64 bit
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 25-07-04 23:00

Hejsa

Hvordan forholder det sig med 64 bit? Skal man investere i sådan noget
hardware nu, eller er man bedst tjent med at vente lidt endnu?

Hvis så fremt i fald man skulle køre Linux på en sådan maskine, hvor
megen glæde har man så af det - er det noget med at kernen er
kompileret til 64 bit men at resten af applikationerne kører med 32,
eller hur?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-07-04 23:10

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> crashed Echelon
writing news:pan.2004.07.25.21.59.32.267909@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk:

> [...]
> megen glæde har man så af det - er det noget med at kernen er
> kompileret til 64 bit men at resten af applikationerne kører med 32,

Hvis du har en ok maskine nu så er min mening at det er bedst at vente.

64bit applikationer er stadig ikke så udbredt, og vil først nu begynde at
vise sig mere og mere. Husk at OS og selve applikationerne skal
programmeres til 64bit.

På Winnie siden er Windows stadig i beta og enkelte programmer samt ét spil
kommet i 64 bit version.

På *nix siden (ikke min mest kendte verden) er svjv 64 bit som OS noget som
har eksisteret længe, og programmer findes der, eller kan hurtigt
kompileres til 64 bit.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 26-07-04 07:30

On Sun, 25 Jul 2004 22:09:45 +0000, Bjarke Andersen wrote:

> Hvis du har en ok maskine nu så er min mening at det er bedst at vente.

Jeg har en maskine nu, men jeg håber meget snart at kunne udskifte den
(det er en bærbar hvor disken er for lille og for laaangsom).

> [...]
> programmeres til 64bit.
>
> På Winnie siden er Windows stadig i beta og enkelte programmer samt ét

Den kommer ikke til at køre Windows (jo, men kun for at kunne komme på
netbank).

> På *nix siden (ikke min mest kendte verden) er svjv 64 bit som OS noget
> som har eksisteret længe, og programmer findes der, eller kan hurtigt
> kompileres til 64 bit.

Den Linux-version jeg bruger findes til 64 bit, men jeg er usikker på om
meget af softwaren der er 64 bit (kernen og/eller alt det andet). Skal
programmerne være skrevet specifikt til 64 bit eller kan man blot hente
source-koden og selv kompilere til 64 bit (eller får man så bare et 32
bit program der tilfældigvis er oversat på en 64 bit maskine)?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Peter Jespersen

Dato : 29-07-04 03:58

On Mon, 26 Jul 2004 08:30:00 +0200, Thomas Lindgaard wrote:

<snip>

> [...]
>source-koden og selv kompilere til 64 bit (eller får man så bare et 32
>bit program der tilfældigvis er oversat på en 64 bit maskine)?

I en del tilfælde er en rekompilering nok, i andre tilfælde skal der
minimale rettelser til og igen i andre tilfælde skal applikationen skrives
om (Fx OO.Org der benytter et 32-bit framework). De eksisterende dists
bliver udskibet med både 64-bit og 32-bit biblioteker og du opdager det
næppe hvis du kører en 32-bit eller 16 app imellem de 64-bit.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Love Thy Neighbour - But don't get caught.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-07-04 15:57

Bjarke Andersen wrote:

> begynde at vise sig mere og mere. Husk at OS og selve applikationerne
> skal programmeres til 64bit.

Ikke hvis instruktionssættet er AMD64.

Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-07-04 17:47

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> crashed Echelon
writing news:xn0dl8f156zqdn005@dtext.news.tele.dk:

> Ikke hvis instruktionssættet er AMD64.

For at kunne udnytte x86-64 instruktionssættet skal applikationen være
programmeret til det.

Men ja det er korrekt at AMD64 er kompatibel med x86-32 og derfor kan køre
32 bit programmer.

Eller er det noget andet du hentyder til Jesper?

--
Bjarke Andersen

Fra : Anders Lund

Dato : 26-07-04 20:40

Bjarke Andersen wrote:

> Eller er det noget andet du hentyder til Jesper?

Man kunne bare godt fortolke dit indlæg som om at man ikke kunne bruge
32bit programmer på en 64bit CPU. Det kan man så godt med AMDs 64bit CPU.

Jeg tror bare at det var det Jesper ville fortælle.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-07-04 21:01

Anders Lund <anders@andersonline.dk> crashed Echelon writing

> Man kunne bare godt fortolke dit indlæg som om at man ikke kunne bruge
> 32bit programmer på en 64bit CPU. Det kan man så godt med AMDs 64bit CPU.
>
> Jeg tror bare at det var det Jesper ville fortælle.

Jaerh, regnede jeg også med og da jeg selv læste efter kunne jeg godt se
det kunne tolkes forkert, hvis man ikke lige vidste det med AMD64 i
forvejen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Anders Nielsen

Dato : 29-07-04 13:46

On 26 Jul 2004 16:47:02 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Men ja det er korrekt at AMD64 er kompatibel med x86-32 og derfor kan køre
>32 bit programmer.

Men på den anden side, ville det ikke være lidt som at købe en
12cylinders bil og hive propperne af 6 tændrør, amd64 er da lidt
overkill hvis det meste af det man bruger kun er 32bit, eller??

Jeg er MEGET GRØN

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 29-07-04 14:22

Anders Nielsen <Still@nomail.dk> crashed Echelon writing

> Men på den anden side, ville det ikke være lidt som at købe en
> 12cylinders bil og hive propperne af 6 tændrør, amd64 er da lidt
> overkill hvis det meste af det man bruger kun er 32bit, eller??

Jeg er nu ikke den tekniske vidende på biler såeh jaja ;)

Man kan godt se det lidt som overkill, men så var 386'eren også overkill
dengang den knoklede med Windows 3.11, som kun var 16bit halvOS (afhængig
af DOS OS).

Det skal dog siges at en AMD64, der arbejder 32bit nu klarer sig ganske
pænt til dette i forhold til dens lillebrødre og naboens knægte (Intel).

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 29-07-04 17:13

On Thu, 29 Jul 2004 14:45:51 +0200, Anders Nielsen wrote:

>Men på den anden side, ville det ikke være lidt som at købe en
>12cylinders bil og hive propperne af 6 tændrør, amd64 er da lidt
>overkill hvis det meste af det man bruger kun er 32bit, eller??

K8 (Opteron/Athlon63(FX)) processorene er de højst ydende x86 processorer.

Jeg ser den ekstra ydelse man får ud af at benytte Long mode som en bonus,
istedet for at betragte en lidt lavere ydelse i compatability/mixed mode
som en straf.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Change is inevitable --- except from a vending machine.