Grafikkort til spil
Fra : Marianne Høyen

Dato : 31-07-04 17:16

Hej

Jeg har doneret min gamle pc til mine børn, men grafikkortet lader til
at skulle opgraderes.

Når jeg forsøger at installere et spil kan beskeden fx være, at
grafikkortet skal være med 3D-accelereret hardware. Det siger mig
ingenting - hva' skal jeg mon købe???

Jeg er såmænd ikke engang klar over, hvad maskinen er udstyret med
p.t. 'System Information' giver svj kan se, ikke oplysninger om
grafikkortet. Under 'device manager' står der under 'Display adapters'
blot S3 Virge DX/GX

Er jeg overhovedet på rette spor? Kan jeg nøjes med grafikkortet eller
er der andre dimser, der også bør skiftes for at få noget
'3D-accelerert'?

På forhånd tak

mvh
Marianne

Fra : Morten Clausen

Dato : 31-07-04 18:10

> Er jeg overhovedet på rette spor? Kan jeg nøjes med grafikkortet eller
> er der andre dimser, der også bør skiftes for at få noget
> [...]

Et godt kort til en billig penge er dette:
http://bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=GR-A-9002 men det Helt rigtige
gruppe hedder edb.hardware.grafikkort og her vil du muligvis få flere gode
men måske også råd der kan forvirre lidt, da bundkortet der sidder i pc'en
skal kunne passe til det enkelte grafikkort. Dette grafikkort jeg anbefaler
kører med 2xagp og 4xagp (evt. også 1xagp) så det passer sansyneligvis til
dit bundkort i din pc. Du skal dog helst sikre dig det passer inden du køber
det Dvs. dit bundkort skal have en agp port (et grafikkort-stik) på
bundkortet. Du kan finde ud af typen på dit bundkort og agp porten derpå,
ved at hente aida32 eller tilsvarende program. Du skal muligvis have mere
ram i pc'en, eller msåek ny pc, hvis det er alt for gammelt, men check
aida32.

Mvh Morten

Fra : Marianne Høyen

Dato : 31-07-04 20:29

Hej Morten - og tak for info.

>Du kan finde ud af typen
> [...]

Det forstår jeg ikke rigtigt. Har fundet http://www.aida32.org/,
men er det det, du mener? Det synes kun at være noget med spyware
og så'n.

mvh
marianne

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 31-07-04 20:38

"Marianne Høyen (slet S6C7L)" <handel@S6C7Llundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Det forstår jeg ikke rigtigt. Har fundet http://www.aida32.org/,
> men er det det, du mener? Det synes kun at være noget med spyware
> og så'n.

Aida32 findes ikke mere (andet end hvis du kan finde en gammel version), og
det link du har der er ganske rigtigt noget snadsk som ikke er værd at gøre
noget ved.
Nu hedder programmet Everest, download det fra
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Marianne

Dato : 31-07-04 21:40

> Nu hedder programmet Everest, download det fra
> http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3

Tak - det ku'!

Og så kan jeg se, at jeg *har* en AGP-port, for:
Motherboard:
CPU Type AMD Athlon XP, 1533
MHz (11.5 x 133) 1800+
Motherboard Navn MSI KT4V (MS-6712)
(6 PCI, 1 AGP, 3 DIMM, Audio)
Motherboard Chipset VIA VT8377 Apollo
KT400
System Hukommelse 512 MB (PC2700 DDR
SDRAM)
BIOS Type AMI (12/03/02)
Kommunikations Port Communications Port
(COM1)
Kommunikations Port Communications Port
(COM2)
Kommunikations Port ECP Printer Port
(LPT1)

Grafik Kort:
Grafik Kort NVIDIA GeForce FX
5200 (128 MB)
3D Acclerator nVIDIA GeForce FX
5200
Monitor ViewSonic VG700b
[17" LCD] (A1R025100290)

.... men der står jo allerede 3D accelerator under grafikkortet ??????

Er jeg da galt på den alligevel?

mvh

marianne

Fra : Thomas VJ

Dato : 31-07-04 21:54

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> [...]
> Monitor ViewSonic VG700b
> [17" LCD] (A1R025100290)
>

> ... men der står jo allerede 3D accelerator under grafikkortet ??????

Det er et fint grafik kort du har der.
Måske du ikke har installeret driverne korrekt?
Hent de seneste her:
http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

mvh
Thomas

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-07-04 23:35

> Tak - det ku'!
>
> Og så kan jeg se, at jeg *har* en AGP-port, for:
> Motherboard:
> CPU Type AMD Athlon XP,
1533
> [...]
> Monitor ViewSonic VG700b
> [17" LCD] (A1R025100290)
>

> ... men der står jo allerede 3D accelerator under grafikkortet ??????

Næh formentlig ikke, men noget tyder på at der er installeret en forkert
driver til grafikkortet. Alt i alt er det faktisk en udemærket pc som skulle
kunne det nødvendige.
Men du skal have afinstalleret din nuværende grafikdriver. Derefter skal du
genstarte pc.en og hvis den vil installere grafikdriver, når den genstarter,
skal du annulerer, så ikke den installerer den forkerte igen.
Så skulle den gerne stå til at køre med standard pci driver.

www.nvidia.com
kan du hente en detonatordriver, som passer til alle geforce kortene, og
dermed også dit. Installer og genstart, så burde du være kørende -eller
rettere børnene.

Kurt

Fra : Marianne

Dato : 01-08-04 11:34

Jeg prøver at installere dirverne påny. Tak for hjælpen allesammen.

mvh
Marianne

Fra : Thomas VJ

Dato : 31-07-04 18:16

"Marianne Høyen (slet V6H6S)" <handel@V6H6Slundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har doneret min gamle pc til mine børn, men grafikkortet lader til
> at skulle opgraderes.

Hvor gammel er din pc og hvilken processor sidder der i den?

> Når jeg forsøger at installere et spil kan beskeden fx være, at
> grafikkortet skal være med 3D-accelereret hardware. Det siger mig
> ingenting - hva' skal jeg mon købe???

Det kommer lidt an på om dit motherboard har AGP port til grafik kortet
eller om det nuværende sidder i et PCI slot?

> [...]
>
> Er jeg overhovedet på rette spor? Kan jeg nøjes med grafikkortet eller
> er der andre dimser, der også bør skiftes for at få noget

Det kan være nok med et nyt grafik kort, men 3D kan sætte rimeligt hårde
krav til resten af PC'en
Hvilke spil skal de spille?

mvh
Thomas

Fra : Marianne Høyen

Dato : 31-07-04 20:25

>Hvor gammel er din pc og hvilken
>processor sidder der i den?

Jeg får opgraderet pc'en hvert 2. år ca., men aldrig til det helt
nyeste - dog til det nyeste til en rimelig pris. I systeminfo står
der 'Pentium 4 CPU 2 GHz' - men hvilket motherboard ... hmmm ???

>Det kommer lidt an på om dit
>motherboard har AGP port til grafik kortet
>eller om det nuværende sidder i et PCI slot?

Åh - hvordan ser en AGP-port ud? Jeg kender PCI-slottet, men kan
AGP beskrives i forhold til det (evt. henvisning til billede)?

>Det kan være nok med et nyt grafik
>kort, men 3D kan sætte rimeligt hårde
>krav til resten af PC'en
>Hvilke spil skal de spille?

Tigerdyrets honningjagt, såmænd! Og et skaterspil med Fedtmule!!
Det *lyder* jo ikke så vildt, men ikke desto mindre ....

HVIS jeg skal ud og købe nyt pga den manglende AGP-port, hedder
der da 'kun' et motherboard + grafikkort? Eller kan man købe
motherboard m. integreret grafikkort? Jeg kan velsagtens genbruge
mine 512 MB DDRRam, ikke? Er der nogen, der kan råde mig til en
nogenlunde overkommelig løsning (prismæssigt), men som samtidig er
en nogenlunde kvalitet?

mvh
Marianne

Fra : Morten Jensen

Dato : 31-07-04 21:28

Du har højst tænkeligt en AGP port - der skal bare et grafikkort til. Hvis
du kører med DDR-ram og en P4 proc. er der glimrende basis at arbejde videre
på.

Din sidste opgradering har bare ikke omfattet grafik-delen. Virge kortene er
ganske gamle og modne til pension.

Fra : Mig

Dato : 31-07-04 18:11

> [...]
>
> Er jeg overhovedet på rette spor? Kan jeg nøjes med grafikkortet eller
> er der andre dimser, der også bør skiftes for at få noget

Du skal have et nyt grafikkort.
Da du har et S3 kort i nu tyder det på at der IKKE er en AGP-port som nyere
grafikkort SKAL bruge.Jeg startede selv med et S3 kort magen til og det var
splinternyt i 1998 !!
AGP-porte kom nok lidt senere.

Så du har devsærre ikke så mange muligheder.
En nyere pc med AGP port er nok det bedste/dyreste bud pt.

Fra : Svend

Dato : 01-08-04 15:30

On 31 Jul 2004 16:15:56 GMT, Marianne Høyen <handel@V6H6Slundbak.dk>
(slet V6H6S) wrote:

>Hej
>
>Jeg har doneret min gamle pc til mine børn, men grafikkortet lader til
>at skulle opgraderes.

Jeg ville købet et Geforce Ti4200

Du kan få et 64MB kort til 485 kr.

Glimrende ydelse for pengene og så er det DX9 kombatibelt.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-08-04 16:18

Svend wrote:

> Glimrende ydelse for pengene og så er det DX9 kombatibelt.

Det understøtter _ikke_ DX9.

Jesper G. Poulsen