Blæsere/kølere
Fra : Didi

Dato : 01-08-04 13:57

Hej

Håber I vil hjælpe en kvinde, der ikke er specielt teknisk minded, når først
computeren er åbent.
Jeg har en 1100 mhz. knap 3 år gammel. Fik for et par måneder siden
anbefalet at købe en kabinet køler (80x80), der er jo også en cpukøler
(60x60).
De sidder begge til at blæse kold luft ind, er det det rigtige?
Selve ledningsboksen eller er det strømforsyningen det hedder, virker
ekstrem hed, hvad skal jeg gøre? Er det en ekstra blæser?
HAr støvsuget den, og tjekket at der ikke er nogle fremmedlegmer.
Hvis det nu er strømforsyningen, hvad skal jeg så gøre? Nogle forslag.

Håber I kan hjælpe.

Hilsen Ditte, en kvinde i nød.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 01-08-04 14:25

"Didi" <ditte--@bog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (60x60).
> De sidder begge til at blæse kold luft ind, er det det rigtige?

Det kommer an på hvor blæseren/blæserne er placeret.
Foran i kabinettet skal der suges kold luft ind (den sidder som regel
nederst)
Bagi skal den varme luft ud af kabinettet igen, denne/de blæser(e) sidder
som regel under strømforsyningen og nedefter (sjældent nede i bunden).
På den måde cirkuleres luften i kabinettet og den varme luft kommer ud som
den skal.
Hvis din blæser bagi i kabinettet står og suger luft ind, får du al den
varme luft fra strømforsyningen (den puster jo varm luft ud) tilbage i
kabinettet og det er ikke så smart.

> [...]
> HAr støvsuget den, og tjekket at der ikke er nogle fremmedlegmer.
> Hvis det nu er strømforsyningen, hvad skal jeg så gøre? Nogle forslag.

Det er ikke altid nok at støvsuge.
Hvis din støvsuger har mulighed for puste, så prøv at puste al støv og lign.
ud fra strømforsyningen (husk dog at blokere blæseren med en blyant eller
noget andet der kan holde den, den må IKKE snurre rundt). At puste støvet ud
er langt bedre end at suge det væk.

Håber du kan bruge noget af det

Mvh
Benjamin

Fra : Didi

Dato : 01-08-04 14:28

> [...]
> noget andet der kan holde den, den må IKKE snurre rundt). At puste støvet

Hej

Skal lige have vendt min kabinetblæser så, den sidder lige under
strømforsyningen og blæser luft ind (det virker nu ikke specielt varmt.).
Prøver det, håber det er nok.

Hilsen Ditte

Fra : Jonas Jalling

Dato : 01-08-04 19:10

Undrede mig lige over dette:

Laziter [9440] wrote:
> (husk dog at blokere blæseren med en
> blyant eller noget andet der kan holde den, den må IKKE snurre
> rundt).

Hvad søren skulle der ske ved det? Du kan snurre den rundt, lige så tosset
du har lyst uden at det skader hverken blæser eller andet i computeren.

Jonas Jalling

Fra : Laziter [9440]

Dato : 01-08-04 19:28

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Undrede mig lige over dette:

> Hvad søren skulle der ske ved det? Du kan snurre den rundt, lige så tosset
> du har lyst uden at det skader hverken blæser eller andet i computeren.

Jo jo da, god fornøjelse..
Jeg mener nu bare ikke at en blæser har specielt godt af at få frit løb når
der bliver blæst med en støvsuger og hastigheden på blæseren kommer op på
5000+ omdrejninger/min.

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-04 23:09

Jonas Jalling wrote:

> tosset du har lyst uden at det skader hverken blæser eller andet i
> computeren.

Luftstrømmen fra en støvsuger (eller en kompressor) overstiger den
hastighed som blæseren er specificeret efter. Det holder de ikke så
godt til.

Det svarer til at køre en bilmotor adskillige tusind omdrejninger
_over_ det røde felt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Lund

Dato : 01-08-04 14:30

Didi wrote:

> [...]
> (60x60).
> De sidder begge til at blæse kold luft ind, er det det rigtige?

Det kan være lidt svært at sige, da det kommer an på hvordan den
generelle luftgennestrømning skal være. I mit kabinet bliver der suget
luft ind i kabinettet 2 steder i bunden og i midten. Øverst har jeg en
120mm blæser som suger den varme luft ud. Dette hjælper strømforsyningen
også med.

Det nytter ikke noget at du har 2 blæsere som suger luft ind, hvis
luften ikke kan komme ud igen.

Hvis der sidder et gitter foran disse blæsere, kan du med fordel
pille/skære dette ud, så blæserne bliver mere effektive og larmer mindre.

> Selve ledningsboksen eller er det strømforsyningen det hedder, virker
> ekstrem hed, hvad skal jeg gøre? Er det en ekstra blæser?

Du kunne købe en ny strømforsyning, som har en bedere køle evne. Du kan
få nogle med en 120 mm blæser som ikke larmer så meget, men så koster de
også lidt/meget mere end andre trømforsyninger.

> HAr støvsuget den, og tjekket at der ikke er nogle fremmedlegmer.

En god idé er også at sørge for at kablerne som går fra bundkoret og op
til harddisken, CD-ROM og diskette drevet bliver lagt korrekt. Dette
skal sørge for at de ikke blokere luftgennemstrømningen.

> Hvis det nu er strømforsyningen, hvad skal jeg så gøre? Nogle forslag.

Du kan som jeg skrev, købe en ny strømforsysning. Du kan også vælge at
skifte blæseren i strømforsysningen ud med en kraftigere. Dette kan dog
give mere støj, da en kraftigere blæser bliver nød til at arbejde
hurtigere. Det er heller ikke helt let at gøre og man bør vide hvad man
gør. Derfor er den dyrre måde, med en helt nu strømforsyning nok bedere,
hvor det også er muligt at købe en med en 120 mm blæser.

> Håber I kan hjælpe.

Det kunne hjælpe os meget, hvis du kunne finde ud af hvilket slags
(mærke og model) kabinet du har.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Didi

Dato : 01-08-04 14:37

> Det kunne hjælpe os meget, hvis du kunne finde ud af hvilket slags
> (mærke og model) kabinet du har.

Ja ja, jeg ved godt I gerne vil have en masse tekniske specifikationer *G*
Men jeg aner ikke meget om det.
Jeg tror jeg tager den med ned til en forhandler, og får en ny
strømforsyning, og måske kan jeg få lidt gode råd der.

Tak for hjælpen.

Hilsen Ditte

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-04 15:59

Didi wrote:

> Jeg tror jeg tager den med ned til en forhandler, og får en ny
> strømforsyning, og måske kan jeg få lidt gode råd der.

Se efter om du kan få dig en NorthQ NQ-4001. Den er støjsvag og
effektiv og så er den baseret på en strømforsyning som bliver brugt i
industrien.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ken

Dato : 01-08-04 14:53

On Sun, 1 Aug 2004 14:57:04 +0200, "Didi" <ditte--@bog.dk> wrote:

> [...]
> HAr støvsuget den, og tjekket at der ikke er nogle fremmedlegmer.
> Hvis det nu er strømforsyningen, hvad skal jeg så gøre? Nogle forslag.

Exempel
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/image/example/pcvent.png