Hvilken af to PC-systemer?
Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 10-08-04 09:22

Hej NG

Jeg er i tvivl om hvilken af disse to PC-systemer jeg skal købe? Den skal
primært bruges til tekstbehandling, surfning på internet osv. Men den må
meget gerne også kunne køre spil ordentligt nu og i de næste par år. Og
måske skal der også tages hensyn til støjniveau, hvis der er stor forskel?
Så hvilken af de to systemer er mest anbefalesesværdige?

AMD Barton XP3000+ til 7695,- kr
www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=pc&varenr=99103

Pentium 4 3000 MHz til 7595,- kr
www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=pc&varenr=99107

Som jeg selv ser tingene / forskellene på de to systemer er:

Harddisk lidt større på AMD-systemet (lidt eller ingen betydning)
Lydkort bedst på ?-system (lidt eller ingen betydning)
Højtalere bedst på AMD-systemet (ingen betydning)
Proccesor bedst på P4-systemet (Stor betydning?)
Bundkort FSB-hastighed bedst på P4-systemet (Stor betydning?)

Umiddelbart ville jeg gætte på at det var Pentium4'eren som ville være den
bedste valg af disse to, til trods at den er lidt mindre
konfigurationsmæssigt, bortset fra bundkort og processor. Er jeg helt galt
på den?

Med venlig hilsen

Emil Jensen

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 10-08-04 09:50

On Tue, 10 Aug 2004 10:21:45 +0200, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

> [...]
>bedste valg af disse to, til trods at den er lidt mindre
>konfigurationsmæssigt, bortset fra bundkort og processor. Er jeg helt galt

Hej

Jeg ville vælge AMD-systemet, da det nok er den bedste CPU.

http://www.biostar.com.tw/products/mainboard/model.php3?socket=a

der er 3 modeller af bundkortet, check lige hvilken du får.

Du skal også checke, om 3000+ er med fsb333 eller fsb400. En fsb333
version er mest fordelagtig, da du med givne ram har mulighed for
overclocke systemet med 25% ved at indstille bundkortet til fsb200,
istedetfor fsb166. Køleren angivet til stor dimension, hvilket jeg
anser som en fordel, da store diametre larmer mindst og køler bedst.

Men jeg ville foretrække nforce2 400 chipset til et socketa bundkort,
og ikke via kt400.

P4 systemet derimod er født med fsb200 (4x200=800) og det matcher
rammens hurtighed. Der er derfor ikke mulighed for (med givne ram) at
overclocke det system.

mvh

John

Fra : Jan Larsen

Dato : 10-08-04 11:35

ingen af dem
kik på www.topdata.dk
find din pc på linket 'computer' til venstre
og vælg ÆNDRINGER til pc..
syntes du får mere for pengende der..
mvh
Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-08-04 08:54

Emil Jensen [2100] wrote:

> [...]
> være den bedste valg af disse to, til trods at den er lidt mindre
> konfigurationsmæssigt, bortset fra bundkort og processor. Er jeg helt

P4'eren er en lillebitte smule hurtigere (indenfor 10% - det kan du
ikke mærke).

http://www.tomshardware.com/cpu/20030210/barton-13.html

Barton brænder mindre effekt af (billigere i drift og køligere maskine
-> mindre støj) og AMD-løsningen har 40GB mere harddisk.

Jeg ville vælge AMD-løsningen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Nic

Dato : 16-08-04 18:43

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message news:<41188598$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> bedste valg af disse to, til trods at den er lidt mindre
> konfigurationsmæssigt, bortset fra bundkort og processor. Er jeg helt galt

Hejsa

Prøv at se på din egen beskrivelse af forskelle på de 2 systemer, og
kig så på hvad du mener har stor og mindre betydning, jeg kan jo ikke
være mere enig med dig. Det er da klart P4 systemet du får mest
performance ud af, harddisk og alt det andet skiftes jo aligevel ud
med tiden, som regel. Og som nogle af de andre er inde på, så varmer
AMD en del mere end P4, efter min mening. Og hvorfor begynde at tale
overcloclocking allerede inden du har købt, med mindre du er rigtig
nørd, det kan jo let gå galt, og så skal du jo ud og handle igen... Så
mit råd er P4 til hver en tid.

En tidligere AMD-fan...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 08:33

Nic wrote:

> med tiden, som regel. Og som nogle af de andre er inde på, så varmer
> AMD en del mere end P4, efter min mening. Og hvorfor begynde at tale

Hvordan kan AMD gøre det?

Den har et lavere strømforbrug og brænder mindre effekt af.

> En tidligere AMD-fan...

Det var i gamle dage (før Athlon XP) at AMD varmede mere end Intel.

Du tænker nok på at AMD er mere kritiske med kølingen, men det skyldes
processorens overflade (den er mindre på en AMD end på en Intel).

Jesper G. Poulsen