Interval for danske IP-adresser
Fra : Emerik Schultz-Peter~

Dato : 17-07-04 16:46

Er der nogen, der ved hvilket interval, danske internetudbydere
uddeler IP-adresser inden for?

Jeg skal bruge det til fx. at vaelge hvilket sprog, en eller anden
side skal vises paa. Fx. hvis ip'en er dansk, skal siden vises paa
dansk, osv.

Paa forhaand tak.

MVH Emerik (paa ferie i Italien, derfor mine maerkelige ae, oe og aa)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-07-04 16:56

emerik@emerik.dk (Emerik Schultz-Petersen) writes:

> Er der nogen, der ved hvilket interval, danske internetudbydere
> uddeler IP-adresser inden for?

Den information kan du finde på RIPE NCC's hjemmeside et eller andet
sted.

> Jeg skal bruge det til fx. at vaelge hvilket sprog, en eller anden
> side skal vises paa. Fx. hvis ip'en er dansk, skal siden vises paa
> dansk, osv.

Skidt måde at gøre det på. Hvad så når jeg kommer en tur til Italien
med min laptop og skal se din side. Så har jeg tabt fordi jeg ikke
forstår italiensk.

Brug i stedet browserens Accept-Language header. Det findes der også
allerede masser af softwaremoduler til at udnytte på en meningsfuld
måde.

--
Jacob - www.bunk.cc
Today is the first day of the rest of the mess.

Fra : Kasper Holtze

Dato : 17-07-04 17:59

Emerik Schultz-Petersen wrote:

> Er der nogen, der ved hvilket interval, danske internetudbydere
> uddeler IP-adresser inden for?

Der er _mange_ intervaller, som ændres dagligt. Så det kan du ikke
umidlbart bruge til noget.

> Jeg skal bruge det til fx. at vaelge hvilket sprog, en eller anden
> side skal vises paa. Fx. hvis ip'en er dansk, skal siden vises paa
> dansk, osv.

Tjek sproget i browseren i stedet. (f.eks i PHP kan du tjekke variablen
$HTTP_SERVER_VARS["HTTP_ACCEPT_LANGUAGE"]).

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 17-07-04 23:19

On 17 Jul 2004 08:46:03 -0700, emerik@emerik.dk (Emerik
Schultz-Petersen) wrote:

>Jeg skal bruge det til fx. at vaelge hvilket sprog, en eller anden
>side skal vises paa. Fx. hvis ip'en er dansk, skal siden vises paa
>dansk, osv.

Ikke en anbefalelsværdig måde at gøre det på. Jeg kan huske hvor
irriteret jeg var, da google mente jeg kom fra et hollandsk IP #.

/Jesper

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-07-04 05:14

emerik@emerik.dk (Emerik Schultz-Petersen) writes:

> Er der nogen, der ved hvilket interval, danske internetudbydere
> uddeler IP-adresser inden for?

Det kan man ikke.

F.eks. uddeler Telia i Danmark (svjv) adresser, der formelt tilhører
Telia International - og er svenske i RIPE.

Der er ingen grundlæggende sammenhæng mellem ip-numre og geografi.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Jens Davidsen

Dato : 18-07-04 10:17

"Emerik Schultz-Petersen" <emerik@emerik.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg skal bruge det til fx. at vaelge hvilket sprog, en eller anden
> side skal vises paa. Fx. hvis ip'en er dansk, skal siden vises paa

Jeg har brugt denne foer hen:
http://www.maxmind.com/app/geoip_country

Gratis ip2location database hvor de haevder at der er ca. 93% traefsikkerhed
paa.

Men det boer nok laves saa brugeren selv kan vaelge sprog alligevel -
og/eller kombineres med browserens accepted language parameter - det er jo
ikke alle som befnder sig i DK som kan laese dansk.

Jens Davidsen
Musimi.dk

Fra : Thomas Scholz

Dato : 18-07-04 11:21

> [...]
>
> Jeg skal bruge det til fx. at vaelge hvilket sprog, en eller anden
> side skal vises paa. Fx. hvis ip'en er dansk, skal siden vises paa

Umiddelbart har jeg selv gjort det ved at hente RIPE's whois fil med IP
adresse blokke. Og så hive den igennem et script som kun tager dem som
er udstedt til DK. Men denne liste er ikke kort! :)

Men som så mange andre siger, der er intet værrer end at et website skal
fortælle dig hvilket sprog du taler. Brug headers som de var tiltænkt,
og evt. en mulighed for at vælge manuelt.

--
Thomas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-07-04 13:00

Thomas Scholz <thomas@scholz.dk> writes:

> Umiddelbart har jeg selv gjort det ved at hente RIPE's whois fil med
> IP adresse blokke. Og så hive den igennem et script som kun tager dem
> som er udstedt til DK. Men denne liste er ikke kort! :)

Ej heller er den fyldestgørende.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-07-04 21:44

"Emerik" == Emerik Schultz-Petersen <emerik@emerik.dk> writes:

> Er der nogen, der ved hvilket interval, danske internetudbydere
> uddeler IP-adresser inden for?

Mange forskellige.

> Jeg skal bruge det til fx. at vaelge hvilket sprog, en eller anden
> side skal vises paa. Fx. hvis ip'en er dansk, skal siden vises paa
> dansk, osv.

Det er en rigtig dum måde at gøre det på. Nogle af de åbenlyse
problemer er:

- Din liste over netblokke er ukorrekt, hvorefter jeg får din side på
hollandsk. Det har Google gjort i en lang periode.

- Der sidder danskere i udlandet, eller udlændinge her i landet, og
vil hellere se siden på deres eget sprog.

Det ville være meget bedre at kigge på Accept-Language: headeren, og
vælge et passende sprog på den baggrund.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge