboks til min hovedmailboks (hvor jeg i
forvejen samler en mindre gruppe adresser som skal kunne bruges).

>Det var sådan jeg forstod dit tidligere indlæg om alias'er (tror jeg nok).

Så har jeg udtrykt mig uklart eller skrevet i en sammenhæng hvor
det kunne misforstås. Jeg ville blot udtrykke at det at sætte en
Reply-To op ikke er besværligt.

--
Bertel

Fra : Peter Anskjær

Dato : 04-08-04 20:12

> [...]
>
> Så har jeg udtrykt mig uklart eller skrevet i en sammenhæng hvor
> det kunne misforstås. Jeg ville blot udtrykke at det at sætte en

Det kan godt være det ikke er besværligt at sætte en reply-to på en
mailadresse. Men jeg synes stadigvæk det er et irretende tiltag, jeg bruger
forskellige computere fast med flere mailadresser, jeg synes det er
besværligt at skulle have en tdc-adresse som afsender og så lave en
reply-to. Derudover bliver man jo nødt til at checke sin tdc-mail for at se
om der er nogle emails der ved en fejl blev sendt til afsenderadressen.

Mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-04 20:17

Peter Anskjær skrev:

> [...]
>om der er nogle emails der ved en fejl blev sendt til afsenderadressen.

Jeg ville som sagt heller ikke lave en Reply-To-løsning. Jeg
ville sætte videresendelse på TDC-adressen til min egen mailboks.
Så bliver man ikke nødt til at tjekke andet end den.

--
Bertel

Fra : Peter Anskjær

Dato : 04-08-04 20:34

> Jeg ville som sagt heller ikke lave en Reply-To-løsning. Jeg
> ville sætte videresendelse på TDC-adressen til min egen mailboks.
> Så bliver man ikke nødt til at tjekke andet end den.

Jeg synes stadigvæk det er noget skidt, så er man afhængig af to systemer
frem for et. Derudover skal man enten lave regler for videresendelse på sin
tdc-adresse (hvis man kan det), ellers vil man få alle mails i den samme
inbox og derfor skulle sortere ud derfra. Hvis man så samtidigt er flere i
husstanden får man først problemer da man jo kun har en pop3-inbox igennem
tdc. Det er efter min mening et meget belastende træk fra tdc der gør at jeg
nu kigger efter alternativ udbyder.

Mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-04 21:01

Peter Anskjær skrev:

>inbox og derfor skulle sortere ud derfra. Hvis man så samtidigt er flere i
>husstanden får man først problemer da man jo kun har en pop3-inbox igennem
>tdc.

Kan man ikke tømme en vilkårlig mailboks via TDC?

--
Bertel

Fra : Peter Anskjær

Dato : 04-08-04 21:23

> Kan man ikke tømme en vilkårlig mailboks via TDC?

Jo, men hvis man er flere personer på samme tdc-opkobling og skal bruge en
tdc-adresse som afsender vil forskellige personers svar-mails havne i samme
inbox og skal derfra deles ud.
Det er rigtigt at problemet kan løses med en reply-to adresse, men alt andet
lige gør dette tiltag fra tdc tingene noget mere besværlige.
En mulig løsning kunne også være at tdc helt droppede at understøtte
modtagelse og afsendelse af e-mail, det ville sikkert også hjælpe på
spamproblemerne.

Mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-04 23:17

Peter Anskjær skrev:

>Jo, men hvis man er flere personer på samme tdc-opkobling og skal bruge en
>tdc-adresse som afsender vil forskellige personers svar-mails havne i samme
>inbox og skal derfra deles ud.

Kan TDC's aliasser ikke sættes op til at videresende til
forskellige mailbokse? Det mener jeg at kunne huske.

>En mulig løsning kunne også være at tdc helt droppede at understøtte
>modtagelse og afsendelse af e-mail, det ville sikkert også hjælpe på
>spamproblemerne.

Hvis man lukker hele nettet ned, forsvinder al netspam omgående.

--
Bertel

Fra : Peter Anskjær

Dato : 05-08-04 06:44

> Kan TDC's aliasser ikke sættes op til at videresende til
> forskellige mailbokse? Det mener jeg at kunne huske.

Det er muligt, har ikke beskæftiget mig med det, men jeg ved bare man kun
har en pop3 med 5 alias, det er jo ikke meget hvis man er flere i
husstanden. Jeg bruger selv mange forskellige mailadresser og vil blive ret
genereret af dette tiltag. Jeg har en ven der bor i et bofællesskab hvor de
er nogle stykker der deler en tdc-opkobling fuldt lovligt da det er en
husstand, de vil også få nogle irreterende problemer da de sikkert også
tilsammen har mere end 5 adresser som helst ikke skulle havne samme sted.

> Hvis man lukker hele nettet ned, forsvinder al netspam omgående.

Det var også et muligt tiltag fra tdc i kampen mod spam, så kan de sikkert
også spare lidt på nogle centraler mm. og derved sænke prisen på adsl

Mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-04 13:13

Peter Anskjær skrev:

>Det er muligt, har ikke beskæftiget mig med det, men jeg ved bare man kun
>har en pop3 med 5 alias, det er jo ikke meget hvis man er flere i
>husstanden.

Kan man ikke stadig via nettet oprette vilkårligt mange gratis
TDC-abonnementer? Og bliver de ikke bevaret selv om man aldrig
benytter dem (til andet end at skaffe sig mailadresser)?

--
Bertel

Fra : Peter Anskjær

Dato : 05-08-04 17:14

> Kan man ikke stadig via nettet oprette vilkårligt mange gratis
> TDC-abonnementer? Og bliver de ikke bevaret selv om man aldrig
> benytter dem (til andet end at skaffe sig mailadresser)?

Det er jeg ikke klar over, men det er i hvert tilfælde ikke en holdbar
løsning. Get2net har i hvert tilfælde også et gratis internet-abonnement i
samme stil og der lukker de ikke kontoen så længe der er aktivitet på
mailen, også selvom man aldrig ringer op til deres server.
Vi kunne sikkert finde mange, efter min mening, halvgode løsninger på
problemet, men en ting er sikkert, det gør tingene mere besværligt med dette
tiltag fra tdc.

Mvh
Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-08-04 10:06

"Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> skrev:

> En mulig løsning kunne også være at tdc helt droppede at understøtte
> modtagelse og afsendelse af e-mail, det ville sikkert også hjælpe på
> spamproblemerne.

Nu skal du ikke give dem gode ideer. Jeg er bange for, at TDC rent
faktisk kunne finde på det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-04 20:28

> [...]

> den tilsvarende mailboks til min hovedmailboks (hvor jeg i
> forvejen samler en mindre gruppe adresser som skal kunne bruges).

Problemet er så at din Stofanet adresse havner i folks adressebøger.
Sålænge din forward virker er det måske fint nok, men hvad nu hvis du
får lyst til at skifte ISP?

Jeg vil gerne adskille mine mail konti (webhotel) fra min
internetforbindelse. Det bliver sværere og sværere med TDC. Først er der
port 25 blokeringen som tvinger kunderne til at bruge smtp.mail.dk. Ok,
det er måske rimeligt nok fordi det reducerer spam og virus orme, og de
fleste danske webhoteller anbefaler (eller kræver) at kunderne bruger
smtp hos deres ISP. Den ene smtp server kan være ligeså god som den
anden. Men så kommer (måske) kravet om at man skal bruge en TDC email
adresse.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-04 20:33

Jesper Lund skrev:

>Problemet er så at din Stofanet adresse havner i folks adressebøger.
>Sålænge din forward virker er det måske fint nok, men hvad nu hvis du
>får lyst til at skifte ISP?

Jeg skifter offentlig mailadresse hyppigere end jeg skifter
udbyder. Min familie og mine venner får oplyst en permanent
mailadresse som ikke må offentliggøres. Den kan de så benytte
hvis de skal starte en mailudveksling. Hvis jeg har skrevet
først, kan de jo bare svare.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-04 20:54

> [...]

> mailadresse som ikke må offentliggøres. Den kan de så benytte
> hvis de skal starte en mailudveksling. Hvis jeg har skrevet

Lad os sige at NN vil skrive en email til dig. Han kan lige ikke huske
din adresse, men han finder en gammel mail i sin inbox som du sendte for
2 år siden. Det var bare med en from adresse som nu er nedlagt, f.eks.
fordi du har skiftet ISP i mellemtiden. Så har vi problemet. Det er ikke
noget tænkt eksempel; sådan fungerer en del af min email kommunikation.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-04 21:02

Jesper Lund skrev:

> [...]
>2 år siden. Det var bare med en from adresse som nu er nedlagt, f.eks.
>fordi du har skiftet ISP i mellemtiden. Så har vi problemet.

Ja. Han ville blive nødt til at besøge min hjemmeside.

Hvis NN er en del af min vennekreds har han en permanent adresse
og har fået at vide at han ikke skal gemme den der står i mine
mails.

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 04-08-04 23:22

In <411138ca$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> "Jesper Lund" <jelu@despammed.com> writes:

> [...]

>smtp hos deres ISP. Den ene smtp server kan være ligeså god som den
>anden. Men så kommer (måske) kravet om at man skal bruge en TDC email

Skift til Tiscali. De blokerer ikke for port 25 i nogle retninger.

Mvh
Martin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-08-04 10:04

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> Hvad er problemet i det?

At man ikke kan bruge adresser på sit domæne som afsender. Det er et
meget stort problem.

> Det kræver blot at man som
> afsenderadresse benytter et alias oprettet under TDC så vidt jeg
> kan se.

Og det er ikke et problem?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : iddqd

Dato : 05-08-04 12:12

Morten Bjergstrøm wrote:
> At man ikke kan bruge adresser på sit domæne som afsender. Det er et
> meget stort problem.

Præcis.

For mit vedkommende så handler det om at jeg har en bærbar som jeg laver
en del af mit arbejde på, den bruger jeg både hjemme(CC), hos
kæresten(TDC) og ude omkring(modem til Tiscali).

Det er bare ikke særlig fedt

> Og det er ikke et problem?

Jeg kan kun være enig med dig, det er faktisk et stort problem og i mine
øjne en kraftig indskrænkning i servicen fra TDC's side.

Mvh

Bruno

Fra : Peter Anskjær

Dato : 04-08-04 19:38

"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bruge
> servicestedets email-adresser (og uden af man er internetkunde hos dem) ?

Hvornår træder det i kraft?
Det bliver jo meget irreterende når det sker, jeg bruger overhovedet ikke
den mailadresse jeg har igennem tdc og har heller ikke tænkt mig det, men
det vil tdc nu tvinge mig til, jeg tror jeg vil kigge lidt efter om der er
andre isp'er hvor man kan bruge sit webhotels smtp-server, det gør det hele
lidt lettere.

Mvh
Peter

Fra : twinie

Dato : 04-08-04 21:38

Uha, det gav da lidt af en diskussion. Så vidt jeg kan se, er jeg ikke den
eneste, der kun benytter tdc som internetudbyder og til udgående mails.

Det er jo som sådan vel ikke TDC's problem, at man ikke ønsker at bruge
deres mail-adresser. Problemet ligger nok nærmere hos alle de
webhost-firmaer, der tilbyder mail-adresesser, men ikke en udgående
mail-server. (de opfordrer vel nærmest til nasning hos internetudbyderen ?).

Men mit sidste spørgsmål, - er der nogen der har svar på det?

> Eksisterer der nogen steder, hvor man kan bruge smtp-services, uden at
bruge
> servicestedets email-adresser (og uden af man er internetkunde hos dem) ?

Det kan jo evt. være en betalingsservice.

mvh Jette.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 04-08-04 21:59

?

> Det kan jo evt. være en betalingsservice.

Jeg har en news konto hos Claranet i UK. Den koster £30 pr. år.
Der er også en mailkonto med der bruger claranets egen SMTP server.
Og du kan brug din egen email adr.

Mogens

Fra : Peter Anskjær

Dato : 04-08-04 22:02

"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev i en meddelelse
> Uha, det gav da lidt af en diskussion. Så vidt jeg kan se, er jeg ikke den
> eneste, der kun benytter tdc som internetudbyder og til udgående mails.

Nej, jeg er også ramt ligesom utroligt mange andre sikkert også er.

> [...]
> webhost-firmaer, der tilbyder mail-adresesser, men ikke en udgående
> mail-server. (de opfordrer vel nærmest til nasning hos internetudbyderen

Nej, min webhoteludbyder tilbyder skam også en smtp-server, men tdc har
sørget for at jeg ikke kan bruge den ved at lukke for port 25. Problemet
ligger i de mange ubeskyttede smtp-servere som ikke har ordentlig kontrol
med hvem de sender emails for, disse står tit hos private, ved at lukke for
port 25 kan de ikke længere bruges, derved mindskes spam kraftigt. Men
desværre går det så også ud over alle de mennesker som ikke har en
ubeskyttet smtp-server stående.

> Men mit sidste spørgsmål, - er der nogen der har svar på det?

> bruge
?

Det tillader tdc vel ikke medmindre du kan finde en som tilbyder en
smtp-server på en anden port end 25, det skal jeg ikke kunne sige om du kan.
Som det er nu er der lukket af for alle andres smtp-servere end tdc's på
port 25 for tdc-kunder.

Mvh
Peter

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 04-08-04 23:24

In <4111492a$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> writes:

> [...]

>webhost-firmaer, der tilbyder mail-adresesser, men ikke en udgående
>mail-server. (de opfordrer vel nærmest til nasning hos internetudbyderen ?).

Men TDC spaerrer for at du kan bruge andre end deres SMTP-server.
Saa selv et webhotel havde SMTP kan du ikke bruge den.

Tiscali.

/Martin

Fra : twinie

Dato : 04-08-04 23:38

> Tiscali.

Sorry, men Tiscali er ikke lige min kop the...

mvh Jette Jørgensen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 05-08-04 02:03

In <4111653b$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> writes:

>Sorry, men Tiscali er ikke lige min kop the...

Tiscali er den eneste danske ISP, som jeg ved ikke spaerrer port 25.

/Martin

Fra : Hans

Dato : 09-08-04 06:01

Martin Moller Pedersen wrote:

> Tiscali er den eneste danske ISP, som jeg ved ikke spaerrer port 25.

CC gør heller ikke.

Hans

Fra : Allan Joergensen

Dato : 05-08-04 10:02

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> wrote:

> Men TDC spaerrer for at du kan bruge andre end deres SMTP-server.
> Saa selv et webhotel havde SMTP kan du ikke bruge den.

Med mindre det tilbyder SMTP på en anden port en 25, eksempelvis 465
(ssmtp)

Allan Joergensen

"Frankie Avalon in `Slave Ship Bingo'!" -- Tom Servo

Fra : Svend

Dato : 06-08-04 07:07

> [...]
>

> Men TDC spaerrer for at du kan bruge andre end deres SMTP-server.
> Saa selv et webhotel havde SMTP kan du ikke bruge den.

Med mindre at du har fast ip ?

--
Svend

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-08-04 10:09

"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev:

> Uha, det gav da lidt af en diskussion. Så vidt jeg kan se, er jeg
> ikke den eneste, der kun benytter tdc som internetudbyder og til
> udgående mails.

Det er der mange, der gør. Den eneste løsning er, at såfremt TDC
gennemfører tiltaget som de har beskrevet de er at skifte udbyder.

> [...]
> de webhost-firmaer, der tilbyder mail-adresesser, men ikke en
> udgående mail-server. (de opfordrer vel nærmest til nasning hos

Hos TDC kan du ikke bruge eksterne SMTP-servere, der kører på
standardporten (port 25). Det har man skam også lukket for.

> Men mit sidste spørgsmål, - er der nogen der har svar på det?

Nej end ikke TDC.

> Det kan jo evt. være en betalingsservice.

Det er lige netop det TDC prøver på og det må under ingen
omstænidgheder lykkes for dem at få kunderne til at hoppe på den. Hvis
man tilkøber en fast IP kan man godt bruge eksterne SMTP-servere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-08-04 10:33

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Det er lige netop det TDC prøver på og det må under ingen
> omstænidgheder lykkes for dem at få kunderne til at hoppe på den.
> Hvis man tilkøber en fast IP kan man godt bruge eksterne
> SMTP-servere.

Hvis den eksterne SMTP server kan modtage emails på en anden port end
port 25, behøver du ikke fast IP hos TDC. Det ændrer selvfølgelig ikke
ved at TDC forringer sit produkt for kunderne, og modsat "port 25"
blokeringen kan jeg ikke se nogen seriøs grund til at man ikke frit kan
vælge from adresse.

--
Jesper Lund

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-08-04 11:23

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev:

> Hvis den eksterne SMTP server kan modtage emails på en anden port
> end port 25, behøver du ikke fast IP hos TDC.

Det er korrekt, men jeg har endnu ikke set det tilbudt gratis.
Derudover kunne man frygte, at det var en stakket frist indtil TDC
vælger at lukke af for endnu flere porte.

> Det ændrer
> selvfølgelig ikke ved at TDC forringer sit produkt for kunderne,
> og modsat "port 25" blokeringen kan jeg ikke se nogen seriøs grund
> til at man ikke frit kan vælge from adresse.

Nej det hindrer ikke spam. Den eneste grund jeg kan se er, at TDC håber
og tror, at deres kunder er dumme nok til at købe en fast IP for enten
at kunne køre deres egen server eller bruge eksterne SMTP-servere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 04-08-04 22:11

twinie, du skrev:

> Eksisterer der nogen steder, hvor man kan bruge smtp-services, uden at bruge
> servicestedets email-adresser (og uden af man er internetkunde hos dem) ?

Ja men jeg tror ikke du kan få det gratis.

http://www.google.com/search?sourceid=navclient-menuext&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=Alternate%2Dport+SMTP

--
Henrik

Fra : Thomas [chico]

Dato : 05-08-04 00:54

twinie wrote:
> [...]
> servicestedets email-adresser (og uden af man er internetkunde hos dem) ?

Jeg ville nu mere i dit tilfælde, anbefale bare at sætte din mail konto
op til at sende over asmtp.mail.dk og bruge dit 12-cifrede kundenr og
tilhørende adgangskode til at verificere overfor asmtp serveren for at
kunne sende.
Hvis du ikke har et 12-cifret kundenummer er det højst sansynligt fordi
du er ADSL DHCP kunde og ikke har lavet en onlineregistrering hvor du
vil få det 12-cifrede kundenr.
Et alternativ er hvis du vel og mærke er DHCP kunde, at få en fast IP
adresse, for så er det muligt at sende mails via en vilkårlig smtp server.

Problemet for alle ISP'er er bl.a., at holde styr på hvor meget spam,
der bliver sendt ud fra deres kunder og minimere dette så meget som
muligt. Hvis alle danske udbydere gav hat i dette, ville der ikke gå
meget lang tid før IP adresser tilhørende de danske ISP'ere var blevet
listet i diverse spamlister og blokeret af internationale ISP'ere.
Det kunne da se meget sjovt ud, hvis f.eks de store amerikanske ISP'ere
blokerede for mails sendt fra IP-adresser tilhørende danske ISP'ere....
Eller ikke ! ;)

Bare min mening...

Med Venlig Hilsen

Thomas

Fra : twinie

Dato : 05-08-04 01:38

> [...]
> Hvis du ikke har et 12-cifret kundenummer er det højst sansynligt fordi
> du er ADSL DHCP kunde og ikke har lavet en onlineregistrering hvor du

Jo jeg har et 12-cifret kundenummer, - men det hjælper ikke meget.
Spørgsmålet handler om mail-adresser, der IKKE er fra TDC, og som på et
tidspunkt ikke længere vil blive godkendt som afsendelsesadresser (som
beskrevet i starten af tråden).

> Et alternativ er hvis du vel og mærke er DHCP kunde, at få en fast IP
> adresse, for så er det muligt at sende mails via en vilkårlig smtp server.

Jeg er ikke DHCP-kunde, men har fast IP-adresse. Mener du, at man så ikke
behøver et kundenummer for at sende til via en hvilken som helst
smtp-server, bare man har fast IP ?. Jeg mener nu ikke at man kan bruge
smtp.mail.dk, med mindre, at man er på internettet via TDC...

> Problemet for alle ISP'er er bl.a., at holde styr på hvor meget spam,
> der bliver sendt ud fra deres kunder og minimere dette så meget som
> muligt.

Efter min mening, er det da helt i orden at TDC vil til at checke
afsenderadresser, og lukke for brug af deres smtp-server for uvedkommende
email-adresser.

De burde måske overveje at åbne for port 25, så man har chancen for at
benytte andre muligheder i stedet. Umiddelbart vil jeg mene, at mange, måske
især firmaer, vil få problemer med den kommende løsning. Men det er jo
selvfølgelig også en mulighed for at 'kapre' domænekunder, som pt har valgt
en anden web-hotel-udbyder end tdc...

> Det kunne da se meget sjovt ud, hvis f.eks de store amerikanske ISP'ere
> blokerede for mails sendt fra IP-adresser tilhørende danske ISP'ere....
> Eller ikke ! ;)

Nej...

mvh Jette

Fra : Peter Anskjær

Dato : 05-08-04 06:55

> [...]
> især firmaer, vil få problemer med den kommende løsning. Men det er jo
> selvfølgelig også en mulighed for at 'kapre' domænekunder, som pt har

Så står tdc jo lige vidt hvis de åbner for port 25, for så kan alle spammere
jo bare bruge et åbent relay (anden smtp-server) til at sende deres spam via
en tdc-adsl. Nu er det jo sådan at tdc har kontrol over hvad der bliver
afsendt af emails via deres opkobling da det meste går igennem mail.smtp.dk.
Firmaer med adsl har pro access som er et andet produkt, her er der ikke
lukket for port 25. Jeg kan ikke se at det skulle hjælpe at flytte sit
domæne over til tdc, sådan som jeg læser det skal afsender adressen være den
email der er tilknyttet adsl-abonnementet (et af de 5 aliaser), så bare
fordi man får hostet foo.com af tdc tror jeg ikke man kan bruge
peter@foo.com som afsender.

> Nej...

Det er jeg selvfølgeligt også enig i, men spørgsmålet er hvor stor forskel
det gør om afsenderadressen skal være en tdc-adresse eller ej. Med lukningen
af port 25 skulle man tro de har fået fjernet de fleste åbne relays og dem
de ikke har fjernet sender igennem mail.smtp.dk så der kan de hurtigt gribe
ind og lukke ned. Hvad skulle det så hjælpe at man skal bruge sin egen
afsenderadresse, det kan jeg ikke lige umiddelbart se?

Mvh
Peter

Fra : Thomas [chico]

Dato : 05-08-04 09:35

twinie wrote:

> [...]
> Spørgsmålet handler om mail-adresser, der IKKE er fra TDC, og som på et
> tidspunkt ikke længere vil blive godkendt som afsendelsesadresser (som

Nu er jeg så ik lige helt med længere....Hvor har du læst om det med
afsender email adresse henne ?
Du bliver ikke godkendt på din email afsenderadresse, men derimod på
enten dit 12-cifrede kundenummer og tilhørende adgangskode når det er du
logger på asmtp.mail.dk når du skal sende din mail over samme asmtp
server. Ellers kan du bruge den email adresse der er tilknyttet dit
12-cifrede kundenummer og samme adgangskode for at sende.

> [...]
> smtp-server, bare man har fast IP ?. Jeg mener nu ikke at man kan bruge
> smtp.mail.dk, med mindre, at man er på internettet via TDC...

For mig at se, sidder du på TDC netværk og sender lige nu, så jeg går
udfra du er TDC kunde. Med en fast IP på et DHCP abn. kan du benytte den
smtp/asmtp server du har lyst til. Du bliver genkendt på din faste IP og
der er derfor mulighed for enten at lukke din linje eller kontakte dig,
hvis du begynder at sende spammails. Og det er nemt at se hvis der
begynder at komme et par 1000 mails fra din IP.

http://www.senderbase.org/

(index 10.0 er 1.000.000.000 mails om dagen så vidt jeg husker)

> De burde måske overveje at åbne for port 25, så man har chancen for at
> benytte andre muligheder i stedet.

Igen er der for stor en risiko for spammails når der er åben for port 25
udgående. Har jeg personligt erfaret på min cybercity linje fordi man ik
lige tænker sig om mht egen mailserver.
Desværre er der så også mange brugere der ikke aner hvad der kører på
deres computere og intetanende har de en mailproxy eller andet, som de
har fået ind fordi de enten har fået den via mail og bare kørt den eller
på anden vis fået den ind på deres computer og derved har en spammer
mulighed for bare at sende via kundens computer og så er det kunden, der
står som afsender af spam.

> [...]
> selvfølgelig også en mulighed for at 'kapre' domænekunder, som pt har valgt

Nu snakker vi om et privat abn. Der er forskel på erhverv og privat abn.
Der er ikke lukket på port 25 udgående på erhverv så vidt jeg husker og
ellers så har de fleste virksomheder en fast IP således de alligevel kan
sende over en vilkårlig mail server.
Og igen så har det ikke noget at gøre med ens mail adresse, men noget
med ens abn. og tilhørende kundenummer og adgangskode.

> Nej...

Det var nu også lidt ironisk :)

> mvh Jette

For endda at være på den sikre side med min påstand, så har jeg lige
forsøgt at sende en mail med en abskur ikke eksisterende mail adresse
som afsender adresse over asmtp.mail.dk og brugt et 12-cifret
kundenummer og dertilhørende adganskode, som jeg har fra et eller andet
gratis NetBasis abn. Og jeg havde på ingen måder nogle problemer med at
sende. Og jeg kan heller ikke hverken læse noget om nogle ændringer til
verificering på afsender mail adresse eller hørt om noget fra diverse
kontakter. Jeg ved desværre ikke lige hvorfra du har en nyhed fra. Men
hvis du har et link hvor det står, skal jeg selvfølgelig gerne tage mine
ord i mig igen.

mvh
Thomas

Fra : twinie

Dato : 05-08-04 10:25

> Nu er jeg så ik lige helt med længere....Hvor har du læst om det med
> afsender email adresse henne ?

Hvis du læste starten af denne tråd, - ville du se dette link:

http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_mail_opsaet_prog
_61392
Hvis linket ikke virker, så skriv virus.dk i adresselinien, så bliver du
styret til TDCs sikkerhedsside, - klik derefter på "Ny opsætning af mail"

> [...]
> enten dit 12-cifrede kundenummer og tilhørende adgangskode når det er du
> logger på asmtp.mail.dk når du skal sende din mail over samme asmtp

Og jeg vil gene citere tekst fra ovenstående link:
"Ændringen indebærer desuden, at mailadressen man sender fra, skal høre til
abonnementet. Det betyder, at man ikke kan anvende en mailadresse fra
arbejdet, et andet internetabonnement, hotmail e.lign. som sin
afsenderadresse."

Og jeg havde på ingen måder nogle problemer med at
> sende.

Endnu en gang, hvis du havde læst starten af tråden ville du se, at jeg
havde skrevet flg.: "TDC har bebudet ændring af smtp til asmtp", det betyder
at det IKKE er aktiveret endnu, så naturligvis kan du afsende via deres
asmtp-server.

> Jeg ved desværre ikke lige hvorfra du har en nyhed fra. Men
> hvis du har et link hvor det står, skal jeg selvfølgelig gerne tage mine
> ord i mig igen.

Og endnu en gang:

[...]
og hvis du herfra klikker på punktet "Fakta om ændringen", - vil du komme
til flg. link:

Fra : Thomas [chico]

Dato : 07-08-04 16:24

twinie wrote:

> [...]
> og hvis du herfra klikker på punktet "Fakta om ændringen", - vil du komme

Hvis du gerne vil have en undskyldning igen, så jeg da gerne give dig den.
UNDSKYLD mange gange for at have overset detaljen...

Fra : twinie

Dato : 07-08-04 17:48

> Hvis du gerne vil have en undskyldning igen, så jeg da gerne give dig den.
> UNDSKYLD mange gange for at have overset detaljen...

Næh det er ikke nødvendigt. Een gang må da være nok

mvh Jette.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-08-04 10:16

http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_mail_opsaet_prog_61392

> [...]
> på enten dit 12-cifrede kundenummer og tilhørende adgangskode når
> det er du logger på asmtp.mail.dk når du skal sende din mail over

Ja men du kan ikke bruge andre afsenderadresser end den til
abonnementet hørende mailadresse som afsender når tiltaget
gennemføres.

> For mig at se, sidder du på TDC netværk og sender lige nu, så jeg
> går udfra du er TDC kunde. Med en fast IP på et DHCP abn. kan du
> benytte den smtp/asmtp server du har lyst til.

Ja og så skal man betale 10,- ekstra pr. måned - hvilket naturligvis
er uaccepabelt.

> Du bliver genkendt
> på din faste IP og der er derfor mulighed for enten at lukke din
> linje eller kontakte dig, hvis du begynder at sende spammails.

Det er der skam også med dynamisk IP.

> Igen er der for stor en risiko for spammails når der er åben for
> port 25 udgående. Har jeg personligt erfaret på min cybercity
> linje fordi man ik lige tænker sig om mht egen mailserver.

Hvor svært er det at sætte sin mailserver op til kun at acceptere
forbindelser fra ens egen IP?

> [...]
> kørt den eller på anden vis fået den ind på deres computer og
> derved har en spammer mulighed for bare at sende via kundens

Ja og så lukker udbyderen naturligvis ned for kunden.

> [...]
> 12-cifret kundenummer og dertilhørende adganskode, som jeg har fra
> et eller andet gratis NetBasis abn. Og jeg havde på ingen måder

Fordi tiltaget ikke er gennemført endnu.

> Og jeg kan heller ikke hverken læse
> noget om nogle ændringer til verificering på afsender mail adresse
> eller hørt om noget fra diverse kontakter.

Det har været debatteret meget både i de interne TDC-grupper og på
de danske grupper.

Fra : twinie

Dato : 05-08-04 10:33

Hej Morten,

Tak fordi, at du tog dig tid til at svare Thomas. Det ser ud til at jeg har
svaret nogenlunde samtidigt. Orkede dog ikke alle punkterne, der klart viser
at han ikke har læst oplægget, - eller ret mange af kommentarerne, til
tråden

mvh Jette Jørgensen

Fra : Thomas [chico]

Dato : 07-08-04 16:20

twinie wrote:

> [...]
> at han ikke har læst oplægget, - eller ret mange af kommentarerne, til

Har nu ganske nøje læst oplægget og fulgt tråden, men som jeg skrev, så
desværre kommet til at overse en lille detalje i teksten fra TDC.
Hvilket jeg selvfølgelig undskylder mange gange for.
Nu skrev jeg ikke tilbage på dit oplæg for at genere dig eller andre,
men komme med et forsøg på en evt hjælp. Men det skal jeg selfølgelig
undlade at gøre en næste gang.

Hilsen Thomas

Fra : twinie

Dato : 07-08-04 16:39

> Nu skrev jeg ikke tilbage på dit oplæg for at genere dig eller andre,
> men komme med et forsøg på en evt hjælp.

Det regner jeg da heller ikke med. Men det er lidt irriterende, at skulle
gentage det samme mange gange, fordi flinke hjælpsomme ikke har læst, det de
vil hjælpe med....

> Men det skal jeg selfølgelig undlade at gøre en næste gang.

Det synes jeg bestemt ikke. Synes bare at du, skulle kigge lidt mere på,
hvad du egentligt vil hjælpe med

mvh Jette.

Fra : John Hinge

Dato : 06-08-04 09:55

On 05 aug 2004 Morten Bjergstrøm was heard to say:

> Hvor svært er det at sætte sin mailserver op til kun at acceptere
> forbindelser fra ens egen IP?

Det er tilsyneladende rigtig rigtig svært for rigtig rigtig mange
mennesker at enten holde deres maskiner opdaterede og/eller fri
for alskens krapyl proxy software. Jeg tror den mængde spam
der genereres af almindelige danskere med egen mailserver nok
er ret begrænset, hvorimod zombie aktivitet fra ikke patchede
maskiner, virusinficerede maskiner etc. Er et så stort og
stadigt stigende problem at udbyderne ser sig nødsaget til at
prøve diverse tiltag for ikke permanent at blive puttet
i sortlister på mellemudbyderplan.
Et tiltag som forhindrer den almindelige bruger i at grisse nettet
til med zombie aktivitet, men som kan 'omgås' for den mere krævende
og normalt mere teknisk kyndige bruger, det betaler jeg gladeligt
de 10 kr ekstra for hvis det skal blive det det kræver.

Det kan nogle så kalde en ublu internet skat for det de 'altid'
har fået med implicit i deres internet abonnementer, men til det
siger jeg så bare at det desværre er blevet ødelagt af realiteterne

Jeg kører min egen mailserver, den er ikke et åbent relay, og
jeg kører noget filtrering på den.
Op imod 40% af alt tilbudt mail til den server kan smides væk
med det samme som spam. Det er rigtig meget.
De 'rigtige' udbydere ser endnu større mængder, samt et stigende
pres fra kunder til at gøre noget ved spam problemet.
At putte den grå masse af kunder i sandkasser er et muligt
bud på en løsning.

--
John Hinge
arbejder for TDC, men poster fra privat opkobling og for egen

Fra : Thomas [chico]

Dato : 07-08-04 16:16

Morten Bjergstrøm wrote:

> http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_mail_opsaet_prog_61392

Well det var en lille detalje i den skrift, som jeg desværre havde
overset og det vil jeg selvfølgelig undskylde for.

> Ja men du kan ikke bruge andre afsenderadresser end den til
> abonnementet hørende mailadresse som afsender når tiltaget
> gennemføres.

Nej sådan ser det desværre ud til at blive til når den endelige løsning
bliver implementeret.

> Ja og så skal man betale 10,- ekstra pr. måned - hvilket naturligvis
> er uaccepabelt.

Ja det kaldes ekstraservices. Ikke mange steder i nogen forretning man
får sådanne ting gratis.

> Det er der skam også med dynamisk IP.

Jep men lidt sværere afhængig af logs.

> Hvor svært er det at sætte sin mailserver op til kun at acceptere
> forbindelser fra ens egen IP?

Overhovedet ikke spor svært, hvis det kun var en selv, der skulle bruge
den, hvilket det dog ikke er i mit tilfælde. Har mailhostning for en del
mennesker, der sidder på helt andre netværk.

> Ja og så lukker udbyderen naturligvis ned for kunden.

Ja hvis der er muligt uden de ekstreme omkostninger at finde frem til
hvem kunden er.

> Fordi tiltaget ikke er gennemført endnu.

Ja åbenbart.

> Det har været debatteret meget både i de interne TDC-grupper og på
> de danske grupper.

Har jeg ikke adgang til fra det net jeg sidder på.

> http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_mail_opsaet_prog_61392

Ja desværre havde jeg overset den lille detalje og igen undskylder jeg
meget for at have overset dette.
Har haft skam haft gennemlæst tråden og faktisk undret mig meget over
den. Men det er jo igen klart når man overser sådan en lille detalje som
i dette tilfælde. Igen undskylder jeg for dette.
Jeg har undersøgt sagen lidt nærmere og umiddelbart viser det sig, at
årsagen til lukningen er i forbindelse med den anti spam/virus løsning,
der bliver implementeret snart hvor det kræver disse ændringer. Hvad der
kommer til at ske senere har jeg ingen anelse om, men jeg kan da næsten
kun tro på, at en lukning af muligheden for at sende over TDCs udgående
mail server med eget domænenavn ikke vil komme til at ske, men at der
bliver fundet en løsning på problemet.

Mvh
Thomas

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-08-04 19:00

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> skrev:

> [...]
> stadigt stigende problem at udbyderne ser sig nødsaget til at
> prøve diverse tiltag for ikke permanent at blive puttet

Her har vi port 25 filteret som for mig at se i og for sig er ok
forudsat, at TDC ikke degenerer deres SMTP service så markant som de
har lagt op til. Der er absolut ingen hindring af spam ved at kræve, at
afsenderadressen skal være den mailadresse man kan have oprettet her er
indlogning med brugernavn + password alt rigeligt.

Ydermere skal der ikke være filtrering på SMTP-serveren. For nuværende
er der flere, der har oplevet, at mails sendt med TDCs SMTP-server
simpelthen ikke er kommet frem fordi et udokumenteret filter har
opsnappet mailen. Der er også stadig det, at TDC filterede udgående
post op mod RBLs. RBLs bruger man (en dårlig ide, men det er en anden
diskussion) på indgående post - ikke udgående.

> [...]
> og normalt mere teknisk kyndige bruger, det betaler jeg gladeligt
> de 10 kr ekstra for hvis det skal blive det det kræver.

Du har ingen garanti for, at der ikke vil blive lukket porte med fast
IP.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-08-04 18:23

> Well det var en lille detalje i den skrift, som jeg desværre havde
> overset og det vil jeg selvfølgelig undskylde for.

Det er så i orden

> Ja det kaldes ekstraservices. Ikke mange steder i nogen forretning
> man får sådanne ting gratis.

Jeg vil nu ikke kalde det en ekstra service at kunne sende mail.

> Overhovedet ikke spor svært, hvis det kun var en selv, der skulle
> bruge den, hvilket det dog ikke er i mit tilfælde. Har
> mailhostning for en del
> mennesker, der sidder på helt andre netværk.

Så kan man bruge login. De fleste mailklienter understøtter det vist
efterhånden med alm. SMTP.

> [...]
> over den. Men det er jo igen klart når man overser sådan en lille
> detalje som i dette tilfælde. Igen undskylder jeg for dette.

Ingen grund til at være så undskyldende

> [...]
> for at sende over TDCs udgående mail server med eget domænenavn
> ikke vil komme til at ske, men at der bliver fundet en løsning på

Det vil ihvertfald være meget dumt af TDC at lave en så markant en
forringelse af deres produkt, da det sandsynlige resultat er, at TDC
mister en pæn andel af de kunder, der har egne domæner.

Det forlyder, at der arbejdes med en løsning på problemet fra én der
har ringet til TDC og snakket med dem. Jeg har haft skrevet til TDC og
her har de ikke svaret på netop den del af problemstillingen med andre
domæner. Så hvad der sker står hen i det uvisse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-08-04 09:34

"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> wrote in message

> Link til TDC's infoside:

http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_mail_opsaet_prog
> _61917

Et lille sidespring ->
Artiklen lægger jo op til smtp.mail.dk får hevet stikket. Er der nogen der
ved om det kommer til at ske (isåfald en tidshorisont?)

Det ville være rart at være på forkant og ikke bare pludselig have en
frygtelig masse skrigerri fordi mail ikke virker :)

/Dennsi

Fra : twinie

Dato : 05-08-04 10:28

> Det ville være rart at være på forkant og ikke bare pludselig have en
> frygtelig masse skrigerri fordi mail ikke virker :)

Det var det der var min hensigt med denne tråd, - altså at være på
forkant...:

citat: "Eksisterer der nogen steder, hvor man kan bruge smtp-services, uden

Fra : Torben

Dato : 10-08-04 01:36

> TDC har bebudet ændring af smtp til asmtp. Det vil sige godkendelse
> af alle afsendte mails, og afsenderadresser der ikke er oprettet under
> TDC-abonnement vil ikke kunne sendes.

Det må jeg nok sige, jeg er rystet over at læse denne tråd - jeg ved ikke
hvem der finder folk til TDC, men kompetence besidder de ikke!

Jeg har personligt erfaringer med fuldstændigt benigne mails der
forsvinder - både ved afsendelse og modtagelse gennem TDC - dette pga.
mystiske filtre og bandlysning af tilfældige mennesker.

TDC virker som en stor legeplads, hvor hovsaløsningerne hersker!? Og nu
dette?!?
- De kan da for hulan ikke mene at man skal bruge sin TDC afsender-adresse
altid? Det er jo vanvid! - Halvdelen af de mennesker jeg kender, bruger ikke
deres ISP adresse, da de sætter pris på ikke at skulle skifte den ud når de
skifter opkobling!

Hvis det er fordi de gerne vil lette presset på egne servere, så må de nøjes
med at checke brugernavn og adgangskode, og mon ikke det også skulle give
deres 286'ere noget luft?

Og så et ydmygt ønske: Giv os dog mulighed for selv aktivt at åbne for port
25!!!
Langt de fleste mennesker har ikke brug for den, så det er kun os der
virkelig ønsker at bruge den der bliver eksponerede - og de fleste af os er
også i stand til at beskytte vores systemer!

Torben,
Tele2Adsl kunde, der desværre lider under TDC's regime,
der er i øvrigt er lidt træt (ret selv eventuelle sprogblomster jeg er nødt
til at gå i seng )

PS. Jeg har tidligere været kunde hos CyberCity - de fører utroligt sober og
fornuftig forretningspolik - jeg må varmt anbefale at undgå TDC (og Tele2)
til fordel for dem!