Hvorfor er flashram så dyrt?
Fra : Per

Dato : 31-07-04 13:44

Hej NG!

Håber det er rigtig gruppe og ikke for meget off-T.

Det undrer mig meget, at f.eks. Flashram og Mp3 afspillere er så dyre.

Jeg næger at tro, at f.eks. et CF kort på 1 gb. kan koste meget mere end 10
kr at fremstille. De bliver raskt væk solgt for over 1000 kr!!!

Tænk på at man kan få digitalure til 10-20 kr.

Er det simpelthen udbud/efterspørgsel, der gør, at det er så dyrt?

Elektronikken kan umuligt være så vanskelig at lave.

Er der nogen der har nogle kvalificerede bud?

Mvh. Per!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-07-04 14:08

Per wrote:

> Er der nogen der har nogle kvalificerede bud?

Det er ikke samme teknologi.

Flash-RAM er i virkeligheden "Random EEPROM" (EEPROM = Electricaly
Eraseable Programmable Read Only Memory).

Jesper G. Poulsen

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 31-07-04 16:42

> Jeg næger at tro, at f.eks. et CF kort på 1 gb. kan koste meget mere end
10
> kr at fremstille. De bliver raskt væk solgt for over 1000 kr!!!

1 gB er altså en hel del.

Det svarer til, at du kan skrive 200 bogstaver om hver eneste dansker.

Fra : Anders Lassen

Dato : 31-07-04 21:59

God
"NEiL DANELAW" <mail@danelaw.dk> wrote in message

>...du kan skrive 200 bogstaver om hver eneste dansker.

God idé!

Fra : Pipeline

Dato : 31-07-04 22:16

> [...]
>
> Elektronikken kan umuligt være så vanskelig at lave.
>
> Er der nogen der har nogle kvalificerede bud?

Du har nok ret i at produktionen nok ikke koster mere end et par basseøre
pr. kort.
Men der er jo også gået en del arbejde til, før man kan sælge det første
kort. Måske en 5-10 års forskning, indkøb og udvikling af
produktionsmaskiner, materialer, løn, husleje etc. etc. Disse udgifter er vi
(som købere) jo også med til at dække. Så der er sikkert brugt mange
hundrede millioner kroner, før det første kort er solgt.
--
MVH/Regards
Pipeline (Remove XXXXXX to reply)

Fra : Anders F

Dato : 02-08-04 10:37

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> [...]
10
> kr at fremstille. De bliver raskt væk solgt for over 1000 kr!!!

Tja, for min part synes jeg det er billigt!

> Tænk på at man kan få digitalure til 10-20 kr.

Tænk på hvor få transistorer der skal til et digital ur. Det svarer vel til
at sammenligne en fodgænger bro med storebæltsforbindelsen
Du skulle nok hellere sammenligne med en større processor...

> Er det simpelthen udbud/efterspørgsel, der gør, at det er så dyrt?

CF-kort er faktisk billige ifht. meget andet fordi man kan mappe defekte
områder ud. Dvs. man kan benytte kredse der ellers bare ville blive smidt
ud.

> Elektronikken kan umuligt være så vanskelig at lave.

Næe, det er jo bare nogle få cm^2 silicium

Mvh.
Anders

> Er der nogen der har nogle kvalificerede bud?

Det skulle jeg mene!

Fra : Anders Lund

Dato : 02-08-04 13:50

Per wrote:

> Det undrer mig meget, at f.eks. Flashram og Mp3 afspillere er så dyre.

Det er fordi de er lavet til at kunne modstå alt! Overhovedet! Nogensinde!

Nej, jeg stødte bare på denne artikkel:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3939333.stm

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk