Et slag i ansigtet for AMD
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-07-04 23:35

AMD64 ejere og AMD selv har desværre fået lidt af et slag i ansigtet.

Microsoft er kommet bagud med Windows og 64bit udgaverne af XP og 2003
forventes nu først klar første halvår 2005.

http://www.informationweek.com/story/showArticle.jhtml?articleID=26100237

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-07-04 23:59

> [...]
>
> Microsoft er kommet bagud med Windows og 64bit udgaverne af XP og 2003
> forventes nu først klar første halvår 2005.

Det overrasker mig ikke, jeg regnede selv med medio 2005.
Det var vist også det M$ oprindeligt havde planlagt.

Regner heller ikke med at købe en Athlon64 før næste år, så det gør ikke mig
noget.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-04 07:38

Bjarke Andersen skrev:

> AMD64 ejere og AMD selv har desværre fået lidt af et slag i ansigtet.
>
> Microsoft er kommet bagud med Windows og 64bit udgaverne af XP og 2003
> forventes nu først klar første halvår 2005.

Hvordan hænger det sammen med at de har fået et slag?

Linux har jo længe været ude med 64-bit versioner.

At MS ikke kan tage sig sammen er jo deres eget problem.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 28-07-04 09:30

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan hænger det sammen med at de har fået et slag?
> Linux har jo længe været ude med 64-bit versioner.

Hvor mange brugere har Linux installeret ift. Windows?

/Kenneth Iversen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-07-04 10:21

Kenneth Iversen wrote:
> "Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange brugere har Linux installeret ift. Windows?

Forsvindende få - på desktoppen. Dog har Linux overhalet Mac.

På servermarkedet ser det helt anderledes ud. Her er Linux den
næststørste spiller målt på installationsantal (sidste jeg så tallene).

--
Steen Suder

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 28-07-04 15:05

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Forsvindende få - på desktoppen. Dog har Linux overhalet Mac.
> På servermarkedet ser det helt anderledes ud. Her er Linux den
> næststørste spiller målt på installationsantal (sidste jeg så tallene).

Korrekt. Men det er stadig nok til at salget af 64bit processorer
vil være temmelig lavt end hvis et MS 64bit operativ system var ude.

/Kenneth Iversen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 29-07-04 00:59

On Wed, 28 Jul 2004 10:30:01 +0200, Kenneth Iversen wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hvor mange brugere har Linux installeret ift. Windows?

Redmond anerkender jo ikke rigtigt andre softwareplatforme end deres egen
Fisher-Price wannabe.

Ved lanceringen af Opteron havde Linux allerede fået tilført AMD64 (Eller
skulle jeg kalde det IA32E, siden Intel jo nægter at kreditere AMD for
noget som helst) understøttelse i træet og der er endda med optimeringer i
lommen og ikke en halvhjertet hybrid som Redmond vil forsøge at spise
verden af med (Men verden gør jo som Redmond siger) Derudover er over et
halvt hundrede 32-bit styresystemer blevet certificeret.

Det spøjse er så at den nuværende alpha (Ja det er ikke en beta udgave, da
der endnu ikke er indført feature freeze) udgave er lavet til AMD64 og
ikke IA32E (Intel's "fortolkning", følger ikke helt specifikationerne)..

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Static Kling? isn't that a moon orbiting the Klingon Homeworld?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-07-04 12:31

Bjarke Andersen wrote:

> Microsoft er kommet bagud med Windows og 64bit udgaverne af XP og
> 2003 forventes nu først klar første halvår 2005.

Kan det tænkes at hænge sammen med at Intel ikke lige har det store
udbud af AMD64-processorer på gaden?

Jesper G. Poulsen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-07-04 14:04

Jesper G. Poulsen wrote:

> Kan det tænkes at hænge sammen med at Intel ikke lige har det store
> udbud af AMD64-processorer på gaden?

Insinuerer du dermed at MS og Intel koordinerer deres indsats uden
markedets reelle viden, med kartel-lignende forhold til følge?

--
Steen Suder

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-07-04 14:11

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> crashed Echelon
writing news:xn0dlb2sm2uj2k1004@dtext.news.tele.dk:

> Kan det tænkes at hænge sammen med at Intel ikke lige har det store
> udbud af AMD64-processorer på gaden?

Måske, man kan jo tænke meget, fx. hvorfor der muligvis gik $100 mio. ind
på MS konto fra Mr. Letni efter de annoncerede det (JOKE).

Men Intel har jo netop en ren 64bit CPU på gaden, den er bare dyr og er
ikke x86-32 kompatibel.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-07-04 14:24

Bjarke Andersen wrote:

> Men Intel har jo netop en ren 64bit CPU på gaden, den er bare dyr og
> er ikke x86-32 kompatibel.

Og ikke AMD64 kompatibel. Den har heller ikke fået det store, brede
gennembrud - måske fordi den ikke magter at afvikle 32-bit programmer
tilfredsstillende. Hvis Intel skal med på en bred 64-bit platform, så
skal de se at få gang i processorer med AMD64-instruktionssæt.

Jesper G. Poulsen